Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
TRAVL. Det går stærkt, når folkeskolelærer Troels Schnetler forbereder sig til undervisnigen, hvis han altså når det.
Foto: PRIVATFOTO

TRAVL. Det går stærkt, når folkeskolelærer Troels Schnetler forbereder sig til undervisnigen, hvis han altså når det.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Lærer har 14 minutters forberedelse til hver time

Forberedelsen til den daglige undervisning bliver ofte skåret fra på grund af tidspres, siger folkeskolelærer Troels Schnetler.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Ubehageligt og ærgerligt«.

Troels Schnetler har ikke mange positive ting at sige om den tid, han dagligt har til at forberede sin undervisning til sine 7. og 9. klasseselever i matematik og fysik.

Folkeskolelæreren, der har været uddannet i 12 år, bor i Vesthimmerland, og arbejder på fuld tid. Han har selv valgt at lægge alle sine 40 timer på skolen, så han har en følelse af, at have fri, når han kommer hjem.

Troels Schnetler underviser 15 klokketimer om ugen (a 60 minutter, red), og har også andre funktioner som tillidsrepræsentant, medlem af skolebestyrelsen, arbejdsmiljøgruppen og forretningsudvalget.

:

»I øjeblikket har jeg 14 minutter til forberedelse per klokketime. Det er lige i underkanten, hvis eleverne skal have det bedste ud af det. Blandt andet kan jeg ikke finde tid til at rette de opgaver, som eleverne afleverer, så den mængde opgaver de får nu er meget reduceret i forhold til tidligere«, fortæller han.

82 pct. af lærerne har for lidt tid

Troels Schnetler er en af de cirka 16.000 folkeskolelærere, der har deltaget i en ny undersøgelse, som Danmarks Lærerforening står bag, hvoraf 82 procent svarer nej til spørgsmålet: ’Oplever du, at du indenfor rammerne af din arbejdstid har tilstrækkelig tid til at forberede undervisningen’.

:

»Derudover er det, som jeg er nødt til at skære fra, simpelthen forberedelsen til den daglige undervisning. I nogle timer møder jeg uforberedt ind, og det er ikke særlig behageligt, men det er den realitet, vi sidder med, og det er rigtig ærgerligt for eleverne«, siger læreren, der ofte klarer sig med at køre på rutinen:

»Men vi har unge kollegaer, der ikke har den rutine. Derfor prøver vi mere erfarne lærere at dele vores forberedelse med de nye, så vi kan få hjulpet dem så meget som muligt«.

Skal ikke have ondt af lærerne

Du arbejder 40 timer om ugen og underviser 15 – hvorfor er der ikke nok tid til forberedelse og andre opgaver?

»Fordi der er lærermøder, pædagogisk rådsmøder, klasseteamsmøder, årgangsteamsmøder og fagteamsmøder, som alle skal deltage i. Derudover er der elevplaner, og jeg bruger også dagligt tid på at skrive sammen med forældre«, siger Troels Schnetler og tilføjer:

»Hvis du vil gøre en forskel for eleverne med din undervisning, og forberede noget godt til dem, der er dygtige og noget andet til dem, der har brug for andet materiale, er det rigtig svært. Hvis man bruger læringsportaler og lærebøger til at forberede sig ud fra, kan det måske lige gå an, men når man skal rette mange opgaver, eller gerne vil gøre en forskel med sin undervisning, forvinder tiden hurtigt. Man skal ikke have ondt af os som faggruppe, men af hensyn til eleverne, er det ikke i orden«.

Hvorfor skærer du ikke ned på nogle af alle de andre opgaver som eksempelvis arbejdsmiljøgruppen?

»Havde jeg ikke de poster, ville jeg skulle undervise omkring 21 klokketimer om ugen, og jeg ville stadig have for lidt forberedelsestid. Desuden vil jeg gerne være med til at skabe bedre arbejdsforhold for mine kollegaer«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør
    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør

    Henter…

    Politisk kommentator Kristian Madsen og politisk redaktør Anders Bæksgaard samler op på ugens vigtigste valg-begivenheder.

  • Skyline, København.

    Politikere i Københavns kommune sagde i denne uge nej tak til H.C. Andersen Adventure Tower, som ifølge planen skulle ligge i Nordhavn og række 280 meter op i luften. Det var alligevel for højt, men de seneste årtier er de høje huse faktisk begyndt at skyde i vejret igen. Hvorfor er de tilbage? Og hvad sker der med en by, når dens huse bliver højere end kirkespir og rådhustårne?

  • Du lytter til Politiken

    Julian Assange og turen nedad
    Julian Assange og turen nedad

    Henter…

    WikiLeaks-stifteren Julian Assange blev i årevis hyldet for at starte en demokratisk revolution med sin whistleblower-platform. Siden da er han stukket af fra anklager om voldtægt i Sverige og blevet beskyldt for at samarbejde med russerne. Han har haft politisk asyl på Ecuadors ambassade i London i syv år, men i sidste uge blev han smidt på porten og anholdt af det britiske politi. Er Assange en helt eller en skurk? Og hvordan ser fremtiden ud?

Forsiden