Større skibe, bedre planlægning og lavere fart.
Det er de vigtigste forklaringer på, at Maersk Line har reduceret sit brændstofforbrug med næsten 40 procent siden 2007. Og nu skruer verdens største containerrederi op for klimaambitionerne.
»Nu sætter vi et nyt mål, fordi det på alle måder giver god mening for Maersk. Vi vil nå 60 procent reduktion inden 2020. Det er megaambitiøst. Jeg kan ikke sige med sikkerhed, om vi når det, men vi vil gøre vores yderste«, siger driftschef i Maersk Line Søren Toft.
I absolutte tal har Maersk Line siden 2007 nedbragt sin udledning af CO2 med 11,5 millioner ton – omtrent den samme mængde CO2, som det i samme periode er lykkedes at fjerne fra det samlede danske energiforbrug. Maersk arbejder også ud fra den samme ambition som regeringen, nemlig at afkoble udslippet fra den økonomiske vækst.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind