Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

Natasja Saad sælger masser af albums efter den tragiske dødsulykke på Jamaica.
Foto: Peter Hove Olesen

Natasja Saad sælger masser af albums efter den tragiske dødsulykke på Jamaica.

Kultur

Natasja sælger masser af albums

Reggae-sangerinden Natasja har konsolideret sit navn på hitlisterne i Danmark efter sin tragiske død. Et velkendt fænomen, lyder det fra pladebranchen.

Kultur

Det er seks uger siden, at reggae-sangerinden Natasja Saad døde i en bilulykke på Jamaica.

På de seks uger har medieomtalen af hende i Danmark været større end nogensinde, og det kan aflæses i hendes salg af albums og singles.

I ugen efter det tragiske dødsfald strøg hendes hit 'Op med hodet' retur på hitlisten over flest downloadede singles. Ny på listen var også hendes nye single 'Ildebrand i byen'. De to numre ligger i denne uge stadig på top 20-listen.

Stigende interesse Natasjas manager oplyser, at hendes første album 'Release' har solgt omkring 1.000 eksemplarer den seneste måned. Han kan ikke umiddelbart fortælle, hvor meget pladen solgte den foregående måned, men interessen har været stigende, bekræfter han.

»Vi går ikke meget op i pladesalget i denne tid. Men ja, hendes bortgang har resulteret i en reaktion. Jeg synes dog ikke, man derfor kan konkludere, at hun er blevet mere populær«, siger manager Peter Skovsted til politiken.dk.

Han fortæller, at aktiviteten omkring 'Danmarks dancehall-dronning' steg første gang, da hun sidste år vandt en stor reggaepris på Jamaica som den første udenlandske kunstner. Dernæst da hun i foråret lå i toppen på den franske airplay-chart med nummeret 'Calabria 2007'. De seneste seks uger har der så igen været øget opmærksom omkring hendes person, oplyser manageren.

Ligesom Lennon og Cobain

Også i pladeselskabernes brancheorganisation, IFPI, har man taget notits af Natasjas øgede salgstal efter det tragiske dødsfald på Jamaica. Opblomstringen på markedet er et velkendt fænomen, siger marketingdirektør Jesper Bay.

»Der er ingen tvivl om, at langt flere nu kender Natasja. Jeg ved ikke, om man skal sige desværre eller heldigvis. Det er jo sådan en blandingseffekt, som vi har set adskillige gange før«, siger Jesper Bay.

Fænomenet, hvor en kunstners død afføder et øget pladesalg, er ifølge Jesper Bay bedst illustreret ved John Lennon. Kort efter sin død strøg hans seneste album til tops på alverdens hitlister. Et andet eksempel er det amerikanske grungeband Nirvana, som oplevede en markant større popularitet efter forsanger Kurt Cobains selvmord.

Men Jesper Bay tror ikke, at det kun handler om massiv medieomtale af de afdøde kunstnere. Det er også en solidaritetsreaktion, siger han.

»Når folk køber den afdøde kunstners plade, er det også en måde at vise sin store sympati på. Så det afhænger også af kunstnerens status i forvejen, og netop Natasja er en, som folk kan solidarisere sig med«, siger Jesper Bay.

Dermed henviser han til, at Natasja bl.a. gjorde en meget aktiv indsats for at styrke reggaemusikken i Danmark, ligesom hun var en aktiv støtte for både Ungdomshuset og Christiania.

Natasja nåede at indspille et nyt album inden sin død. Det udkommer med en måneds forsinkelse i september, og otte procent af salget tilfalder den reggaestøttende fond, som er oprettet i hendes navn.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce