Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Håndteringen af luftforureningen i København er under al kritik ifølge EU og er skadelig for københavnernes sundhed. Kilde: Politiken

Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Busser uden filter kan frit køre ind i Københavns miljøzone

Kontrollen med forurenende busser i den københavnske miljøzone blæser i udstødningsdunsterne, siger kritiker. Parkeringscenter vil stramme op.

Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

De holder i lange rækker langs Tivoli på H.C. Andersens Boulevard – de store turistbusser, som byen er fuld af ikke mindst her i sommersæsonen.

På de fleste forruder kan man finde en lille grøn firkantet mærkat, som viser, at bussen lever op til kravene for at køre i København og Frederiksberg miljøzone.

Men en enkelt tjekkisk bus mangler mærket, kan Politiken konstatere, da vi cykler forbi. Og det er langt fra noget usædvanligt syn, selv om vi befinder os kun 500 meter fra Polititorvet og lige ved siden af den målestation, der dagligt måler overskridelser af forureningsgrænserne, fortæller Dirk Evers, som siden 2009 har arbejdet som professionel turistfører.

»Jeg møder hele tiden buschauffører fra udlandet, der slet ikke ved det og derfor kører rundt uden mærket«, fortæller han.

»Så gør jeg dem opmærksom på det, og så bliver de lidt fortvivlede, for hvad gør de nu. Men i samfulde de år, jeg har arbejdet som turistfører, har jeg ikke oplevet en kontrol«, siger han.

»Jeg har kørt med en hollandsk bus, der kommer ti gange om året uden miljømærke og aldrig er blevet kontrolleret. Det undrer mig, at der ikke sker mere, når København har den her vision om at være miljøby – og så kan man se busserne holde, oven i købet nogle gange i tomgang, lige udenfor målestationen«, siger Dirk Evers.

Sporadisk kontrol

Leder for Københavns Center for Parkering Jes Øksnebjerg forsikrer, at der skam bliver kontrolleret:

»Vores kontrol fungerer på den måde, at når vores vagter går rundt i byen alligevel og passerer en lastbil eller bus på over 3.500 kilo, så kigger de lige i forruden efter det her miljømærke. Men da det er vores indtryk, at der er nogenlunde styr på miljømærkerne, er det ikke et decideret indsatsområde«.

Det undrer mig at der ikke sker mere, når København har den her vision om at være miljøby

Sidste år fandt parkeringsvagterne fem køretøjer uden mærket, i år har de indtil videre fanget to. Parkeringsvagterne tager billeder af forruden og nummerpladen med tilbage til kontoret, hvorfra det bliver sendt videre til politiet. I mellemtiden kan bussen være kørt, og Center for Parkering ved ikke, hvor mange af sagerne der ender med bøde.

LÆS MERE

Da Politiken fortæller, at vores turistfører dagligt støder på busser uden miljømærke, vækker det åbenbart stof til eftertanke.

»Fordi du interesserer dig for det, begynder vi også at interessere os lidt ekstra for, om vi skal skærpe vores kontrol med det og bruge lidt ekstra ressourcer på det«, siger Jes Øksnebjerg.

En dyr overtrædelse

Videre til Københavns Politi for at finde ud af, hvor mange bøder der egentlig bliver udstedt på grund af manglende miljømærke. Overtrædelsen kan koste helt op til 20.000 kr., så det er ikke en lille sag.

Vi bliver henvist til Administrativt Center Øst i Taastrup, som sender forespørgslen videre til færdselsafdelingen i Midt- og Vestsjællands politi.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Her oplyser man, at der i 2015 blev optaget rapport om 27 lastbiler uden gyldigt miljømærke. De bliver som regel opdaget i forbindelse med, at politiet kontrollerer køre-hviletid for chaufføren.

Også Tungvognscenter Øst udfører kontrol med miljøzonemærker. Her fortæller politiassistent Johnny Jakobsen, at de siden 2014 har optaget rapport mod 22 danske og 59 udenlandske køretøjer, der manglede mærket.

»Lige så snart vi kører ind i København og laver patrulje, kan vi finde køretøjer, der mangler mærket, og det er primært udenlandske, både lastbiler og busser«, siger Johnny Jakobsen.

»Men hvis vi skulle stoppe og kontrollere alle, kunne vi ikke lave andet, så det er kun ind i mellem, vi laver en målrettet kontrol af miljøzonen«.

Chaufføren, der kører vognen uden gyldigt mærke, skal betale 5.000 kr. i bøde, resten betales af vognmanden.

»Vi hører nogle gange fra chauffører, at de ikke vidste, de skulle have miljømærket. Men der er altså tavler ved alle indfaldsveje, og det er deres eget ansvar«, siger Johnny Jakobsen.

Lang ventetid og kort åbningstid

Det er virksomheden Applus Bilsyn, der udsteder mærkerne, som også kan bestilles online hjemmefra, hvis man indsender omfattende dokumention.

Kommerciel chef Peter Noer Kyndal oplever ikke de store problemer med buschauffører, der ikke kender til reglerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det er som regel store busoperatører, der udmærket ved, hvilke regler de skal følge og har bestilt mærket i fornuftig tid. Og så er der enkelte, der dukker op og skal have det på stedet«, siger han.

For de sidste gælder, at Applus lukker 15.30 fredag eftermiddag og ikke åbner før mandag morgen, så et weekendbesøg i København kan blive en dyr affære, siger Dirk Evers. Han mener nemlig ikke, at Applus lever op til de tidsfrister, de lover.

»En del har prøvet at bestille mærket online, hvor der står, det tager syv dage, men jeg hører fra chaufførerne, at det tager længere tid. Et tysk selskab havde bestilt det to uger før turstart, men der var ikke kommet nogen sticker. Det betød igen en omvej via Hvidovre, da busserne kom fra Sverige, og her skulle de holde i kø, mens alle gæsterne ventede i bussen – så fik de den oplevelse«, siger han tørt.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden