0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Medvind i industribyen

Engelske Editors mødtes på universitetet i Stafford blandt nørder og fandt hurtigt sammen om en fælles smag for musikken, der har gjort dem til rockstjerner på kort tid.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

En gennemgående mørk tone i musikken har fået anmeldere til at pege på Joy Division som en af Editors' åbenlyse inspirationskilder. Og det kan godt trætte bandet en smule. - Pressefoto

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

De nye britiske darlings i Editors kommer susende til Danmark i stærk medvind fra hjemlandet, hvor hits som 'Bullets' og 'Munich' har begejstret både presse og fans.

I Danmark var 'Munich' ugens uundgåelige på P3 i uge 29, og i denne uge er 'Bullets' skudt af sted med sigte efter maksimal rotation på radiostationerne.

Netop den single startede det hele for Editors. Da den udkom i England i januar, blev den udsolgt på en enkelt dag, og siden er hypen omkring dem og deres musik, hvor de låner fra 80'ernes new wave med Joy Division i spidsen, kun taget til i styrke.

Debutpladen, 'The Back Room', fik gode anmeldelser ved udgivelsen i juli, og nye datoer bliver hele tiden tilføjet deres igangværende turné, hvor koncerter flyttes til større spillesteder, der alle kan melde udsolgt. I næste måned rykker de op blandt de helt store rocknavne som opvarmning for Franz Ferdinand.

Men inden da kommer turen til Skandinavien - langt fra universitetet i Stafford, hvor guitarist Chris Urbanowicz og de tre øvrige medlemmer studerede musikteknologi.

Et oplagt sted for netop de fire at finde sammen, mener han.

»Det var primært et sted med mange tekniske fag, så der gik en masse nørder. Første gang, jeg så Russell Leetch (bandets bassist, red.), vidste jeg, at vi ville blive venner. Der var ikke så mange, der så ud som os, og vi er ret ens. Vi endte med at bo sammen, feste sammen og lave musik sammen«.

Kom med en lønseddel
Sangeren og guitaristen Tom Smith og trommeslageren og percussionisten Ed Lay kom til - og Editors blev en realitet. I efteråret 2003 fornemmede de, at det kunne blive til noget stort. Efter tre år på universitetet - og bestået eksamen - flyttede de til Birmingham og lejede et hus sammen.

»Vi ville egentlig hellere til London for at komme ud at feste og spille på de fede steder, men vores management mente ikke, at det var en god idé. Det vigtigste var at få lavet sange nok til en plade frem for at få opmærksomhed i London. I Birmingham var der nogenlunde ro til at arbejde, og vi brugte et år på at skrive vores musik og få en deal«.

Kontrakten blev skrevet med Kitchenware, som blev foretrukket blandt både store og små interesserede selskaber og et enkelt, som ville signe dem til et realityshow til MTV.

»Men vi flytter til London, så snart vi får mulighed for det. Vi bliver bare nødt til at vente på vores første lønseddel«, siger Chris og griner.

»Birmingham er en lidt kedelig industriby, så måske har det påvirket den mere mørke side af vores musik«.

Originalt genbrug
Og netop den gennemgående mørke tone i musikken har fået anmeldere til at pege på Joy Divison og Interpol blandt de åbenlyse musikalske inspirationskilder.

Lidt for åbenlyse, mener nogle, men generelt er det tommelfingeren op til Editors som hos Politikens Kim Skotte, der tildelte 'The Back Room' fem ud af seks hjerter med følgende opsummering: »Kan glød gøre genbrug originalt? Spørgsmålet har siden Oasis brød igennem været centralt i britisk rock. I tilfældet Editors er svaret takket være numre som 'Munich', 'Camera' og 'Bullets' et tordnende ja«.