Tegning: Roald Als

Tegning: Roald Als

Uddannelse

Feedback? Studerende afleverer opskrifter og Batmancitater

Frustrerede pædagogstuderende fra flereuddannelsessteder oplever, at de kun sjældent får respons på deres opgaver.

Uddannelse

Da pædagogstuderende Maria Bentsen skulle skrive en opgave om etiske dilemmaer i arbejdet med kriminelle unge sammen med sin studiegruppe, havde gruppen en fornemmelse af, at underviseren ikke altid læste opgaverne.

Derfor kopierede de en passage med citater fra Batman ind. Underviseren opdagede ikke noget.

For pokker da, hvor har det sejlet

»Det er kritisk, at de ikke har tid til at læse vores opgaver, og at vi har en oplevelse af, at de gætter sig til, hvad de skal sige til den mundtlige feedback, som vi får på nogle af opgaverne. Underviseren sagde, at hun havde læst opgaven, men det var jo tydeligt, at det havde hun ikke. Så kan vi jo ikke vide, om det, vi har skrevet, er rigtigt«, siger hun.

Maria Bentsen læser på pædagoguddannelsen i Sydhavn i København, der hører under Professionshøjskolen UCC, og hun er langtfra ene om at føle, at hun afleverer skriftlige opgaver ud i intetheden. Den følelse har mange pædagogstuderende, når de trykker ’send’ til deres underviser. Ofte får de nemlig ingen feedback på deres skriftlige arbejde, fortæller studerende på pædagoguddannelser rundt om i landet.

Blandt andre de pædagogstuderende i Jelling, der hører under University College Lillebælt. Det fortæller Josefine Elise Sørensen, studerende på 2. år og indtil for nylig tovholder for de studerende på uddannelsen:

»Feedback på skriftlige opgaver har vi ikke rigtig noget af. Er det ikke store opgaver, får vi bare ikke noget feedback. I realiteten kunne vi aflevere blanke sider. Jeg tvivler på, at underviserne læser det. Så føler man lidt, at man spilder sin tid«, siger hun og tilføjer, at eleverne i løbet af de tre et halvt år, uddannelsen varer, laver otte større opgaver, hvor de er sikre på feedback – men hun synes ikke, at det er nok.

Flere timer står også højt på hendes ønskeliste. Især om de emner, der »ikke er så rare at tale om«.

»Eksempelvis børn og unge, der er udsat for misbrug. Når der ikke er flere timer til at tale om det, aner vi ikke, hvordan vi skal takle det, når vi står i det. De medstuderende, som jeg har talt med om det, er enige«, siger den Josefine Elise Sørensen, der desuden ønsker sig flere vejledningstimer.

Feedback på skriftlige opgaver har vi ikke rigtig noget af

Også i Odense er feedback en mangelvare. Her hører uddannelsen også under University College Lillebælt, som jævnligt laver en undersøgelse af de studerende, der har været i gang med uddannelsen i et år. Undersøgelserne viser ifølge Mette Rahbek, der er tovholder for de studerende på pædagoguddannelsen, at manglende feedback på opgaver er »et helt grundlæggende problem«.

»Hvordan kan man vide, om det, man laver, er rigtigt eller forkert – om man eksempelvis har forstået en vigtig teori«, siger hun.

Præcis hvor udbredt problemet med manglende tilbagemeldinger er på pædagoguddannelserne, vides ikke. Men Kira Angelbo Christensen, der som faglig sekretær i PLS repræsenterer de pædagogstuderende på landsplan, siger, at det generelt »står rigtig skidt til med feedback«.

»Vi har studerende, der har afleveret sider med bageopskrifter, og som har skrevet om torturmetoder som pædagogisk redskab – og fået det godkendt«, siger hun.

Andreas Rasch-Christensen, der er forskningschef ved VIA University College, opfordrer pædagoguddannelserne til at kortlægge omfanget: »Det her duer selvfølgelig ikke, fordi feedback måske er det allermest afgørende for, om man lærer mere. Vi ved fra en række undersøgelser, at dialog med en underviser om, hvad man har læst, og hvad man skal gøre anderledes eller fortsat gøre på samme måde, er enormt vigtigt for den videre læreproces. Dog er der mange måder at give feedback på, og man behøver ikke nødvendigvis få en, der er meget udpenslet og ekstremt detaljeret«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Rasch-Christensen peger på besparelser som årsag, og samtidig er der med den nye pædagoguddannelse i 2014 kommet flere skriftlige opgaver ind i studiet, som underviserne skal forholde sig til.

Ikke acceptabelt

Tilbage på pædagoguddannelsen i Sydhavn er det dimissionstid. Her har Stine Fritzbøger overordnet set været glad for uddannelsen, men ofte har hun også savnet feedback.

»Vi har diskuteret, hvor meget underviserne læser vores opgaver. Vi har endda haft en, der har lagt blanke opgaver op for at se, om det blev tjekket. Om der var nogen, der reagerede på det. Og det var der ikke«, siger hun.

Vi har endda haft en, der har lagt blanke opgaver op for at se, om det blev tjekket. Om der var nogen, der reagerede på det. Og det var der ikke

Samme vurdering har hendes holdkammerat Kenneth Østergaard, der nu skal læse antropologi på universitetet.

»I forhold til opgaver har det sejlet. For pokker da, hvor har det sejlet«, tilføjer han.

Peter Møller Pedersen, der er uddannelseschef for pædagoguddannelserne i Midtjylland under professionshøjskolen VIA University College og formand for pædagoguddannelsens ledernetværk, erkender den manglende feedback.

»Det er selvfølgelig på ingen måde acceptabelt. Der hvor jeg er uddannelseschef, har vi strammet op og reduceret antallet af skriftlige opgaver, samtidig med at der gives feedback på alt. Problemet opstår, fordi uddannelsen er underfinansieret. Vi vender hver eneste 25-øre«, siger han og tilføjer, at selv om de studerende ikke får feedback på deres opgaver, umiddelbart efter at de har afleveret, får de det måske senere, hvis opgaverne indgår som del af et længerevarende undervisningsforløb.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Uddannelsesminister Ulla Tørnæs (V) tager den manglende feedback alvorligt. Hun arbejder for at få forhandlet en såkaldt kvalitetspulje på 100 millioner kroner på plads, der blandt andet skal gå til mere feedback på de videregående uddannelser.

»Det er der i brug for – både på pædagoguddannelsen og generelt«, siger hun.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce