0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste års mode skal være hemmelig

Det er kollektivt selvmord, at de store modehuse viser deres kollektioner frem et halvt år inden, de kommer i butikkerne. I mellemtiden kan alle andre nå at kopiere dem. Nogle er endda ude med kopierne inden designeren bag får tøjet sendt ud i butikkerne.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Interessen for at se og kopiere de store modehuse har aldrig været større. Her er det Chanel på podiet. - Foto: Tine Haarden

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

De dyre designere kopieres som aldrig før. Derfor opfordrer manden bag de parisiske modehuse og ditto shows, Didier Grumbach, til at modehusene ikke viser deres kollektioner et halvt år inden de kommer i butikkerne.

På et pressemøde i dag i Paris siger han, at branchen begår kollektivt selvmord ved at vise tøjet så lang tid i forvejen, som det er tilfældet i dag. I den tid har alle andre god tid til at kopiere tøjet og sælge det til en tiendedel af, hvad de store designere forlanger for det, skriver Jyllands-Posten.

Teknikken gør det lettere at kopiere
Digitalkameraerne og internettet har gjort det lettere at kopiere det dyre design til stangtøj.

For ti år siden var det de færreste, der havde kamera og tegneblok med til modeshows, men i dag knipses, filmes og tegnes der løs. I enden af scenen, hvor fotograferne står, har kampen for at få en plads aldrig været større.

»Det er virkelig generende, at kopierne ikke alene er hurtigere ude i butikkerne, de er også ti gange billigere, og ingen ved længere, hvem der egentlig er ophavsmand til designet«, siger Didier Grumbach.

Han er ved dog godt, at emnet er meget omtåleligt. Modemagasiner over hele verdenen drager fordel af at kunne præsentere den aktuelle mode på trods af, at magasinerne har meget lange produktionstider.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere