0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

CBS-professor beskylder grønne firmaer for simpel udnyttelse

De store internationale virksomheder tjener godt på deres bæredygtighedsbrands, mens global ulighed stiger, og miljøet lider, skriver CBS-forsker i ny bog.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Philip Ytournel/POLITIKEN
Foto: Philip Ytournel/POLITIKEN
Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Stefano Ponte vil gerne holde op med at flyve og i stedet tage toget, når han rejser til konferencer rundt omkring i Europa. Men som mange andre giver han op længe før, han kan læne sig tilbage i et blødt sæde i en togvogn, der går mod syd. Priserne er urimelige, forbindelserne dårlige, og rejsetiden for lang trods overkommelige afstande.

»Hvad kan man gøre? Gå på gaden. Besæt DSB. Kræv, at politikerne handler nu og gør det billigt og effektivt at tage med tog rundt i Europa. Desværre ser vi lige nu et generelt fokus på, at grøn vækst og innovation skal løse klimakrisen og ikke samtidig et fokus på, at vi også skal omlægge vores forbrug markant og gentænke vores rolle i det global CO2-regnskab«, siger Stefano Ponte, professor i international politisk økonomi og leder af Centre for Business and Development Studies på CBS.

Stefano Ponte har netop udgivet bogen Business, Power and Sustainability in a World of Global Value Chains, der bygger på mere end 15 års forskning i bæredygtighed og virksomheders ansvar. Konklusionen er klar: Fokus på grøn vækst gør ikke verden grønnere, men skaber derimod mere global ulighed, hvor virksomheder tjener godt på deres bæredygtighedsbrands, mens de lader leverandører fra tredjeverdenslande betale prisen.

Der er nemlig mange penge i at være en grøn virksomhed, fordi forbrugerne ønsker grønnere produkter. I modsætning til for ti år siden, hvor virksomheder typisk kun ville beskæftige sig med bæredygtighed, hvis der var en klar business case, eller hvis virksomheden skulle rode sig ud af en skandale, er det i dag ikke længere tilfældet ifølge Stefano Ponte. Nu er der ikke nogen diskussion om, hvorvidt en god bæredygtighedsstrategi er lig med god forretning. For Stefano Ponte er det ikke den gode forretning som sådan, der er problemet, men den skævvridning, der følger med.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

  • Klimanørd

    Henter…

    Er regeringens længe ventede klimaudspil for landbruget godt nok?

  • Klimanørd

    Henter…

    Klimaaktivisterne er tilbage - og de er flere end nogensinde før

  • Judith Betak

    Klimanørd

    Henter…

    Nye klimaaftaler, dårligt nyt til skiglade danskere og grøn mad på julebordet