0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

Lærere på universiteter: Studerende kan ikke nok

Fagligheden er for ringe hos elever på universiteterne, svarer undervisere i stor rundspørge. Søren Pind vil undersøge sagen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jacob Ehrbahn/Ritzau Scanpix
Foto: Jacob Ehrbahn/Ritzau Scanpix

Knap 5.000 undervisere på landets universiteter har besvaret den rundspørge, Politiken Research har sendt rundt for at undersøge kvaliteten i undervisningen.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

For mange studerende er uegnede til at gå på universitet.

Sådan lyder dommen fra halvdelen af knap 5.000 undervisere på landets universiteter, som har besvaret en rundspørge fra Politiken Research om kvalitet i undervisningen. I en tredjedel af besvarelserne siger underviserne, at eleverne møder uforberedte op. Samme andel har oplevet, at en studerende har bestået sin eksamen, selv om vedkommende burde være dumpet.

Rundspørgen er sendt ud til 19.000 undervisere, og de knap 5.000 besvarelser tegner altså et billede af at, en væsentlig andel af nutidens studerende mangler færdigheder til at gå på universitetet, og det bekræfter undervisningsadjunkt Siff Pors, der på 27. år underviser i engelsk litteratur på Københavns Universitet.

»Flere af dem kan ikke skrive en sætning på engelsk uden 2-3 grammatiske fejl. Hvordan de overhovedet har bestået engelsk på gymnasieniveau, er mig en gåde«, siger Siff Pors. Hun synes, al for meget undervisningstid går med at lære de studerende nogle helt basale færdigheder.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce