Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
LARS Just
Foto: LARS Just

Strømsvigt. Omstillingen af de kommunale bilflåder til el er gået i stå, efter at nye afgifter har fået prisen på bilerne til at stige.

Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kommuner dropper elbiler efter afgiftshop

To ud af tre kommuner siger, at de nye høje afgifter bremser deres elbilplaner.

Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kommunerne tænker sig om en ekstra gang, før de udskifter hjemmeplejens biler med elbiler.

Det siger de til energiselskabet E.On i en ny rundspørge, som undersøger virkningen af de forhøjede afgifter, som trådte i kraft ved årsskiftet, på salget af elbiler.

Elbilerne, som tidligere var fritaget for registreringsafgift, indfases gradvist og betaler 20 procent af registreringsafgiften i 2016. Men da elbiler som regel er en del dyrere i indkøbspris på grund af batteriprisen, kan afgiftsforhøjelsen mærkes.

»En gennemsnitlig familiebil i Danmark, f.eks. en Volkswagen eller Golf, koster i omegnen af 112.000 før moms og afgifter, mens den som elbil i dag koster 221.000«, skriver E.On om rundspørgen og citerer medlem af Klimarådet og trafikforsker Niels Buus Kristensen:

»Det er uhensigtsmæssigt, at batteriets pris pålægges registreringsafgift, da merprisen for batteriet ikke afspejler en øget forbrugsværdi ved elbilen i forhold til en tilsvarende benzin- eller dieselbil i samme klasse«.

Flere danske kommuner har været langt fremme med at anskaffe sig elbiler. Netop kommunale tjenester som hjemmepleje og tekniske servicebesøg med mange korte ture egner sig godt til elbilens begrænsede rækkevidde.

Politiken har tidligere beskrevet, hvordan kommunale storindkøb har gjort prisen på elbilerne konkurrencedygtig, så kommunerne var kommet godt i gang med den grønne omstilling på transportområdet.

Men med de nye afgifter tænker kommunerne sig om en ekstra gang, fremgår det af rundspørgen.

37 procent af de adspurgte svarede direkte 'ja' til, at afgiftspålæggelsen vil ændre eller udskyde planerne for indkøb af elbiler, mens 26 procent svarede 'i nogen grad'. Kun 18 procent mener ikke, afgifterne har nogen betydning. Resten af de 38 kommuner, som deltog i denne del af rundspørgen, svarede 'ved ikke'.

Henholdsvis 17 og 23 procent af de adspurgte kommuner vurderer, at effekten af de nye afgifter bliver 'meget stor' eller 'stor' på hvilken type elbil, der vil blive indkøbt.

Antallet af elbiler er stagneret

Ifølge Klimarådet skal der gerne køre en million elbiler på de danske veje i 2030, hvis vi skal leve op til EU's klimamål.

Men med de nye afgifter vurderes det, at der næppe vil komme flere end 200.000-300.000 elbiler på gaden.

Og ser man på udviklingen lige nu, kan selv det mål synes svært at nå: I årets første syv måneder er der kun kommet 42 flere elbiler på vejene. Kommunerne har i første halvår købt 36 elbiler, mod 322 i hele 2015.

I alt ruller der nu 8.210 elbiler på de danske veje, så der er et stykke vej op til millionen. Og Danmark er samlet set også langt bagefter lande som Tyskland, Holland, Norge, Kina og Indien, som satser hårdt på at indføre elbiler.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Dorrit Saietz eller 2050, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden