Fuld digital adgang for 149 kr./md. i op til 6 måneder.

Lynstudie fastslår, at hedebølgen er den varmeste i Europa nogensinde, og at den ikke kunne være sket uden klimaforandringer. Men i fremtiden kan det blive normalt sommervejr.

Det er vores egen skyld: Uden udslip af drivhusgasser var hedebølgen i Europa aldrig blevet så varm

Foto: Guglielmo Mangiapane/Ritzau Scanpix
Foto: Guglielmo Mangiapane/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Den hedebølge, som i de seneste uger har ramt store dele af det vestlige Europa, kunne umuligt være blevet så varm, hvis ikke vi mennesker havde fyldt atmosfæren med drivhusgasser ved at brænde olie, kul og gas af.

Sådan lyder konklusionen i et lynstudie udført af forskere tilknyttet forskningscentret World Weather Attribution ved London Imperial College.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her