0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Boghandlere boykotter Gyldendal

Nettets store boghandler forsøger at isolere Gyldendal, der satser stort på nethandel.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Danskerne køber stadig flere bøger på nettet, men deres mulighed for at orientere sig i bogpriserne, er nu blevet markant dårligere.

Indtil for få uger siden kunne de finde de billigste tilbud på bogpriser.dk, hvor over 30 netboghandlers bøger var registreret.

Men en række af de ledende netboghandler har nu i protest trukket sig ud af den populære portal. Årsagen er, at deres store konkurrent Gyldendal for godt tre uger siden købte hovedparten af bogpriser.dk.

Gyldendal får vigtig viden
»Gyldendal kan ikke alene se, hvilke priser og rabatter, der bliver givet. De kan også se, hvor mange bøger det enkelte initiativ flytter«, siger direktør Jørgen Balle Olesen fra Saxo.

Derfor har boghandlen trukket sig, og det samme har Boghallen.dk fra Politikens Forlag og Arnold Busck-kæden.
Gyldendal er gået i tænkeboks

Den kraftige mistillid har sendt Gyldendal i tænkeboks, for en prissammenligning uden de store aktører er uinteressant.

»Vi overvejer alting lige nu, også ejerskabet«, siger Gyldendals adm. direktør, Stig Andersen.

De hårde reaktioner mod Gyldendal skal ses i lyset af en stigende konkurrence om netsalget. Det skønnes at være cirka 10 procent af et bogmarked på fire mia. kr.