Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Kendt for at være kendt.  Paris Hilton er sanger, skuespiller og model. Hun er også en succesfuld forretningskvinde, der sælger sig selv i mange opsigtsvækkende emballager. For Paris Hilton er først og fremmest god til at holde sig i rampelyset ved konstant at fabrikere nye kulørte kapitler i fortællingen om Paris Hilton (arkivfoto).
Foto: H. RUMPH JR/AP

Kendt for at være kendt. Paris Hilton er sanger, skuespiller og model. Hun er også en succesfuld forretningskvinde, der sælger sig selv i mange opsigtsvækkende emballager. For Paris Hilton er først og fremmest god til at holde sig i rampelyset ved konstant at fabrikere nye kulørte kapitler i fortællingen om Paris Hilton (arkivfoto).

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Pr-mand kortlægger formlen for succes

15 måneder er den tid, det tager at glemme en stjerne, har pr-manden Mark Borkowski regnet ud. På den matematiske måde.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I gamle dage ledte man efter De Vises Sten.

I dag er man mere prosaisk optaget af at finde opskriften på succes.

Kampen om opmærksomhed er mere brutal og subtil end nogensinde i nutidens overfyldte rum. Reklamerne danser fandango på alle platforme, mens de kendte kæmper indædt om de dyrebare øjeblikke i rampelyset.

Hærskarer af medieskabte berømtheder passerer revy, inden de atter snart forsvinder ud i anonymitetens mørke.

En formel for succes
Men sådan behøver det ikke at være! For der findes faktisk en formel for succes.

En opskrift, som kan sørge for, at de kendte bliver ved med at være kendte.

Det hævder den succesfulde pr-mand Mark Borkowski. Han har ligefrem lavet en matematisk formel (se boks), der beskriver, hvor hurtigt stjernerne brænder ud, hvis ikke deres pr-agent puster nyt liv i deres klienters mere eller mindre selvskabte stråleglans.

Talent uvedkommende
For god ordens skyld: Begrebet talent indgår ikke i Borkowskis formel. Det er ikke relevant.

Berømt eller berygtet er i denne sammenhæng en oldnordisk distinktion. Det handler om at blive kendt og genkendt.

En arena for markedsudråbere og krævende børn. Hvor det at bade sig i de andres forslugne blikke kan være både succeskriterium, livs- og selvbekræftelse.

Fra 15 minutter til 15 måneder
I sin bog ’The Fame Formula: How Hollywood’s Fixers, Fakers and Star Makers Created The Celebrity Industry’ hævder Mark Borkowski at kunne identificere et berømmelsens nøgletal.

Ved statistisk at undersøge de kendtes optræden i medierne over en afgrænset periode, nåede han frem til 15. Ikke 15 minutters berømmelse som hos Andy Warhol, men 15 måneder.

Så længe holder resterne af den oprindelige berømmelse, inden en stjerne rammer sin udløbsdato. I løbet af disse 15 måneder kan stråleglansen være reduceret med helt op til 96 procent. Glemslen står for døren.

Den kendte risikerer at måtte affyre den gamle vittighed: »Er De klar over, hvem jeg var!?«.

Talent er besværligt og risikabelt
Medmindre man laver en saftig skandale, bagtaler en rival, adopterer et barn fra et superfattigt land, bliver rabalderskilt eller indlagt med en overdosis.

Man kan også som den britiske Big Brother-deltager Jade Goody i desperation stille op til maratonløb uden forudgående træning, så man i det mindste kan kollapse dramatisk. Man kan selvfølgelig også på old school-maner måske ligefrem skrive en bestseller eller indspille en ny film.

Men for det først kræver den slags talent, og så er det både mere besværligt og risikabelt. Hvis man flopper i ubemærkethed er glemslens afgrund rykket endnu en tand nærmere.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Kate Moss er yndlingseksemplet Borkowskis yndlingseksempel er supermodellen Kate Moss. Først blev hun fotograferet, imens hun var ved at sniffe forbudte stoffer. Nogle måneder senere frafaldt politiet anklagerne og fortsatte på den måde fortællingen.

Nu blev Kate Moss ikke blot kendt, men superkendt. En slags hovedperson i historien om den sniffende supermodel. Og siden da har Kate Moss været dobbelt så kendt som før. Altså ifølge Borkowskis statistiske udklipsservice.

Sker der ikke noget, som fører fortællingen videre, fuser både mærkevarer og berømtheder lige så stille ud. For det er ved hjælp af fortællinger, at man i vore dage sælger både kaffe, undertøj og popstjerner. De er fortællingerne om sig selv.

Kaffen er blevet håndplukket af Ernesto i Nicaragua under de beskyttende vinger af et multinationalt firma med nypudset glorie købt og betalt ved skranken for global ansvarlighed.

Popstjernen Britney Spears kan blive en endeløs sæbeopera, hvor den tidligere perfekte pige nu er i konstant konflikt med sit oprindelige image. Åh nej, Britney! Hvad skal det hele ikke ende med?

Fortællingens drama sælger
Over hele verden følger folk med i stjernens dramatiske deroute og djævelske dans med dekadencen. Det er ikke smukt. Eller er det?

I takt med at Britney Spears nedsmeltede for alverdens åbne skærme opnåede den kosmetikserie, der er opkaldt efter hende, den største britiske markedsandel i 2007.

Det er ikke illusionen om, at skønhed smitter, men fortællingens drama, der sælger. Efter superhelten kommer ifølge Mark Borkowski superofferet. Overmennesket med de kun alt for menneskelige svagheder.

Åndeløst følger alverden med i de mest banale begivenheder, fordi de har fortællingen og føljetonen på deres side.

Ny X-Factor-vinder truer

Reklamens og berømmelsens fortællinger er ifølge Borkowski vor tids ammestuehistorier. Begge dele fordriver tiden. Men hvor ammestuehistorien ikke har andet formål end at spinde fortællingens røde tråd, skal berømmelsens brand sælge en bestemt vare. Og her udgør Mark Borkowskis formel en kontant håndsrækning til kollegaerne i reklame- og celebritetsbranchen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Sørger man for at foretage sig noget opsigtsvækkende og hitte på et påfund med jævne mellemrum, kan de kendte blive ved med at være kendte og de populære varer holde sig i front.

Men det skal allersenest ske 15 måneder efter den oprindelige berømmelse. For der står altid et nyt produkt på spring. Der er altid en ny vinder med en X-Factor parat til at slubre rampelyset i sig. Og efter Warhols berømte 15 minutter kommer nu Mark Borkowskis 15 måneder. Som vel bare bekræfter, at det er klogt at holde gryden i kog, hvis man ikke vil blive glemt.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden