0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Professor om brintfabrik i København: »Det her er jo ekstremt ambitiøst«

Potentialet er enormt i danske selskabers plan om at producere bæredygtigt brændstof, vurderer professor.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

»Jeg har ikke til dato hverken i Danmark eller globalt set sådan en skarp satsning«, siger Brian Vad Mathiesen, professor i energiplanlægning ved Aalborg Universitet.

Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danske selskabers planer om at bygge en enorm brintfabrik, der skal forsyne lastbiler, skibe og fly med grøn energi, er 'helt afgørende' for at kunne indfri de danske klimamål.

Det vurderer Brian Vad Mathiesen, som er professor i energiplanlægning ved Aalborg Universitet.

»Det her er jo et ekstremt ambitiøst projekt med ekstremt stærke parter involveret«, siger han.

»Jeg har ikke til dato hverken i Danmark eller globalt set sådan en skarp satsning med sådan et stort perspektiv for at få vedvarende energi og elektroner fra vindmøller ned i tanken på lastbiler, skibe og fly«.

Det er Mærsk, Ørsted, transportfirmaet DSV, SAS, Københavns Lufthavn og rederiet DFDS, der ifølge Berlingske står bag projektet.

Fabrikken skal ifølge planen være fuldt udbygget i 2030, hvor den vil kunne levere mere end 250.000 ton bæredygtige brændstoffer om året.

Der vil være brug for flere brintfabrikker

I forhold til de danske klimamål om en 70 procents reduktion af CO2 i 2030 - og et CO2-neutralt Danmark i 2050 - vil det være en rigtig god start, vurderer Brian Vad Mathiesen.

Han er en af dem, der står bag ingeniørforeningen IDA's klimaplan, som leverer beregninger og anbefalinger for, hvordan Danmark kan indfri klimamålene.

Og potentialet i planen om brintfabrikken flugter fuldstændigt med de beregninger, lyder det fra professoren.

Men han påpeger, at den første brintfabrik ikke vil være nok for at komme i mål.

Efter 2030 vil planen skulle opskaleres omkring fire til fem gange, og der skal bygges yderligere brintfabrikker, lyder vurderingen fra Brian Vad Mathiesen.

I første omgang vil selskaberne sætte gang i en forundersøgelse af projektet. Planen er, at fabrikken skal bygges syd for København.

ritzau

Læs mere:

Annonce