0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Popstjerner siger nej til H.C. Andersen

14 dage før det store show i Parken mangler der at blive solgt en fjerdedel af billetterne. En årsag er manglende publikumsmagneter.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Om to uger vil op mod en milliard fjernsynsseere verden over se det samme show.

Med et budget på 50 millioner kroner er alle sejl sat til, så skibet lastet med H.C. Andersens eventyrlige univers kan sejle ud i alverdens stuer i anledningen af digterens 200-års fødselsdag 2. april.

Billetsalget startede i oktober, og her to uger før det går løs, er omkring 28.000 af små 40.000 billetter solgt. En svag lugt af fuser synes at brede sig.

Madonna gider ikke
Generalsekretær for HCA-2005 Fonden, Lars Seeberg, hvorfor er det her showikke udsolgt for længst?

»Det er jo nemmere at sælge en gruppe folk kender. Som for eksempel U2. Vi har en ambition om at fortælle om H.C. Andersen, og ham kender man selvfølgelig godt, men det er måske mere kompliceret end at sælge en rockgruppe, som folk kender i forvejen«.

Kunne du ikke savne et eller flere rigtig store navne, som virkelig trak folk ind?

»Jo, jo men så skulle vi jo bare have sagt, at vi hyrer U2 eller Madonna. Men de vil ikke lave Andersen. Sagen er jo, at vi skal overbevise nogle kunstnere om, at de skal indgå i en helhed, som ikke er den, de normalt indgår i. Det er kunstnere, som har bygget et image og et brand op, og som allerhelst tager ud og mimer til det, de kan i forvejen. Og her beder vi dem om, at indgå i en sammenhæng, der ikke er deres«.

Og det er der nogle, der ikke vil?

»Det er der da mange, der har sagt, at de ikke vil«.

I har henvendt jer til mange som ikke ...

»Jamen selvfølgelig«.

Vil du give nogle navne?

»Nej, man taler ikke om dem, som siger nej«.

Ingen sekundavarer
Nu kunne man måske få fornemmelsen af, at folkene bag showet skulle et stykke ned af listen, før der var stjerner, som bed på. Men det er Lars Seeberg ikke enig i.

»Jeg synes hverken at Jean Michel Jarre, Reneé Flemming, Conny Nielsen eller Den Kongelige Ballet er sekundavarer«.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce

Læs mere