Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Energi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ærø-værft skal bygge verdens kraftigste elfærge

Der er ingen grund til, at færger skal larme og ose med diesel, siger de på Ærø, hvor en hel klynge lokale virksomheder snart begynder at bygge elfærgen ’Ellen’.

Energi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fremtidens Ærø-færge kommer til at glide næsten lydløst gennem Det Sydfynske Øhavs bølger.

Den vil sejle hurtigere – rejsetiden mellem Søby og Fynshav forkortes fra 70 til 55 minutter, samtidig med at energiforbruget kun er det halve. Og så kan den ’tanke op’ i løbet af natten, hvor der er overskud af strøm fra vindmøller.

»Der er ingen tvivl om, at man opnår en meget stor miljøfordel«, siger seniorforsker ved DTU Hans Otto Holmegaard Kristensen, som er ekspert i skibes emissionsforhold. »Færger er lokalt forurenende, de afsætter nogle kvælstofoxider og svovloxider samt partikler, oftest inde i by- og boligområder, så de er lidt af en torn i øjet«, siger han.

Hans beregninger viser, at for eksempel partikelforureningen mindskes med en faktor 30, når færgen sejler på dansk el.

»Denne færge repræsenterer et skridt ind i en ny tid«, siger direktør Roar Falkenberg for Søby Værft, som er Ærøs suverænt største virksomhed, og som inden længe går i gang med byggeriet af verdens kraftigste elfærge.

»De seneste års udvikling inden for elbiler og batterier, som vi for eksempel har set med Tesla-bilen, betyder, at vi økonomisk og teknisk er kommet derhen, hvor det er spændende for os at være med«, siger Roar Falkenberg.

13. juni starter byggeriet, og i sommeren 2017 vil færgen kunne sættes i drift. Projektet er så banebrydende, at det har fået 120 millioner i støtte fra EU.

»Et skøn fra vores side er, at der er tale om en helt ny industri, hvor der i fremtiden skal bruges omkring 1.000 færger her i Europa«, har projektkoordinator for projektet Green Ferry Henrik Mikkelsen tidligere udtalt til DR Nyheder.

Grøn energi og ’blå’ tradition

Elfærgen forener den ’blå’ og den ’grønne’ tradition, som findes på Ærø. Historisk har øen haft en stærk maritim industri, som lever videre i kraft af Navigationsskolen i Marstal, værftet i Søby og en lang række mindre og mellemstore virksomheder med ekspertise inden for skibsteknik, elinstallationer til søs, moderne kompositmaterialer og skibsdesign.

Skibsingeniørvirksomheden Naval Architects, som designer skibet, har kunder fra hele kloden, selv om kontoret holder til i en beskeden rødstensbungalow i udkanten af Marstal.

Samtidig har Ærø planlagt at være selvforsynende med CO2-neutral energi allerede i 2025. Tre fjernvarmeanlæg forskellige steder på øen kører i dag udelukkende på solvarme og anden vedvarende energi – solvarmeanlægget i Marstal er et af de største i verden. 6 snurrende vindmøller leverer al den strøm, øen kan bruge, og cirka 30 procent mere til – et overskud, som kan udnyttes til færgedriften.

Den CO2-forurening, der er tilbage, stammer især fra transportsektoren, og her står øens færger for hele 36 procent.

Øens politikere og erhvervsråd var derfor hurtigt med på tanken om en elfærge, siger borgmester Jørgen Otto Jørgensen (S).

»Man har set de gode erfaringer og den gode forretning, som de andre grønne energiløsninger har været. Det er kommunen, der skal købe færgen, når den er færdig, og stå for driften og for de nødvendige landanlæg. Men det handler ikke bare om at bestille en færdig færge, vi er også med til at udvikle hele projektet«, siger han.

Hos Naval Architects viser skibsingeniør Jens Kristensen de seneste 3D-visualiseringer af færgen frem. For at udnytte energien mest muligt har skibsingeniørerne designet en langt mere strømlinet færge. De har gjort den lettere og valgt at gøre vogndækket åbent for at spare vægt.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Denne færge repræsenterer et skridt ind i en ny tid

Den vil kunne medbringe 196 passagerer og 31 personbiler eller 4-5 lastbiler. Og fordi den bruger kortere tid på hver tur, vil den få flere afgange og dermed en større samlet kapacitet. Og det er der brug for, for ofte er pladserne udsolgt på den nuværende færge, og der er ikke andre måder at komme til og fra øen på.

I sig selv er det ikke noget problem at udskifte en færges traditionelle dieselmotor med en elmotor. Det er mængden af batterier og opladningen af dem, der er udfordringen.

»Batterier fylder og vejer, og de er dyre«, siger Jens Kristensen. »Vi skal have 50 tons batterier om bord ud af færgens samlede vægt på 700 tons«.

De fleste turister ankommer til Ærø med færgen fra Svendborg til Ærøskøbing, men øen har en anden vigtig færgeforbindelse i form af den såkaldte V-rute fra Søby til henholdsvis Fynshav på Als og Faaborg. Det er her, den ny færge sættes ind.

’Sjatladning’ og middagspause

Meningen er, at færgen skal oplades fuldt hen over natten, og så skal den ’sjatlades’, hver gang den er i Søby Havn. Så kan færgen sejle i pendulfart gennem en hel dag, eventuelt med en mindre middagspause i Søby.

Tilbage på Søby Værft er direktør Roar Falkenberg ikke i tvivl om, at elfærgen kan åbne et eksporteventyr for hans virksomhed og øens øvrige industri. Der sejler tusinder af færger rundt om i verden, og netop færgedrift, hvor man sejler den samme forholdsvis korte afstand mellem A og B, egner sig perfekt til elektrificering.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Vi ved for eksempel, at Indien har mange småøer og færger, der sejler på søer og floder, og at de gerne vil undgå forurening. Lige nu kan elfærger bruges på afstande op til to timers sejlads, men vi bliver bedre og bedre til at opbevare energien, og batterierne bliver mindre og billigere«, siger han.

»Hvis vi lykkes med det her, kan der være mange teknologiarbejdspladser, både i selve færgebyggeriet og i de elektriske installationer. Vi får en masse erfaring, der gør, at vi kan fastholde et forspring. Vi kan blive eksperter og være med som de første på alt det nye, der kommer omkring batteridrift«.

For resten har den kommende elfærge allerede et navn: Den skal hedde ’Ellen’ – naturligvis.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden