Opstigning. Rummet omkring rulletrapperne på Trianglen Station i Malmø minder om Københavns Metro. Tegnestuen er den samme, danske KHR Arkitekter, her dog i samarbejde med svenske FFNS. Citytunnelen åbner 12. december. Foto: Klas Andersson

Opstigning. Rummet omkring rulletrapperne på Trianglen Station i Malmø minder om Københavns Metro. Tegnestuen er den samme, danske KHR Arkitekter, her dog i samarbejde med svenske FFNS. Citytunnelen åbner 12. december. Foto: Klas Andersson

Arkitektur

Malmø kommer ud af mørket

Der er skruet godt op for ambitionerne i Malmø. Til vinter står det store jernbaneprojekt Citytunnelen klar.

Arkitektur

Når København vokser, er det med fokus på København.

Når Malmø vokser, er det med bevidstheden om, at man har en storebror i den anden ende af Øresundsbroen.

Man stiller ligefrem sin by på skuldrene af København og, ja, hele Øresundsregionen og hævder, at den har knap 4 millioner indbyggere; Malmø er en bydel i en metropol.

Sådan så det i hvert fald ud forleden på en diasfremvisning i Malmø Arena i Hyllie. En nyt område, der indtil videre blot består af en masse byggepladser, et ældre vandtårn og arenaen.

Men som det fremlægges af arenaens leder, Karin Mårtensson, skal vi forstå, at det ikke bare er Malmø, men hele regionen, der med arenaen har fået et nyt sports-, koncert- og kongrescenter.

Selv om de slår hårdt på, at der med en ny station bliver kortere rejse end til Parken fra Hovedbanegården, er der dog ingen fare for, at FCK flytter derover; man spiller ikke fodbold i arenaen, men ishockey og andre indendørs sportsaktiviteter.

Arenaen er tegnet af Sveriges førende tegnestue, Gert Wingårdh Arkitektkontor, hvis streger også står bag to af dens kommende naboer; et luksushotel og Nordens største indkøbscenter, Emporia, som begge skal stå færdige i 2011.

Nye prestigeprojekter Den tredje nabo bliver en komposition af fire bygninger med et 90 meter højt tårn, Point Hyllie, der som blot et af mange nye prestigeprojekter i Malmø er tegnet af en dansk arkitekt – Lone Wiggers fra C.F. Møller Arkitekter. Enhedernes størrelse og formgivning i dette Hyllies stationstorv minder ikke om noget andet i Malmø, der er kendt for sine gågader og lave karreer. Det nye Hyllie råber med togbanens, motorvejens og landskabets store skala med en spektakulær linjeføring, man kender fra USA og Mellemøsten, ikke fra Malmø Centrum. Som Ørestad er Hyllie en bydel, der vokser op omkring infrastrukturen. Hotel, arena og storcenter ligger alle ud til torvet over den underjordiske Hylliestation, som bliver første stop fra København på en ny jernbanestrækning, Citytunnelen. Denne nye bane kommer til at ændre Malmø og er mindst lige så vigtig for byen, som metroen er for København. Citytunnelen er en 17 kilometer ny jernbane, der strækker sig fra en udbygget underjordisk Malmø Centralstation forbi en ny underjordisk station Trianglen og Hyllie til Øresundsbanen, hvor den skærer adskillige minutter af den nuværende transporttid til København.

Der vil køre tog hvert fjerde minut på Citytunnelen, og dermed vil den internt i Malmø fungere, som metroen gør i København. Man går bare ned og tager et tog uden at tjekke køreplanen.

Trianglen Station er en meget elegant underjordisk station, der med fine glasoverdækninger vil stå med karakter i byrummet. De er tegnet af KHR Arkitekter, der også stod for den københavnske metro, men altså her viser, hvor flot en stationsnedgang kan markeres.

Citytunnelen åbner 12. december i år, hvorefter man altså vil kunne rejse 6 kilometer under jorden i Malmø.

Skruet symbol
Malmøs forandring begyndte samtidig med Københavns i begyndelsen af 1990’erne.

Første runde af byudviklingen foregik på Västra Hamnen, hvor bilfabrikanten Saab og skibsværftet Kockums tidligere havde deres store fabrikker. Kockums enorme blå kran var industribyens 138 meter høje symbol, som kunne ses fra Danmark.

Den er i dag demonteret, solgt og genrejst i Sydkorea, og pladsen som symbol for det nye, ambitiøse Malmø er i stedet indtaget af Santiago Calatravas (for)skruede beboelsesskulptur Turning Torso.

Den er med sine 190 meter endnu højere end den gamle kran og fungerer således fremragende som et pejlemærke og vartegn, man kan genkende på lang afstand. Men tæt på er den stort set uden kvaliteter for den omgivende by.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Torsoen er som en løsreven kropsdel helt uden sammenhæng med de fine kvaliteter, der er i bebyggelserne omkring den. Det er området Bo01, som i dag er en forbilledlig byudvikling, en bæredygtig by, der understøtter, at mennesker cykler, går og opholder sig ude i byens rum.

Her er en overordnet karrestruktur i en meget varieret arkitektur med masser af udendørs opholdsrum, bløde kanter, skøn park og en sydvendt havnepromenade fuld af restauranter og cafeer.

Modsat Hyllie har Västra Hamnen måttet vente med den offentlige infrastruktur. Først om nogle år ankommer en mellemting mellem en sporvogn og en letbane, der på tværs af jernbanen vil forbinde Vesthavnen med resten af byen.

København M

10.000 danskere har indtil videre slået sig ned i byen, som, efter at Øresundsbroen åbnede for ti år siden, også er blevet kaldt København M. Mange af dem er blandt de 20.000 pendlere, der hver dag krydser broen for at tage på arbejde, men de er langtfra eneste danske indslag i Malmøs genrejsning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Rækken af danske arkitekter, der har tegnet nybyggerier i Malmø, er imponerende: Henning Larsens Tegnestue stod bag byens nye bibliotek, Kim Utzon Arkitekter har netop skabt et stort boligprojekt på Västra Hamnen, og Schmidt Hammer Lassen tegnede den nye retsbygning.

Samme tegnestue har netop vundet opgaven om et nyt koncert-, kongres- og hotelcenter, Kontrapunkt, der til en pris af 1,5 milliarder kroner og placeret lige i centrum vil være med til at gøre Malmø endnu mere attraktiv som kultur- og mødeby.

Hvis Øresundsregionen ikke bliver et brand, der en dag står på linje med Københavns omdømme, er det ikke Malmøs skyld. De forsøger virkelig på alle tænkelige måder. Med enkeltstående spektakulært højhus, med menneskeligt attraktive boligområder og så noget, der ligger midtimellem og ligner Ørestad.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce