0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Fire millioner nye al-Jazeera-abonnenter i Europa

Fire millioner personer i Europa er begyndt at abonnere på den arabiske satellit-tv-kanal al-Jazeera, siden Irakkrigen begyndte tidligt torsdag i sidste uge, skriver den britiske avis The Guardian.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Fire millioner personer i Europa er begyndt at abonnere på den arabiske satellit-tv-kanal al-Jazeera, siden Irakkrigen begyndte tidligt torsdag i sidste uge, skriver den britiske avis The Guardian.

Før krigen begyndte havde den Qatar-baserede kanal godt 35 millioner abonnenter, hvoraf det store flertal bor i Mellemøsten. Her er kanalen et gratis tilbud.

Kanalen har været heftigt kritiseret af USA, der beskylder den for at have brudt Geneve-konventionen ved at vise billeder af amerikanske krigsfanger.

Mulig indikation på utilfredshed
Der er ingen oplysninger om, hvem al-Jazeeras voksende seerskare er. Men væksten kan opfattes som en indikation på en voksende utilfredshed med nogle vestlige mediers afståen fra at vise sider mere ubehagelige sider af krigen.

Al-Jazeera har vist flere billeder, som mange vestlige nyhedsbureauer har betragtet som 'for følsomme' til at udsende. Herunder et billede af et irakisk barn, der havde fået skudt en del af baghovedet af, men også søndagens umaskerede billeder af amerikanske krigsfanger.

Den panarabiske kanal har større operationsfrihed i Irak end andre tv-kanaler, og har som eneste station tv-hold i Basra i syd og Mosul i nord.

Politiken.dk

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce

Læs mere