0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

TV 2 News er den nye 'kanal klog'

TV 2 News har næsten tredoblet seertallet i 2008 - fordi den er blevet mere alvorlig og ligner DR 2’s Deadline.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

TV 2 News har gradvis skiftet karakter og bliver set af flere seere, selv om en del af dem bruger kanalen som en radio. Arkivfoto: Thomas Borberg

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Helikopter, bilmagasiner og modeshow – væk.

Finans, politik og lange debatmøder – tjek.

Nyhedskanalen TV 2 News har skærpet sin profil, så seriøse nyheder, magasiner og analyser nu kæmper om pladsen på skærmen.

Rekord Kulørt og lokalt stof er næsten væk, og TV 2 News er blevet en alvorlig og klog kanal.

Og det har båret frugt: I hele 2008 fik TV 2 News næsten tredoblet sine seertal, og første uge i 2009 slog kanalen sin egen rekord med over halvanden million seere.

»Vi er blevet mere ’newsy’ end tidligere og har fundet ud af, at det er vigtigt, at vores kanal satser på det væsentlige. Nyheder, politik og finans. Om aftenen er vi måske oven i købet blevet lidt langhårede og ligner mere og mere én stor Deadline«, lyder det fra kanalchef Mikkel Hertz.

Skeptikere har overgivet sig
Selv om mange af de halvanden million seere, der klikkede sig ind på kanalen i første uge af januar, bruger kanalen som en slags radio, der bare kører i baggrunden, så har over 740.000 mennesker ifølge Mikkel Hertz set kanalen og programmerne i mere end 35 minutter.

»Der er kommet en del nyhedsjunkier, som hele tiden skal opdateres. Men så snart der sker noget stort, hvis Storebælt f.eks. bliver blokeret eller en bombe springer, så får vi rigtig mange med. I det hele taget har vores seerprofil ikke ændret sig som sådan, men nu når vi ud til flere, og vi har fået mange af skeptikerne med«, siger han.

Og det er der flere grunde til.

»For det første er vi blevet bedre til at lave nyheder 24 timer i døgnet. Jeg vil ikke sige, at vi er verdensmestre, men jeg tør godt påstå, at vi er danmarksmestre. Da vi gik i luften, var det helt nyt for os alle sammen, vi kastede os ud over afgrunden. Vi fik nogle knubs undervejs, men vi landede klart på fødderne. Det handler om, at vi har skærpet vores profil, så vi undgår signalforvirring. Når folk klikker hen på News, så ved de, hvad de får«, siger han.

DR 2 klar på konkurrence
Chef for Deadline, Orientering og DR 2 Udland, Olav Skaaning Andersen, erkender, at News har ændret situationen for DR 2 og skærpet konkurrencen.

»TV 2 News er gået ind og har taget fat i et område, hvor Deadline tidligere har haft en meget klar fordel. Det er klart, at News er blevet en konkurrence. Men kvaliteten af vores indslag og interview er en anden end deres. Af den simple grund, at vi kun skal udkomme 2 x 30 minutter om dagen – med Deadline 17.00 og 22.30. De skal jo derimod sende hele tiden«, siger han.

Skaaning Andersen mener dog ikke, at man umiddelbart kan sammenligne Deadline med de programmer og magasiner, man kan se på TV 2 News:

»Vores særpræg er, at vi tager emner op, som ligger lidt uden for nyhedsstrømmen. Især om aftenen prøver vi at give emnerne en anden dimension, en anden vinkel end det, der er kørt hele dagen«.

For i og med at der er kommet mere konkurrence i løbet af dagen, så stiller det større krav til DR 2’s programmer om aftenen, mener han.

»Det er helt evident, at det har ændret situationen, at News er kommet til. Det er også fint, vi er glade for konkurrencen, og vi er også klar til at tage den op«.

Mere News i fremtiden

Ifølge DR’s medieforsker Henrik Birch vil TV 2 News givetvis kunne fortsætte udviklingen de kommende år. »News er primært gået frem, fordi det stadigvæk er en ny kanal. Folks tv-vaner er meget fastgroede, og det tager noget tid at ændre og lære at bruge et nyt produkt. DR 2 er nu 12 år gammel, og i de første 10 år steg seertallet år for år. Og det var selvfølgelig dels, fordi programmerne blev bedre og bedre, men især også, fordi folk vænnede sig til, at kanalen var der, og at man kunne bruge den. På samme måde er det også med News«, forklarer han. Derudover peger medieforskeren på, at der er en tendens til,