Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

I starten af måneden bad den amerikanske hiphopgruppe Public Enemy sine fans om hjælp til at finansiere deres nye album. De indsamlede 20.000 dollar på de første to dage. Pressefoto

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Musikfans overhaler pladebranchen

Pladeselskaberne havde engang magten. Nu lader hjemmesider musikfans investere penge i bands og få del i overskuddet.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Egentlig var Ulrik Elholm på vej i seng.

Klokken var elleve om aftenen, tandbørsten hang ud af munden, og konen sov allerede i soveværelset ved siden af. Han skulle bare lige tjekke hjemmesiden. Sellaband.com, tastede han.

Der havde været besøg. Brugeren Tracksfr havde investeret 100 dollar i hans musik. Igen.

Det var tyvende gang, han støttede ham. I alt havde franskmanden Yves Desprez, der gemte sig bag aliasset Tracksfr, investeret mere end 800 dollar i Ulrik Elholms musik.

Han troede på Ulrik. Ligesom de 132 andre, der hver især havde puttet mindst 10 dollar i hans virtuelle pengekasse.

Den var oppe på mere end 10.000 dollar nu, og hvis planen lykkedes, ville Ulrik Elholm ende med det album, der skulle katapultere ham ud i musikverdenen. Uden at have betalt en krone for det.

Musikentusiaster opdager de nye stjerner
På hjemmesiderne slicethepie.com og sellaband.com er det helt almindelige musikentusiaster, der opdager de nye musikstjerner.

Det er dem, der betaler for deres udgivelse, og dem, der får del i overskuddet, hvis musikerne, de støtter, tjener penge på deres musik. Uden om pladeselskaber, speedsnakkende managere og forgyldte kontrakter.

»Det er brugerne, der sidder med magten i musikindustrien nu«, siger Henrik Daldorph, der er formand for pladeselskabernes brancheorganisation, IFPI.

»Pladeselskaberne har været for langsomme til at udnytte internettets muligheder, så vi er blevet overhalet indenom«, siger han og kalder fanudgivelser for »en rigtig spændende måde at bringe musikken tættere på brugerne på«.
Indsamlede 20.000 dollar på to dage

Siden de to hjemmesider opstod i slutningen af 2006 og 2007, har de mere end 150.000 brugere finansieret pladeudgivelser med 60 bands, Slicethepie har indgået aftale med flere store engelske pladeselskaber, og Sellaband samarbejder med iTunes og hjemmesiden Amazon.

Selv etablerede bands er begyndt at hoppe med på fanudgivelser.

LÆS ARTIKEL

I starten af måneden bad den amerikanske hiphopgruppe Public Enemy sine fans om hjælp til at finansiere deres nye album. De indsamlede 20.000 dollar på de første to dage.

Brugerne sidder med styrepinden
Henriette Moos er tidligere videnchef i Diginet Øresund, der beskæftiger sig med den digitale oplevelsesindustri.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hun er begejstret for tendensen, som hjemmesiderne repræsenterer, og tror, at markedet for dem vil vokse i fremtiden. Samtidig mener hun, at pladeselskaberne bliver nødt til at tilbyde lignende services i fremtiden, hvis de vil være deres betaling værd:

»Det bliver de nødt til. Brugerne kommer til at sidde mere med styrepinden i fremtiden, mens pladeselskaberne må forholde sig til, at deres salg er halveret over de sidste 7-8 år. For tiden er de et fordyrende mellemled, hvor det kan debatteres, om de er pengene værd for artisterne«, siger hun.
Vejen til udgivelse er stadig lang

Alligevel mener hverken Henriettte Moos eller Henrik Daldorph fra IFPI, at fanudgivelserne vil gøre det af med pladeselskaberne.

Det er stadig de etablerede pladeselskaber, der sidder med den store markedsføringsmaskine, som Slicethepie og Sellaband-kunstnere ikke kommer i nærheden af.

For godt nok er en pladeudgivelse en stor del af drømmen for Slicethepie og Sellabands musikere. Men derfra er vejen til en plads på hitlisterne stadig lang.

Derfor bør pladeselskaberne samarbejde med hjemmesiderne, mener Daldorph. Eksempelvis ved at skrive kontrakt med kunstnere, der har optjent penge til en udgivelse, og som samtidig har vist sig at være et sikkert kort.

Eller ved at gøre brug af sidernes titusindvis af brugere og lade selskabets egen musik få en tur i Slicethepie og Sellabands mølle for at se, om der overhovedet er interesse for den.

Dedikerede fans
Musikeren Ulrik Elholm har været medlem af Sellaband siden 25. maj 2007. Han læste om hjemmesiden i en artikel og blev medlem med det samme. Han havde alligevel ingen pladekontrakt, ingen udsigt til nogen og ingenting at miste.

Samme dag, som han meldte sig ind, donerede den første fan, ’MaWa’, 10 dollar til hans opsparingskonto. Elholm var solgt.

»Jeg blev helt høj af det. Tænk, at der var en, der ville investere sine sparepenge i min musik. Det var rørende. Der er så meget bullshit i musikbranchen, men det her er ægte. Fansene er oprigtigt dedikerede, når de sådan bruger deres egne sparepenge til at hjælpe mig frem«.

Sellaband blev skabt i 2006 af hollænderne Johan Vosmeijer og Pim Betist. Johan Vosmeijer arbejdede egentlig på pladeselskabet SonyMusic på det tidspunkt.

Demokratisering af musikbranchen
Men da han hørte om Pim Betists idé, sagde han jobbet op og helligede sig Sellaband. Han følte, at Sellaband kunne løse mange af musikbranchens problemer:

»Tidligere lavede jeg kontrakter med musikere, hvis musik jeg var den eneste, der havde hørt. Jeg anede ikke, om folk overhovedet kunne lide det. Det var arrogant og spild af penge «, siger han.

David Courtier-Dutton, manden bag Slicethepie, skabte hjemmesiden i 2007 og kalder det for »en demokratisering af musikbranchen«.

»Før var det op til en lille sluttet pladeselskabsskare at bestemme, hvilken musik der blev udgivet, og som folk kunne lytte til. Nu kan alle mennesker arbejde som et pladeselskab og være med til at udgive musik«, siger han.

»Det er en fantastisk følelse«
På Sellaband og Slicethepie kan alle og enhver investere i et band eller solist. Musikken fra de tusindvis af bands er gratis at lytte til på hjemmesiden, og begejstrer den, er en økonomisk håndsrækning kun et museklik væk.

Yves Desprez har klikket mange gange. I februar 2009 sad den 43-årige ingeniør i sin Lyon-lejlighed og lyttede til ’Who Do You Find’ af Ulrik Elholm.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

De dvaske trommewhiskere suste, og Elholms jazzede stemme sprak, mens han sang om at være »a light in the dark«. Yves havde lige overført de 10 dollar til Ulriks konto.

»Jeg bliver så rørt, når jeg lytter til Ulrik. Han er så talentfuld, og det er derfor, jeg støtter ham. Jeg vil så gerne have, at folk over hele verden kan lytte til hans musik«, siger han.

Den magiske grænse

Yves Desprez har investeret mere end 2.200 dollar i forskellige Sellaband-kunstnere. Men Ulrik Elholms musik taler til ham mere end nogle andre, og derfor har han givet over 1.000 dollar til Elholm. Med bidragene fra Yves Deprez og de 132 andre støtter er Elholm oppe på 11.560 dollar i støtte (svarende til 57.800 danske kroner). Den magiske grænse for en pladeudgivelse er 50.000 dollar, og den tror Ulrik Elholm på, han kan nå. »Efter så mange hårde afslag gør Yves og de andres bidrag, at jeg bliver ved med at tro på mig selv«, siger han. »Det er en fantastisk følelse, når jeg opdager, at der er nogen, der har investeret i min musik igen«.





Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden