Strømtilførsel. Elbilernes folkelige succes koster statskassen dyrt. Her en Mercedes B electric drive.
Foto: MIRIAM DALSGAARD (arkiv)

Strømtilførsel. Elbilernes folkelige succes koster statskassen dyrt. Her en Mercedes B electric drive.

Grøn omstilling

Elbiler vil koste staten milliarder

Større salg af elbiler graver dybt hul i statskassen, viser ny beregning.

Grøn omstilling

Salget af elbiler begynder for alvor at tage fart i Danmark. Og dermed vokser også statens tab ved afgiftsfritagelsen.

Nu kommer to unge økonomer fra Københavns Universitet med beregninger, der viser, hvor meget statskassen faktisk mister, når danskerne køber en elbil uden afgift.

»Hvis man går ud fra, at elbiler vil være fritaget for afgift de næste tre år, vil det koste statskassen 2 mia. kroner«, siger stud.polit. Silas Uttenthal Nørbjerg.

I 2014 satte salget af elbiler rekord med 1.575 solgte biler. Det var næsten lige så mange som de tre foregående år tilsammen.

Regeringen besluttede for nylig at forlænge afgiftsfritagelsen med et enkelt år. Skatteministeriet vurderede i den forbindelse, at prisen for et enkelt års afgiftsfritagelse ville være 450 mio. kroner.

Skatteminister Benny Engelbrecht (S) slår da også fast, at elbiler ikke kan fortsætte med at være afgiftsfri i længden.

»I 2016 vil regeringen forlænge afgiftsfritagelsen for elbiler med et år. Samtidig arbejder regeringen på en langsigtet og holdbar løsning, hvor elbilerne indfases gradvist i det almindelige afgiftssystem over en årrække efter 2016«, siger han i en skriftlig kommentar.

Opgave fik topkarakter

Silas Uttenthal Nørbjerg er stud.polit. ved Københavns Universitet og skrev sidste efterår sammen med studiekammeraten Simon Rugholt Carlsen en opgave i faget samfundsanalyse, hvor de netop forsøgte at beregne statens tab ved at fritage elbiler for afgift. Opgaven fik topkarakteren 12.

Udgangspunktet for de to studerendes beregninger er, at køberne af en elbil ellers ville have købt en benzin- eller dieselbil i samme prisleje. De har baseret beregningen på et vægtet gennemsnit af de fem mest solgte elbiler i 2014. Konklusionen er klar:

»En gennemsnitlig bil koster 376.813 kroner, hvoraf afgift er 205.000 og moms 34.000 kroner. Det vil sige, at statskassen får 240.000 kroner. men en elbil til samme pris giver kun momsen, dvs. ca. 75.000 kroner, i statskassen«, siger Silas Uttenthal Nørbjerg.

Sidegevinster opvejer ikke tabet

Tabet for statskassen er dermed i runde tal 165.000 kroner per elbil.

Men så vil nogle sige, at samfundet sparer penge, f.eks. fordi færre får astma i det lange løb?

»Det indgår i vores samlede beregninger, men det opvejer slet ikke tabet ved afgiftsfritagelsen«, siger Silas Uttenthal Nørbjerg.

»Det er rigtigt, at hvis du skal fortælle en astmapatient, at han er en omkostning, vil han nok ikke se det sådan. Men faktum er, at det koster mange penge, hver gang mennesker køber en elbil og dermed ikke køber en benzinbil«.

Fritaget siden 1984

Elbiler har været fritaget for afgift i Danmark, lige siden man begyndte at tale om dem i 1984.

Men det er først de seneste tre år, at salget har nået et niveau, hvor afgiftsfritagelsen har økonomisk betydning for staten. Sidste år blev der solgt lidt over 1.200 elbiler.

Den aktuelle afgiftsfritagelse udløber til nytår, men regeringen har meldt ud, at den vil forlænge fritagelsen med endnu et år i 2016. Næsten alle partier er enige om, at elbiler med tiden skal påføres en eller anden form for afgift.

Ud over tabet ved selve købet, taber staten også penge ved, at elbiler er fritaget for grøn ejerafgift og selvsagt ikke betaler afgifter for benzin eller diesel.

Omvendt kan der være lidt afgifter på elektriciteten, som peger den anden vej, men samlet set koster det altså ifølge de to studerende staten ca. 2 mia. kroner, hvis elbilerne forbliver fri for afgift de næste tre år.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hvad med Teslaen?

Det vakte ramaskrig blandt landets Teslaejere, da Politiken for nylig skrev, at de luksuriøse elbiler bliver betalt af naboen – altså alle de andre skatteydere.

Til ære for Politiken har Silas Uttenthal Nørbjerg også forsøgt at regne på, hvor stort tabet er på den dyreste og for tiden mest populære elbil, den amerikanske Tesla.

»En Tesla koster i vores model 680.000 kroner. Staten får altså 136.000 i moms. Alternativet kunne være en BMW 525 diesel – den koster omtrent det samme og er et reelt alternativ. Her får staten 400.000 i afgifter og 55.000 i moms. Tabet for statskassen er altså 319.000 kroner«, siger Silas Uttenthal Nørbjerg.

Dertil kommer de tabte løbende afgifter, og samlet set er den direkte effekt på statens budget for de næste tre år på 1,3 mia. kroner.

Små biler er dårligere forretning

Han understreger, at det tal bygger på det tænkte eksempel, at Teslaer var den eneste elbil, og at salgstallet vil fortsætte med at vokse med lidt over en fjerdedel hvert år de næste fem år.

»Det forudsætter, at der bliver solgt stadig flere Teslaer, sådan som vi ser lige nu«, siger Silas Uttenthal Nørbjerg.

Hvad så, hvis man køber en mindre elbil?

»Det har jeg også kigget på. Og så er tabet for statskassen faktisk mindre. En elektrisk VW E-Up koster 186.000 og giver statskassen 37.000 kroner. En tilsvarende benzinbil koster 120.000 kroner og statskassen får 50.000«, forklarer Silas Uttenthal Nørbjerg.

Så mens det er en god forretning at købe en Tesla, så er det en dårlig forretning at købe små elbiler?

»Ja, hvis du havde tænkt dig at købe en stor bil, har du et bedre alternativ i elbilen. Men den billigste elbil koster 186.000, og til den pris kan du få mange forskellige biler. Men hvis regeringen gerne vil være fossilfri i 2050, så kan det her være en vej at skabe noget bevidsthed og få sat gang i produktionen«, siger Silas Uttenthal Nørbjerg.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Naboen betaler for Teslaen

Samlet set er han dog ikke i tvivl om sin konklusion:

»Umiddelbart synes jeg, at det er rigtigt at sige, at vi betaler for naboens Tesla. Men det er på samme måde, som at det er dyrere at etablere vindmøller end at fortsætte med kul. På længere sigt kan det godt være klogt alligevel«, siger Silas Uttenthal Nørbjerg.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce