Kendt. Et af Trampedachs mest kendte værker er 'Morgen. En gruppe af kvinde og mand henholdsvis liggende og siddende på seng' i bemalet, armeret gips. Værket tilhører Statens Museum for Kunst og er fra 1972-1973 .
Foto: SMK/Hans Petersen

Kendt. Et af Trampedachs mest kendte værker er 'Morgen. En gruppe af kvinde og mand henholdsvis liggende og siddende på seng' i bemalet, armeret gips. Værket tilhører Statens Museum for Kunst og er fra 1972-1973 .

Kultur

Kunsthistorikere: Trampedach - en ener, der mistede sin betydning

Billedkunstnerens stjerne stod højest på himlen tilbage i 1980'erne.

Kultur

En ener. Helt sin egen. Unik. Ingen i dansk kunsthistorie kan sammenlignes med billedkunstneren Kurt Trampedach, der døde i går 70 år gammel, mener kunsteksperter.

»Kurt Trampedach var en total ener i dansk kunsthistorie og falder uden for alle grupperinger«, siger kunsthistoriker og anmelder ved Politiken, Trine Ross:

»Jeg kan huske, da jeg som lille pige så hans figurer, der sad der og så så trøstesløse ud. Det var ret funky, og det synes jeg stadig, de er«.

Også Politikens kunstredaktør Peter Michael Hornung ser Kurt Trampedach som enestående i dansk kunsthistorie.

»Han var meget stor i firserne, hvor han pludselig kom i medierne og TV-Avisen, da han åbnede en meget, meget succesrig udstilling, hvor han solgte rigtig meget«, fortæller Peter Michael Hornung.

LÆS ARTIKEL

Anerkendt af SMK
Men allerede inden succesudstillingen og medieopmærksomheden var Trampedach kendt i kunstkredse.

»Den daværende direktør for Statens Museum for Kunst Jørn Rubow havde meget til overs for Trampedach, og selv om han sjældent købte samtidskunst, så købte han en del af Kurt Trampedach, og måske var det det, der skabte fundamentet for hans succes«, siger Peter Michael Hornung.

Måde Hornung og Ross er enige om, at Trampedach var en slags dansk svar på den amerikanske kunstner Duane Hanson, som skabte realistiske menneskefigurer, som nærmest til forveksling lignede helt almindelige mennesker.

»Trampedach tog udgangspunkt i mennesket, i sig selv. Han har lavet mange, livagtige figurer og er måske et dansk svar på Duane Hanson. Men Trampedachs nyrealistiske figurer er mere farvede og tolkede, som om de er samlet op fra samfundets bund«, siger Peter Michael Hornung.

SE FOTOS

Kendt for selvportrætter

En af de mere kendte skulpturgrupper er portrætterne af kvinden, der ligger på en seng, mens manden (Trampedach selv?) sidder på kanten og ser opgivende ud. Værket er i Statens Museum for Kunsts besiddelse. Den brede offentlighed kender måske mest Trampedach for de mange malerier – primært selvportrætter.

»Jeg kan rigtig godt lide hans tidlige malerier, hvor han går som en livstræt hippie – der er lidt rock’n’roll over det«, siger Trine Ross

Begge kunsthistorikere mener, at Kurt Trampedach med tiden mistede sin betydning.

»Der sker et eller andet for ham. Han udfoldede ikke potentialet fra halvfjerdserne«, siger Trine Ross.

»I de sidste år optrådte han som utilpasset. Han gemte sig nede i Baskerlandet, og når han en sjælden gang kom til Danmark, var han fuld af beskyldninger mod omverdenen«, siger Peter Michael Hornung og peger bl.a. på, hvordan Trampedach beskyldte ejerne af sit galleri for at stå bag en brand, hvor en stribe værker blev ødelagt.

LÆS ARTIKEL FRA ARKIV Uerstattelig Trampedach-kunst ødelagt i brand

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce