Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Internetportaler som YouTube og Spotify (bill.), hvor man kan streame - det vil sige lytte til et helt nummer uden at kunne downloade det på computeren - bliver mere og mere populære blandt unge, viser en undersøgelse. Foto: Jens Dresling

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Unge dropper ulovlig download

Nye undersøgelser viser, at ulovlig fildeling bliver afløst af såkaldt streaming fra lovlige internettjenester.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

De er ethvert pladeselskabs mareridt.

De 15-årige, der sidder på deres værelser og kopierer idolernes nyeste album for derefter elektronisk at dele det med vennerne, er blevet beskyldt for at bringe musikindustrien i knæ.

Men nye undersøgelser viser, at antallet af teenagere, der ulovligt deler deres musik, er faldet markant det sidste år.

Undersøgelsen, der er foretaget blandt 1.000 musikelskere, viser, at mange 14-18-årige nu ofte streamer – det vil sige afspiller uden at downloade – deres musik online ved hjælp af portaler som eksempelvis YouTube og Spotify.

Samtidig er det ifølge undersøgelsen under en tredjedel af alle teenagere, der downloader ulovlig musik.

I januar i år indrømmede 26 procent af de 14-18-årige, at de mindst en gang om måneden deler musikfiler med vennerne; i december 2007 var tallet 42 procent.

Nye former for deling Undersøgelsen viser, at mange teenagere (65 procent) jævnligt streamer musik.

31 procent af de 14-18-årige lytter dagligt til streamet musik på deres computer, hvor tallet kun er 18 procent, når det gælder alle aldersgrupper.

Billedet er måske lidt mere kompliceret end som så.

Udviklingen er ikke blot gået fra fildeling til streaming.

Mange deler musik på nye måder som eksempelvis via bluetooth-teknologi, blogs og gennem kopiering af indholdet på vennernes MP3-afspillere – også kendt som ripping.

Flere fordele
Selv om brugerne, der benytter sig af streaming, ikke nødvendigvis køber mere musik, så drager musikindustrien fordel af at få kendskab til folks musiksmag.

Steve Purdham, administrerende direktør og grundlægger af We7, der både er en musikstreamingportal og en download-forretning, siger:

»De køber måske ikke albummet, selv om de har muligheden, men man kan sælge dem koncertbilletter og T-shirts med deres yndlingsband«.

»Der er lyspunkter«
We7 har to millioner månedlige brugere og arbejder sammen med kunstnere, blandt andre Florence and the Machine og Jarvis Cocker, og gør det muligt at streame musik, før den kommer til salg.

Paul Brindley, administrerende direktør for Music Alley, som gennemførte undersøgelsen sammen med medie- og teknologifirmaet The Leading Question, siger:

»Tallene viser os, at problemet med fildeling ikke nødvendigvis bare vil tage til i det uendelige. Vi tror ikke et øjeblik på, at kampen mod piratkopiering er ovre, men vi kan se, at der også er lyspunkter for musikindustrien«.

Bange for virus
Den britiske regering har lovet at slå hårdere ned på fildeling, blandt andet ved at sende advarselsbeskeder til folk, der downloader musik og film ulovligt.

Folk, der gentagne gange bliver taget i fildeling, kan eksempelvis også få deres internetforbindelse gjort langsommere.

Dominique Wakefield, 24, siger, at hun stoppede med at downloade musik, fordi det kunne inficere hendes computer.

»I lang tid vidste jeg ikke en gang, at det var ulovligt, indtil jeg hørte, at regeringen ville prøve at stoppe det. Det gjorde mig lidt bange, men en af de vigtigste grunde til, at jeg stoppede, var, at jeg kunne få virus, og der ville komme flere pop-ups på min computer. Da jeg gik på universitetet, begyndte jeg at streame musik via MySpace. Her er bands venner med andre bands, og det er en fed måde at opdage ny musik på. Jeg har egentlig ikke brug for at eje al den musik. Jeg ved, at den altid er der. Jeg køber af og til en normal cd, og nogle gange bruger jeg iTunes. Hvis jeg kan lide et helt album og hører det om og om igen, så køber jeg det. Men det skal være noget særligt«.

Fremgangen for streamingportalerne er dog langtfra sikret.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Tilgængelighed
Daniel Ek, grundlæggeren af Spotify – en reklamefinansieret streamingportal, der også tilbyder abonnementsservice – erkendte for nylig, at tjenesten, der begyndte i oktober 2008 og nu har to millioner registrerede brugere, ikke vil ramme de budgetterede mål.

We7, som gik i gang for et halvt år siden, og som er afhængig af at sælge to til syv sekunders reklameblokke før hvert nummer, løber stadig ikke rundt.

Men ifølge Jim Butcher, en talsmand for Spotify, tror selskabet på, at produktets kvalitet vil overbevise brugere, betalende abonnenter og annoncører.

»En af Spotifys grundlæggende målsætninger var at udvikle en tjeneste, der var bedre end piratkopiering. Vi har altid hævdet, at musikfans ikke ønsker at dele filer ulovligt, men de vil have, at alt skal være let tilgængeligt med det samme«.

Singlesalg går frem

Der er for øjeblikket også en hidtil uset fremgang i det lovlige digitale salg, selv om det ikke kan opveje de tab, der er opstået i kølvandet på det fysiske markeds kollaps.

Salget af digitale singler gik frem med 41,5 procent i 2008, mens salget af fysiske singler faldt med 43,5 procent ifølge tal fra British Phonographic Industry (BPI).

Sidste år solgte tre album flere end 100.000 digitale eksemplarer: Coldplays ’Viva La Vida’, Kings of Leons ’Only By Night’ og Duffys ’Rockferry’.

Den digitale musiks gennemslagskraft er især tydelig på øjeblikkets Top 40-singlehitliste i Storbritannien, hvor nu afdøde Michael Jackson har 12 numre med på listen. De nye undersøgelser – som omfattede personlige interview med 1.000 personer og en række møder med fokusgrupper – viste også, at 19 procent af musikfans jævnligt køber og downloader singler, mens 17 procent fildeler singler med andre.

Mange lovlige alternativer Geoff Taylor, administrerende direktør i BPI, kalder tallene »højst opmuntrende«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Branchen har gjort en stor indsats for at give tilladelser til nye tjenester, som hjælper brugerne til at opdage ny musik, som giver kunstnerne nye indtægter og sætter gang i det fremtidige salg«, siger Geoff Taylor.

Francis Keeling, underdirektør i pladeselskabet Universals digitale afdeling, hilser de nye tal velkommen, men siger, at streaming skal kombineres med andre tjenester, som f.eks. selskabets nye aftale med Virgin Media, som tilbyder brugere med bredbånd ubegrænset download for en månedlig afgift.

»Vi er fortrøstningsfulde og tror, at de mange lovlige alternativer til fildeling på sigt vil munde ud i en reduktion af piratkopiering«.

Oversættelse: Niels Agerskov og Philip von Platen

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden