Prisen må ikke være en barriere, for folk er af natur lidt bange for at prøve noget nyt, siger Mads Thimmer fra Innovation Lab om fremtidens e-avis. Illustration Mads P. Bjerre

Prisen må ikke være en barriere, for folk er af natur lidt bange for at prøve noget nyt, siger Mads Thimmer fra Innovation Lab om fremtidens e-avis. Illustration Mads P. Bjerre

Kultur

Aviser lancerer e-avis i kampen om læserne

Få gratis nyheder på en elektronisk avis, du kan have i lommen. Det er tilbuddet fra syv franske aviser.

Kultur

Hvad vejer som en klap-sammen-mad, kan være i en stor jakkelomme og bliver løbende opdateret med dagens vigtigste nyheder?

Ikke din avis, vel? Jo, hvis det står til France Télécom og Le Monde, Le Figaro, Libération og flere andre franske dagblade.

De har nemlig kastet sig ind i forsøget med en lille elektronisk avis med det sigende navn Read & Go.

Oplag og annonceindtægter falder
At oplagene for de gammeldags ’betalingsaviser’ falder dag for dag, er en gammelkendt nyhed. Folk går på nettet, ser fjernsyn, eller griber en gratisavis i bus eller i tog og læser den på vej til og fra arbejde.

På fem år er oplaget for betalingsaviserne ifølge World Association of Newspapers faldet med over 10 procent i Danmark og mellem 5 og 6 procent i Frankrig, EU og USA. Også annonceindtægterne er faldet det seneste år.

Plastikskærm med nyheder
Hvor vi i Danmark har set nedskæringer, fyringsrunder og omlægninger af avisernes profiler, går franskmændene en helt anden vej.

I to måneder har de udstyret 120 læsere med den lille plastikskærm på størrelse med et halvt stykke A4-papir. Ifølge France Télécom, der står for udviklingen af e-avisen, kommer de elektroniske aviser til at minde meget om de aviser, vi kender i dag.

Bortset fra at papiret – og dermed trykkeriregningen – er væk. Og at den lille elektroniske avis er interaktiv og opdateres løbende via trådløse netværk.

Bedre end den bærbare
Og nej, det er ikke det samme som at tage den bærbare computer under armen.

For mens en laptop hurtigt løber tør for strøm, skal e-avisen først oplades efter mange dage – eller efter det, der svarer til 50.000 sidehenvisninger, siger direktør i det danske videnscenter for ny teknologi Innovation Lab Mads Thimmer.

Og så er e-avisen mere behagelig at læse ’i’ end computerskærmen. Den er nemlig baseret på en elektronisk blækteknologi, der ifølge Mads Thimmer minder uhyre meget om kvaliteten på print.

Det betyder også, at e-avisen i modsætning til computerens farveskærm egner sig til at blive læst udenfor. Endelig er e-avisen mere ’grøn’, fordi den ikke bruger papir.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Danmark sidder over Endnu har vi ikke en dansk Read & Go, og ifølge analysechef i JP/Politikens Hus Poul Melbye skal avislæserne herhjemme ikke forvente at få en e-udgave af Politiken, Jyllands-Posten eller Ekstra Bladet lige med det samme. »Vi har besluttet os for at holde lidt igen for ikke at satse på den forkerte hest. Det går så afsindigt stærkt i øjeblikket. Vi skal lige se, hvor teknologien havner henne«, siger Poul Melbye. Musikbranchen som advarsel Mads Thimmer mener dog ikke, at de danske bladhuse skal vente for længe med at forsøge sig med nye former for avislæsning. Skrækeksemplet er musikbranchen, hvor man ikke troede på musiksalg via nettet. I stedet begyndte folk selv at downloade musik – ofte uden at betale for det. »Det er meget meget vigtigt, hvis ikke man vil sygne hen som trykt medie at lade være med at lave samme fejl, som man gjorde i musikbranchen, hvor man troede, man solgte cd’er. Nu sælges halvdelen af musikken til mobiltelefoner. Hos Politiken skal man heller ikke leve af at sælge aviser«, siger han. Bladhusene sælger nemlig historier og indhold – og der bliver man nødt til at møde læserne, hvor de er. Derfor mener han, at det er klogt at lægge aviserne ud på digitale mobile platforme. »Hvis man ikke selv gør det, skal der nok være andre, der gør det«, siger han. Mads Thimmer er derfor ikke i tvivl om, at e-aviserne i en eller anden form også kommer til Danmark. Stor succes i USA I Frankrig fælder de 120 forsøgspersoner dom over den franske e-avis i slutningen af september. Men franskmændene er ikke de første, der forsøger sig med aviser på elektronisk papir.

I USA har de The Kindle, som er Amazons udgave af e-avisen. Den giver læseren adgang til artikler fra en række amerikanske og internationale aviser som The New York Times og International Herald Tribune, og den er en stor succes, siger Mads Thimmer.

Blandt andet fordi man både kan læse artikler, som vi kender dem fra aviserne, og samtidig kan følge med i udvalgte blogs, nyhedsfora og debatsider.

Prisen er en barriere

Men der er stadig et par spørgsmålstegn ved den franske model. Eksempelvis er Mads Thimmer ikke sikker på, om franskmændene med Read & Go er i stand til at bygge bro mellem de klassiske trykte medier og de nye digitale. Mest fordi det indtil videre er syv aviser, der er gået ind i projektet. Hvordan avisen skal sælges til læserne, ligger heller ikke fast.

Og det kan blive svært, for ifølge en undersøgelse fra PricewaterhouseCoopers vil læsere af magasiner kun betale halvt så meget for den elektroniske udgave som for den ’gamle’ af papir. Endelig er der prisen for selve e-avisen. Mads Thimmer mener ikke, at den bør koste ret meget.

»Prisen må ikke være en barriere, for folk er af natur lidt bange for at prøve noget nyt. Men hvis det er noget, man får smidt i nakken i forbindelse med et almindeligt avisabonnement, vil alle tage det med som et supplement«, siger han.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden