Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Forurening. I årevis har målinger på H.C. Andersens Boulevard overskredet EU's grænseværdier for kvælstofdioxid, kritiserer Kåre Press-Krisensen fra Det Økologiske Råd.
Foto: Jens Dresling

Forurening. I årevis har målinger på H.C. Andersens Boulevard overskredet EU's grænseværdier for kvælstofdioxid, kritiserer Kåre Press-Krisensen fra Det Økologiske Råd.

Grøn omstilling
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

EU går til angreb mod dansk luftforurening

Danmark har modtaget en løftet pegefinger fra EU, fordi trafikken forurener for meget.

Grøn omstilling
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er kommet brev til Danmark fra Bruxelles, og det er ikke gode nyheder, som postbuddet havde med.

EU har sendt os en såkaldt åbningsskrivelse om luftforurening. Danmark overholder nemlig ikke EU's regler for udledning af sundhedsskadelige NO2-gasser, som især kommer fra diseldrevne lastbiler og busser.

Det Økologiske Råd har flere gange henvendt sig til EU for at klage over dette, og derfor er seniorrådgiver Kåre Press-Kristensen nu »rigtig glad for, at EU omsider griber ind«, siger han.

»Danmark har overtrådt grænseværdien, siden den trådte i kraft helt tilbage i 2010. Jeg håber, at EU nu kan tvinge politikerne til at nedbringe trafikkens luftforurening, der hvert år slår mange hundrede danskere ihjel«, siger han.

SÅ FARLIGT ER DET

Selv om Danmark regner sig som miljøduks i EU, har NO2-forureningen løbende overskredet EU's grænseværdier i Københavns centrum. Målestationen på H.C. Andersens Boulevard viste også flere gange i denne uge, midt i sommerferien, op mod 100 10 µg/m3 kvælstofdioxider i luften.

NO2 er især et problem for folk, der lider af luftvejssygdomme og astma, siger professor i luftforurening Ole Hertel fra Aarhus Universitet.

»Det, vi regner for det mest sundhedsskadelige, er partikelforureningen. Men de forskellige forureningstyper er koblet til hinanden. Og vi ved, at forureningen kan udløse astmaanfald og forværre luftvejssygdomme«, siger han.

Ole Hertel er medforfatter til en stor rapport fra 2014 om »Luftforureningens indvirkning på sundheden i Danmark«, som bl.a. fortæller, at dødeligheden stiger med 8 procent per 10 µg/m3 stigning i NO2, også kendt som kvælstofdioxid.

»Der sker heldigvis noget positivt i øjeblikket, hvor luftforureningen falder, bl.a. som følge af stigende krav til rensning af udledninger fra vore køretøjer«, siger Ole Hertel.

Flyttede målestationen

I København har Miljøministeriet besluttet at flytte målestationen længere væk fra trafikken for at give et mere 'retvisende' billede af forureningen. Og det kan muligvis give Danmark et forklaringsproblem, når vi snart skal besvare kommissionens åbningsskrivelse ved at forklare, hvad vi har gjort eller vil gøre for at leve op til de fælles regler, vi selv har været med til at vedtage, mener Det Økologiske Råd.

»Luften bliver jo ikke renere ved at flytte en målestation, selv om vi på papiret opfylder en grænseværdi«, siger Kåre Press-Kristensen.

Det Økologiske Råd mener, at Danmark forholdsvis let kunne begrænse trafikforureningen ved at kræve katalysatorer på de biler, der kører ind i de såkaldte miljøzoner.

Om Danmark bliver slæbt for EU-retten, fordi vi ikke overholder direktivet, er endnu for tidligt at sige, forklarer professor i miljøret ved Aarhus Universitet Ellen Margrethe Basse.

»Især indenfor det sidste år eller to har vi fået mange åbningsskrivelser, men ofte slutter sagen ved, at man indretter sig efter lovgivningen, og så bliver sagen trukket tilbage«, siger hun.

»Men det her er måske mere tungt. Hvis man mere end fem år efter direktivet trådte i kraft ikke kan dokumentere, at man har gjort nok for at leve op til det, kan det blive et problem«, siger hun.

Et forholdsvis nyt initiativ, som forsyner 300 busser med katalysatorer, ventes dog at nedbringe forureningen så meget, at Danmark i 2017 holder sig under grænseværdierne, vurderer Miljøstyrelsen. Altså med syv års forsinkelse.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    Folkemødet åbner. Statsminister Lars Løkke Rasmussen holder tale. Winni Grosbøll Borgmester. 
Christian Falsnæs performenskunstner får publikum sat i gang.

    Du lytter til Politiken

    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!
    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!

    Henter…

    Kristian Madsen og Amalie Kestler udpeger ugens vigtigste politiske begivenheder. Om regeringsdannelse og om Toga Vinstue. Og møder de politikere, som ellers burde bruge tiden på at danne en regering. Samt en der gik, og en der kom.

  • Du lytter til Politiken

    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...
    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...

    Henter…

    I dag begynder fire dage med Folkemøde på Bornholm - uden den slags debatter, der normalt vækker de store følelser. På Folkemødet diskuterer man De Store Ting. Alt det, som det organiserede Danmark synes er væsentligt at snakke om. Men hvad er dét så?

Forsiden