Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Drøm. Den foreløbige visualisering af,  hvordan en fritlagt Ladegårdså kunne se ud, er nu truet af Københavns Kommunes skybrudsplan.
Foto: Kamilla Aggerlund og Helle Ryge Westphall

Drøm. Den foreløbige visualisering af, hvordan en fritlagt Ladegårdså kunne se ud, er nu truet af Københavns Kommunes skybrudsplan.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Planer for åbning af å på Nørrebro er strandet

At lave Åboulevard til å er meget dyrt - og løser ikke skybrudsproblem.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ideen har lige fået Ibyen-prisen som Årets Vision, og miljø- og teknikborgmester Ayfer Baykal (SF) har selv promoveret den:

En kombineret trafik- og skybrudstunnel under Åboulevard eller Rantzausgade, så Ladegårdsåen kunne hæves fra sin nuværende rørlagte position til at blive fritlagt som i gamle dage.

LÆS OGSÅ Men nu fremgår det af Københavns Kommunes skybrudsplan, at projektet mildt sagt er urealistisk.

Kræver anden finansiering

Ifølge kommunens teknikere og konsulentfirmaet Rambøll skal en boret tunnel ligge meget dybt på grund af krav om sikkerhedsafstand til metroen.

Men i så fald vil kørebanerne blive for stejle, og tunnelen vil ligge så langt nede, at skybrudsvandet ikke kan løbe fra af sig selv, men skal pumpes væk – og det er dyrt.

LÆS OGSÅ En gravet tunnel kan lade sig gøre rent praktisk, men den vil koste mere end fem milliarder kroner, den vil ikke aflede særlig meget skybrudsvand – og den kan ikke finansieres med de penge, som vandselskaberne må opkræve fra borgerne til at klimasikre byen.

Projektleder Anders Jørn Jensen fra Miljøpunkt Nørrebro erkender, at projektet kræver anden finansiering end vandtakster.

»Men det er jo et storstilet projekt, der ikke kun mindsker skybrudsproblemer, men også trafikproblemer og bringer hovedstaden nærmere på at være en grøn klimametropol. Så det vil være naturligt med medfinansiering fra andre af kommunens budgetter, og fra pensionskasser og fonde«, siger han.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden