Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Carina Christensen (K) får dårlige standpunktskarakterer fra Dansk Folkepartis formand. Socialdemokraterne kalder ministeren 'historiens mest passive' på kulturområdet.
Foto: JENS DRESLING

Carina Christensen (K) får dårlige standpunktskarakterer fra Dansk Folkepartis formand. Socialdemokraterne kalder ministeren 'historiens mest passive' på kulturområdet.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

DF overfalder kulturministeren

Kulturminister Carina Christensen (K) er farveløs og har ingen visioner for værdidebatten, lyder det fra Pia Kjærsgaard.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kritikken hagler ned over den konservative kulturminister, Carina Christensen.

Både den politiske højre- og venstrefløj beskylder kulturministeren for at være passiv og for at være en embedsmandstype uden politiske visioner.

Særligt kritikken fra Dansk Folkepartis formand, Pia Kjærsgaard, der tidligere har fyret en konservativ minister, vækker opsigt.

»Aldrig en kontroversiel udmelding« Hun mener ikke, at Carina Christensen har formået at sætte sig på den kulturpolitiske dagsorden efter et halvt år på posten.

»Jeg er ikke i tvivl om, at Carina Christensen er et sødt menneske. Men hun mangler visioner. Hun er for meget embedsmand«, siger Pia Kjærsgaard.

DF-formanden savner i dén grad nogle slag i bolledejen:

»Hun administrerer, men man hører aldrig en markant eller på nogen måde kontroversiel udmelding fra hende. Og det er et problem, fordi kulturpolitikken er så vigtig i værdikampen. Det nytter ikke noget, hvis kulturministeren ikke tør gå foran og sige, hvad hun mener«, siger Pia Kjærsgaard til Dagbladet Information.

'Vandrepokalen'
Hun mener, det er tilfældigt, at det lige blev Carina Christensen, der endte som kulturminister.

»Man skulle have en kabale til at gå op. Nogle mennesker skulle placeres rundt omkring, og da Lars Barfoed skulle have Transportministeriet, måtte man placere Carina Christensen i Kulturministeriet«, siger hun.

Carina Christensen blev af kritiske røster kaldt 'vandrepokalen', da hun for et år siden blev forflyttet fra posten som minister for familie- og forbrugeranliggender til Transportministeriet, hvorefter den 35-årige cand.negot. blev udnævnt til kulturminister i september 2008.

S: Historiens mest passive
Også Socialdemokraternes kulturordfører, Mogens Jensen, er skuffet over kulturministeren.

Han mener, at hun er blandt historiens mest passive kulturministre.

Støtte fra partifælle

De Konservatives politiske ordfører, Henriette Kjær, forsøger at komme ministeren til undsætning.

»Carina Christensen er en utroligt god problemknuser. Hun vil gerne have, at kulturlivet skal have det godt i Danmark. Hun vil være med til løse de problemstillinger, man står overfor i kommunerne, på museerne og i kulturlivet generelt«, siger Henriette Kjær til Ritzau.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden