0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Da danskerne opdagede Danmark i Cannes

Det koster fem statslige millioner at forsøge at sælge dansk musik ved Midem-messen i Cannes, hvor Danmark åbnede ballet.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Den danske kulturminister Brian Mikkelsen (K) (tv) og prins Joachim støtter den danske rock i Cannes. - Foto: AP

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Opdag Danmark, Discover Denmark. Det er det ikke ligefrem overspillede slagord, der skal sælge dansk musik på Europas største musikmesse i sydfranske Cannes i disse dage.

Sloganet, der ligesom de danske popsange, som udlandet skal få ørerne op for nu, er på engelsk, står at læse overalt i og omkring det store Palais des Festivals på den berømmede havnefront i Cannes.

Selv på de tasker, de 10.000 deltagere i messen får udleveret til at slæbe endeløse stakke af papirer hjem til kakkelovnen i. Prisen for den reklame samt retten til at arrangere åbningsaftenen søndag er to millioner kroner.

Dansk dominans
Og naturligvis var det mundrette motto også overskriften for den store indsats, hvor dansk musik først præsenterede sig på et pressemøde og siden ved værtskabet for åbningsaftenen med små koncerter med de udvalgte eksportvarer.

»Hvor mange af jer er fra Danmark«, spurgte pressemødets sortklædte værtinde fra Frankrig og blev mødt af en hel bøgeskov af oprakte arme.

»Nå, så behøver I jo ikke at opdage Danmark«, konstaterede Midem-værtinden skuffet.

De mange oprakte arme indfangede første facit af det store regnestykke, kulturminister Brian Mikkelsen og hans omfangsrige følge er taget til Cannes for at løse.

Brian M.: Svært at måle succes
Nemlig spørgsmålet om, hvordan man måler forskellen på en fiasko og en succes?

Hvordan indfanger man levende toner og ord og vurderer, om de millioner, man har givet ud for at fremme dansk musik, kommer hjem i statskassen igen?

I hvert fald ikke ved et arrangeret eksportfremmende pressemøde, der stort set kun bliver besøgt af danskere.

»Det er svært at måle den slags, men grundlæggende er jeg helt sikker på, at vi får investeringen igen. Men jeg har ikke noget parameter, der for eksempel siger, at gru