Drøm. Den foreløbige visualisering af,  hvordan en fritlagt Ladegårdså kunne se ud, er nu truet af Københavns Kommunes skybrudsplan.
Foto: Kamilla Aggerlund og Helle Ryge Westphall

Drøm. Den foreløbige visualisering af, hvordan en fritlagt Ladegårdså kunne se ud, er nu truet af Københavns Kommunes skybrudsplan.

Kultur

Planer for åbning af å på Nørrebro er strandet

At lave Åboulevard til å er meget dyrt - og løser ikke skybrudsproblem.

Kultur

Ideen har lige fået Ibyen-prisen som Årets Vision, og miljø- og teknikborgmester Ayfer Baykal (SF) har selv promoveret den:

En kombineret trafik- og skybrudstunnel under Åboulevard eller Rantzausgade, så Ladegårdsåen kunne hæves fra sin nuværende rørlagte position til at blive fritlagt som i gamle dage.

LÆS OGSÅ Men nu fremgår det af Københavns Kommunes skybrudsplan, at projektet mildt sagt er urealistisk.

Kræver anden finansiering

Ifølge kommunens teknikere og konsulentfirmaet Rambøll skal en boret tunnel ligge meget dybt på grund af krav om sikkerhedsafstand til metroen.

Men i så fald vil kørebanerne blive for stejle, og tunnelen vil ligge så langt nede, at skybrudsvandet ikke kan løbe fra af sig selv, men skal pumpes væk – og det er dyrt.

LÆS OGSÅ En gravet tunnel kan lade sig gøre rent praktisk, men den vil koste mere end fem milliarder kroner, den vil ikke aflede særlig meget skybrudsvand – og den kan ikke finansieres med de penge, som vandselskaberne må opkræve fra borgerne til at klimasikre byen.

Projektleder Anders Jørn Jensen fra Miljøpunkt Nørrebro erkender, at projektet kræver anden finansiering end vandtakster.

»Men det er jo et storstilet projekt, der ikke kun mindsker skybrudsproblemer, men også trafikproblemer og bringer hovedstaden nærmere på at være en grøn klimametropol. Så det vil være naturligt med medfinansiering fra andre af kommunens budgetter, og fra pensionskasser og fonde«, siger han.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce