0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ærø-værft skal bygge verdens kraftigste elfærge

Der er ingen grund til, at færger skal larme og ose med diesel, siger de på Ærø, hvor en hel klynge lokale virksomheder snart begynder at bygge elfærgen ’Ellen’.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Energi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Energi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Fremtidens Ærø-færge kommer til at glide næsten lydløst gennem Det Sydfynske Øhavs bølger.

Den vil sejle hurtigere – rejsetiden mellem Søby og Fynshav forkortes fra 70 til 55 minutter, samtidig med at energiforbruget kun er det halve. Og så kan den ’tanke op’ i løbet af natten, hvor der er overskud af strøm fra vindmøller.

»Der er ingen tvivl om, at man opnår en meget stor miljøfordel«, siger seniorforsker ved DTU Hans Otto Holmegaard Kristensen, som er ekspert i skibes emissionsforhold. »Færger er lokalt forurenende, de afsætter nogle kvælstofoxider og svovloxider samt partikler, oftest inde i by- og boligområder, så de er lidt af en torn i øjet«, siger han.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce