Konkurrencen i forlagsbranchen skærpes

Aschehoug danner landets næststørste forlagshus efter opkøbet af Bonniers danske forlag. Den nye storkoncern forudser øget kamp om forfatterne samt mere og pågående markedsføring.

Kultur

Kampen om forfatterne bliver skærpet.

Reklamerne for bøger bliver flere og mere pågående. Og de voksende boghandlerkæder får kamp til stregen, fordi det ellers bliver kæderne og ikke forlagene, der afgør, hvad der bliver udgivet.

Dette bliver ifølge ledende forlagsfolk nogle af resultaterne af, at Egmontkoncernen køber Bonniers danske forlag, landets tredjestørste forlagsgruppe, og slår den sammen med Egmonts forlag i Aschehoug.

Næsten på størrelse med Gyldendal
Med opkøbet af Bonnierforlaget danner Aschehoug et nyt stort forlagshus, der tager navn efter Lindhardt & Ringhof, det mest kendte brand i Bonniers danske gruppe. Opkøbet sætter et foreløbigt punktum for Aschehougs aggressive opkøbsstrategi i den danske forlagsverden, og det nye forlagshus når næsten op på siden af branchens mastodont, Gyldendal.

På de involverede Bonnier-forlag udkommer forfattere som Leif Davidsen, Annie Proulx, Tom Wolfe, John Irving og Sara Blædel.

Aschehoug køber Bonniers danske forlag på et tidspunkt, hvor forlagenes økonomi efter mange års kæmpestore underskud netop er vendt til et mindre overskud under Morten Hesseldahls ledelse. Han stopper imidlertid nu, og han forventer ikke at fortsætte karrieren i forlagsbranchen. Han har tidligere været på Høst & Søn samt Gyldendal.

Både små og store
Ifølge administrerende direktør Anette Wad, som bliver øverste chef for det nye forlagshus, er det i dag helt nødvendigt at være et stort forlag. Dels skal forfatterne sikres adgang til stor markedsføring og hele forhandlernettet, dels er man nødt til at have et stort volumen for at kunne matche den stigende koncentration hos boghandlerne.

»Boghandlerne er blevet store og stærke spillere på markedet, hvor de presser os for at få stigende rabatter. Nu får vi større styrke, men vi bevarer samtidig nogle af vores mindre enheder som forlagene Athene og Carlsen, så vi kan være små, når det er bedst, og store, når det er nødvendigt. Vi har ambitionen om at være det mest dynamiske forlag, som sætter forfatteren i centrum og gør en masse på markedsføringssiden for at få dem ud til læserne. Vi vil se mere markedsføring og mere pågående markedsføring. Tidligere var der to vigtige ting, når man drev forlag. Det var rettigheder og redigering. I dag er det også vigtigt at have en størrelse, så man kan give forfatterne adgang til markedet«, siger Anette Wad.

Gavner hverken forfattere eller læsere
Det argument bider ikke stort på Forfatterforeningens formand, Frants Ivar Gundelach.

»Færre udbydere har aldrig været til gavn for hverken forfattere eller forbrugere. Man kan se det samme ske på boghandlersiden. Her indkøber man efter, hvad der er populært. Man vil have bøger af Stig Tøfting, Carsten Jensen og ham B.S. Christiansen, og for mig er der ingen tvivl om, at koncentrationen i branchen vil føre til et fald i de udgivne titler«, siger Frants Ivar Gundelach.

Gyldendals administrerende direktør, Stig Andersen, vurderer, at der med det nye Lindhardt & Ringhof kommer en mere jævnbyrdig konkurrent til Gyldendal, og han er enig med Anette Wad i, at konkurrencen om forfatterne formentlig vil blive skærpet fremover.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men i virkeligheden mener Stig Andersen, at den største udfordring i bogbranchen er den enorme koncentration, der sker i boghandlerleddet.

»De kommer til at diktere et strammere og mere kommercielt program for forlagene. I dag har man en stor fælles indkøber hos boghandlerne, Indeks Retail, som tegner sig for 60 procent af hele markedet. Det kan ingen andre brancher vist matche. De vil have det, de kender i forvejen, og der er ingen tvivl om, at kæderne vil få indflydelse på, hvad der bliver udgivet, for når man udgiver noget, skal der jo være folk, som vil sælge det. Kæderne ønsker mere mainstream, men man må så huske på, at den første Harry Potter-bog faktisk kun solgte 1.800 eksemplarer det første år, og at vi siden har fået stor succes med indtil da ret ukendte forfattere som Jakob Ejersbo med ’Nordkraft’, Jette Kaarsbøl med ’Den lukkede bog’ og med Morten Ramslands ’Hundehoved’«, siger Stig Andersen.

Forlagene tilpasser sig selv
Direktør i Boghandlerforeningen, Olaf Winsløw, kan ikke genkende billedet, at boghandlerne skulle have indflydelse på, hvad der udgives.

»Det har amerikanske forlag postuleret i ti år, men det er jo forlagene selv, der forsøger at tilpasse sig markedet, og selvfølgelig vil boghandlerne gerne have nogle bøger, der kan sælges«, siger Winsløw.

De senere år har også Gyldendal købt op i den danske forlagsverden, bl.a. forlaget Cicero, og det er formentlig ikke slut endnu. Dog mener Stig Andersen, at det med Aschehougs køb af Bonnier-forlagene er slut med køb af store mainstreamforlag. Der er simpelthen ikke flere at tage af. Resten er små.

Anette Wad vil heller ikke sige, at opkøbsbølgen er slut, selv om forlaget de senere år har fusioneret med Lademann og opkøbt bl.a. Alinea, L&R Uddannelse og Malling Beck.

»Man er jo altid i en forhandling, men lige nu koncentrerer vi os om at få det nye forlagshus til at lykkes«, siger hun.

Små forslag har stadig en chance
Anette Wad ser ingen problemer i, at der fremover bliver to helt store aktører i forlagsverdenen, for hun ser samtidig en tendens til, at en lang række meget livsduelige alternativer konstant popper op, fordi det er blevet meget nemmere at starte og drive forlag.

»Man behøver jo bare et desktop-anlæg, og vi kan se, at mange af de små forlag har fået stor succes, eksempelvis PeoplesPress, Bazar og Hr. Ferdinand. Det er glædeligt at se. Dem, der får problemer, er nok forlag i mellemstørrelsen«, siger Anette Wad.

Frants Ivar Gundelach kan godt se, at det er blevet lettere for små forlag at etablere sig, men han mener også, at de har meget sværere ved at få deres bøger ud, end tilfældet er med de store forlag.

»Og hvis tendensen til koncentration i branchen fortsætter, så er den naturlige konsekvens jo, at Egmont på et tidspunkt køber Gyldendal, eller at Gyldendal køber Egmonts Forlag«, siger han.

Sammenlænging i Norge
Den store handel mellem Bonnier og Egmont i Danmark er ikke den eneste, de to mediemastodonter har gennemført. Samtidig med forlagshandlen i Danmark er det Egmont-ejede N.W. Damm & Søn fusioneret med det Bonnier-ejede J.W. Cappelen i Norge.

Det nye forlagshus Cappelen Damm ejes 50/50 af de to koncerner. Også i Norge er det en Egmont-direktør, der fører virksomheden videre. Topchef bliver Tom Harald Jenssen fra forlaget Damm.

I såvel Danmark som Norge lyder beskeden, at sammenlægningerne ikke sker for at spare. Kun dobbeltfunktioner vil blive berørt.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce