Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

De københavnske busser byder på kærlighedssæder, karameller, virale videoer og meget andet.
Foto: CHRISTENSEN NIELS

De københavnske busser byder på kærlighedssæder, karameller, virale videoer og meget andet.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Drop gøgleriet: Få bussen til at køre til tiden

Kommentar: Tre busser rammer stoppestedet på samme tid. Kender du det?

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Så står vi der igen, en stor flok ventende passagerer.

På Enghave Plads. Ved Aksel Møllers Have. På Trianglen. Ved Runddelen. Snefnuggene dropper ned fra himlen. Det er ved at blive koldt om fødderne. Bilerne og cyklisterne stryger forbi på kørebanen og på cykelstien. Men hvor #/&%#”=!># bliver bussen af?

Og så kommer de, busserne, med mindst tyve minutters forsinkelse. Tre af den samme linje på rad og række. Vi stormer ind i den forreste, mens de to næste står halvtomme tilbage. Hvorefter alle tre busser stille og roligt drejer ud i trafikken igen og fortsætter deres karavanekørsel gennem myldretiden.

Dagen efter er situationen den samme. Igen og igen og…

Vi står klemt sammen i busserne, mens vi tænker over, hvad det egentlig er, der gør, at selskaberne Movia (det der før hed Hovedstadsområdets Trafikselskab) og Arriva ikke kan finde ud af at få linjerne – om det så er 2A, 3A, 10’eren eller 150S’eren - til at køre efter en fast plan, hvor de ikke nødvendigvis skal ligge lige oppe i røven på hinanden.

Mukhtar er et hit
Måske er det fordi, de har travlt med at iværksætte den ene smarte kampagne efter den anden, der netop skal få os, passagerne, til at synes, at de er cool og fede og venlige.

Som da de launchede viralfilmen ’Mukhtars Fødselsdag’, hvor en tilfældig københavnsk buschauffør bliver overrasket af en trompetist, et kor og en større folkemængde, der fejrede ham med fødselsdagssang og flag.

Filmen med den rare og rørte chauffør blev uploadet i midten af maj sidste år. En uge senere var Mukhtar-klippet blevet set 306.937 gange, og i dag har over 2,7 millioner klikket sig ind på filmen på YouTube.

LÆS ARTIKEL

Scor en dame med leopardpels?
Virale hits er dog langt fra det eneste værktøj, Movia og Arriva bruger i kampen for at få os til at synes om dem. I en reklamevideo fik de hjerneforskeren Peter Lund Madsen til at hævde, at S-buskørsel ligefrem kan nedbringe skilsmissetallet i Danmark.

De har også sendt et mylder af de såkaldte stoppestedsværter på gaden, som uddeler karameller og bolsjer og giver gode råd til, hvordan man får en god bustur. Og de har installeret temabusser, som eksempelvis 350S'eren med kærlighedssæder i rødt nylon-overtræk, som var baseret på, at vi, passagererne, skulle score hinanden, eller i hvert fald prøve på det.

Men hvad gør man så lige, hvis der nu er en ældre dame på 75 år i imiteret leopardpels og med blå plastikpose om håret, der slænger sig ind ved siden af én på de nye kærlighedssæder?

Kan man så tillade sig at sige pænt nej tak, hvis hun nu er typen, der normalt hænger ud på Det Rene Glas sent, sent om natten og er en af den slags, der niver én i kinderne og spørger »er du til noget, frække dreng?«.

LÆS ARTIKEL

Chauffører rapper om deres »slæde«
De driftige busselskaber har ligeledes kørt en visuelt toplækker kampagne under navnet ’Duellen’. Her dyster en god, gammel, gul bus mod tre lynhurtige sportsvogne om at komme først over en målstreg ved en forladt flyveplads. Gæt hvem der vinder?

Sidste år kom Movia og Arriva også på både Twitter og Facebook, hvor vi kan følge med i, hvordan det går for deres ’Bedre Bustur’-kampagne. Her kan man læse sig dybere ned i deres glittede magasin Byens Bus som blandt andet har haft Anders Trentemøller og Anders Breinholt på forsiderne. Kom ikke her og sig, at nutidens bussemænd ikke er ung med de unge.

Samtidig har busselskaberne sat tv-standere op på udvalgte linjer med elektroniske skærme, der kører sært afkortede nyheder fra TV 2 News, underholdnings-sekvenser og trafik-information i evig rotation.

I slutningen af december sidste år kulminerede det hele så, da fem københavnske buschauffører stillede sig op på Rådhuspladsen og rappede om deres liv i bussen. Rappen hed 'Min slæde den er ret fed'.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Street art til busfolket
Nu er et nyt år skudt i gang.

Og her, ovenpå en isvinter, der føles som om, den har varet længere end V og K’s regeringsperiode, skulle man måske tro, at Movia og Arriva havde tænkt sig at fokusere på rent faktisk at få busserne til at køre til tiden i stedet for at smide deres penge efter diverse gøglerkampagner.

Men nej. Ifølge rygterne på gaden skal et velrenommeret kunstnerkollektiv om kort tid udsmykke et væld af busser med street art, så det bliver sjovere for os alle sammen at klippe med kortet i 4A’eren, 10’eren og 350S’eren.

Derfor står vi, passagererne, sikkert snart igen og venter og venter og venter ved stoppestederne, indtil der pludselig kommer tre gule busser på samme tid.

Hvilket kan være svært at forstå, når vi nu engang bare har brug for en bus, vi kan stige på i passende intervaller. Og ikke tre, selv om det sikkert er ret hyggeligt for chaufførerne at køre rundt i deres små karavaner gennem byen.

Igen og igen og…

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden