Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Rolex Learning Center er et bølgende åbent landskab klædt i lyddæmpende materialer. Foto: Hisao Suzuki

Rolex Learning Center er et bølgende åbent landskab klædt i lyddæmpende materialer. Foto: Hisao Suzuki

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Lille tegnestue er blandt verdens mest indflydelsesrige

DAC's udstilling om japanske Sanaa viser tegnestuens sarte sensibilitet.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Et spøgelse er gået gennem Dansk Arkitektur Center!

Det har efterladt sig hvide og transparente arkitekturmodeller på spinkle borde. Rundt om står enkelte blomster i vaser og planter i potter.

På væggene hænger fotografier af hvide rum, hvor næsten kun mennesker og planter toner frem. Og rundt om på udstillingens gulv står spinkle formpressede hvide træstole, hvis ryglæn er formet som ... kaninører!

Indtryk af en konsekvent, poetisk udført æstetik med en underspillet, let humor varmer gennem denne lyse og hvide sensibilitet, der har lagt sig til rette i centerets to udstillingslokaler.

Hæderkronede stjernearkitekter
Spøgelset hedder Sanaa, og ligesom ordet sanitet antyder navnet noget rent og rart, selv om det angiveligt blot er en forkortelse af Sejima and Nishiszawa and Associates.

Denne lille tegnestue er lige nu en af verdens mest omtalte og hædrede, parret bag har netop modtaget Pritzkerprisen, som er arkitekturens Nobelpris, og Kazuyo Sejima er som den første kvinde nogensinde kurator for hovedudstillingen på efterårets Venedig-biennale.

Så det er med ualmindelig god timing, at DAC i dag åbner dørene for den første særudstilling på dansk grund med de japanske stjernearkitekter.

En meget stor sandwich
Det første, man møder på udstillingen, er en meget stor akrylmodel af det netop indviede Rolex Learning Center i Lausanne, Schweiz.

En fantastisk model af et utroligt byggeri: en meget stor flerfunktionel bygning i ét plan stort set uden indre vægge. 120x170 meter optager bygningen, der bølger op og ned over terrænet.

Det er lavet som en sandwich af en gulvflade og en tagflade, der holdes oppe af en masse spinkle søjler.

Huset er lavet af så lidt som muligt, ikke for at man skal forbavses over konstruktionen og materialerne, men for at man skal koncentrere sig om de flydende rumligheder, der alene skabes af bølgernes overgange, inventaret og en række runde udskårne gårdrum, hvor også indgangene befinder sig. Alle ydervægge er af glas.

Bagved står modellen af et museum i Kanazawa, hvor Sanaa har stillet en masse lukkede gallerier i mere eller mindre tilfældig orden i en stor overdækket cirkel og ladet det være op til gæsterne selv at finde vej gennem bygningens åbne labyrint.

Der er fem indgange gennem dens omkransende glasskærm, der som gangenes og gårdrummenes glasvægge giver et rigt spil af spejlinger og transparens.

Modernisme med sensibilitet I udstillingens bageste rum ser man den modsatte ende af bygningsskalaen i enfamiliehuset ’Garden and House’ fra Tokyo med et grundplan på bare 4x8 meter, men i hele fire etager + tagterrasse.

Det er også helt i glas, inde- og udeareal varierer fra etage til etage, og den primære ruminddeling og afskærmning sker ved hjælp af planter.

De er ikke bare pynt, de er arkitektoniske elementer, hvor farver og blomstringsperiode er afstemt, så huset konstant giver beboere og forbipasserende nye oplevelser.

Formsproget ligner måske umiddelbart noget, der er lånt fra modernismens glashuse, som de blev tegnet af Mies van der Rohe og Philip Johnson i første halvdel af det 20. århundrede, men der er en anden sensibilitet på spil hos Sanaa.

Dengang var det en hård, maskulin avantgardebevægelse, der skulle forandre menneskeheden og skabe et bedre samfund. For Sanaa handler det om at få den menneskelige oplevelse tilbage i et blidere samfund.

Underminerer hierarkier
Den helt anden tilgang til modernismens sprog ses af, hvordan de arbejder med at skabe deres bygninger.

Gennem et væld af modeller prøver de sig frem uden store intellektuelle programmer, men med en stærk fornemmelse for den rette stemning af blank. Blank som i ubeskrevet.

Det er en improviseret arkitektur, der har det væsentlige hovedtræk, at den underminerer hierarkier.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

De arbejder inden for modernismens formsprog med at gøre skel mellem ude og inde så svage som muligt. De skaber flere ligeværdige indgange og fjerner alle vægge i Rolex-centeret, eller som i Kanazawa-museet opløser de hierarkiet mellem museets udstillingsrum. Denne oplevelsesbetonede tilgang til arkitekturen uden store teoretiske programmer ønskede de selvfølgelig at formidle konsekvent uden forstyrrende ord på udstillingen.

Noget særligt på færde

Objekterne og det rene udstillingsdesign skulle tale for sig selv. Men DAC har skrevet både foldere og lagt bøger frem til publikum.

Alle kan mærke, at der er noget særligt på færde, men den forudsætningsløse må have et par ord med på vejen, synes vi ordmennesker.

Men Sanaa vil fortælle os noget andet. Noget vigtigt. Noget, der gik tabt i det industrielle byggeri, og som mange tidlige modernister også havde.

Denne sanselige fornemmelse for arkitektur som et uafgjort rum af rene muligheder. De får modernismen til at virke, som om den først lige er blevet født.

Læs mere:

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden