Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Kimiserier som 'Rejseholdet' er lette at afsætte til udlandet.
Foto: DR - pressefoto/DR

Kimiserier som 'Rejseholdet' er lette at afsætte til udlandet.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danske tv-programmer sælger godt i udlandet

Iran, Sydkorea og den arabiske tv-kanal Al Jazeera køber DR’s børne-tv, drama og dokumentar for millioner, og salget er stigende.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Gider sydkoreanerne se dansk dokumentar, og fanger danske tegnefilm interessen hos børn i Mellemøsten?

Ja, og de betaler endda for det. Salget af dansk tv til udlandet går så godt, at Danmarks Radio sælger bedre end tidligere, fortæller teamleder for DR Internationalt Salg Charlotte Gry Madsen.

Køberne er så forskellige som Iran, Sydkorea og den arabiske tv-kanal Al Jazeeras børnekanal, og DR tjener mellem 8 og 15 millioner kroner om året.

Krimier lette at afsætte Senest har DR solgt en pakke med syv programmer til Sydkorea, så de 27 millioner sydkoreanere kan se bl.a. ’CIA’s europæiske forbindelse’, bare med engelsk speak i stedet for dansk. Dokumentarprogrammerne gør dog ikke DR rige. Slet ikke, når de sælges til Sydkorea.

De bedste penge kommer på salget af DR’s dramaserier, som også nyder succes i udlandet. Især krimier som ’Rejseholdet’ og ’Forbrydelsen’ er lette at afsætte, mens Charlotte Gry Madsen forventer, at ’Sommer’ bliver svær at sælge. Den er for dansk i sit udtryk, mener hun.

Ikke produceret til at blive solgt
DR sælger ikke programmer for at tjene penge. Faktisk må kanalen ikke udvikle programmer, der skal sælges i udlandet, formaner public service kontrakten.

»Men vi ser det som vores pligt at formidle danske programmer ud over grænsen for at sælge vores budskaber«, siger Charlotte Gry Madsen.

Der er ikke kun forskel i pris på programmerne, betalingen afhænger også af landets generelle økonomi, og hvor langt væk det ligger fra Danmark. DR måler prisen i timer, og ifølge Charlotte Gry Madsen ligger prisen mellem 2.500 og 750.000 kroner.

Mellemøsten får programmerne billigt

Hun vil ikke ud med priserne på enkelte programmer, men det har ikke været nogen guldgrube for DR at sælge børnedokumentarerne ’Biernes by’, ’Bag bjergene’ og ’På eventyr i Indien’ til Al Jazeeras børnekanal, der også har købt tegnefilmen ’Schhhh’.

Mellemøsten får programmerne billigt, og DR har gratis udvekslingsaftaler med de nordiske lande, derfor sælger DR bedre andre steder.

»Vi sælger mest til Østeuropa, der godt kan lide vores undervisningsprogrammer. Tyskland er et stort marked, men svært«, siger Charlotte Gry Madsen.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden