Få avisen i weekenden og fuld digital adgang for 199 kr./md. i op til 6 måneder.

Regeringen og tre blå partier udskyder målet for at skære landbrugets udledning af gødning ned til 2028. Danmarks Naturfredningsforening er overrasket og skuffet.

Danmarkshistoriens grønneste regering indleder med at lægge kvælstofhammeren i skuffen et ekstra år

Animation: Tomas Østergren. Foto: Thomas Borberg/Rune Pedersen/Texturelabs
Lyt til artiklen

Den første grønne aftale, som regeringen, der kalder sig danmarkshistoriens grønneste, har indgået, udskyder fristen for landmændene til at nedbringe den udledning af gødning, der bærer hovedansvaret for fedtemøg, blævret mudderbund og fiskedød i de danske fjorde.

Aftalen, som S-SF-M-R-regeringen fredag indgik med Venstre, Liberal Alliance og De Konservative, strammer ganske vist reguleringen af den gødning, som landmændene kører ud på marken, med virkning fra 1. januar 2027.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her