Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Succes. Skandinaviske kriminalromanforfattere har med Stieg Larsson i spidsen opnået international succes og berømmelse.
Foto: Thomas Borberg (arkiv)

Succes. Skandinaviske kriminalromanforfattere har med Stieg Larsson i spidsen opnået international succes og berømmelse.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Gennemgang af den nordiske krimi er frugtbart diskutabel

Bog om den nordiske krimis storhed er sympatisk, men også noget skødesløs

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvornår topper den nordiske krimi, og har den ikke sejret sig til døde?

Med skandinaviske mænd som klynkende ’fløjlsfædre’, mens de rigtige mandfolk er Pippipiger i lange sorte strømper såsom Lisbeth Salander, Sarah Lund og Katrine Bergman.

Og netop denne interessante og aparte kønsorientering i rigtig megen nordeuropæisk krimilitteratur – jo, tyskerne er med her – er emnet for Frank Egholm Andersens sympatiske gennemgang af den nutidige krimi, dens omkalfatringer af genrens vante kurs udi køn og psyke, ’Forklædt som krimi’.

Mainstream i forklædning Klart fra start, Andersens bog er grundig god at blive klog på. Han ved en masse om krimier og kommer godt ud i hjørnerne af alskens udgivelser i den dur og mol. Hans tese er, at især den nordiske krimi er livsstilsromaner og mainstreamlitteratur i diverse forklædninger.

Borte har taget både den traditionelt blød- og hårdkogte detektiv, skabt andre eventyr, som afspejler tidens eksistentielle spørgsmål.

Jeg er ikke helt enig, og jeg synes, at bogens bevisbyrde mangler substans og stringens. Andersen er en venlig mand, men mange af hans medtagne forklædninger er i mine øjne dårligt håndværk og klamphuggeri.

Den skelsættende Hillary Waugh, som sammen med Ed McBain grundlagde den moderne politirutineroman, mente, at krimien burde stille samme svære krav som sonetten. Uden at være helt så rigid og med plads til frie vers er der noget om snakken: at der er visse regler, som skal overholdes.

'Forklædt som krimi' både frugtbart diskutabel og velbjærget informativ

Gider man ikke det, så er det ikke nok at have litterære ambitioner om at skrive en samtidsroman med et mord og eller to som stillads for sagen. Fordækt for at sælge historien under mere eller mindre falsk varebetegnelse. Selv dårlige krimier går desværre som varmt brød og kommer på bestsellerlister.

Mangler oplagte eksempler

Ret skal være ret, Andersen har rigtig mange nye navne med fra nær og fjern i Norden og lidt motivløst en enkelt franskmand eller to. Fra Håkon Nesser, Liza Marklund og Åsa Larson til Elsebeth Egholm, Adler-Olsen og Michael Katz Krefeld og mange flere.

Men med hensyn til alternative krimier mangler han mange oplagte eksempler. Såsom Kim Småge, som med ’Natdyk’ i 1983 skrev den første femi(nistiske)krimi i Norden. Karin Altvegen nævnes kun en passant, og måske den signifikant fineste af slagsen, norske Karin Fossum, er slet ikke med.

LÆS OGSÅ

Uden at jeg vil være nationalistisk, så glemmes Leif Davidsen og Morten Hesseldahl, to som mere end andre har ændret den politiske thriller på skandinavisk vis.

Man kunne sagtens undvære disse navne, hvis sigtet var et andet end bogens, at skildre markante ændringer. Det afgørende spring ind i intimsfære og samfundskritik er og bliver Sjöwall og Wahlöö i 1970'erne. Spørgsmålet er, om vi ikke overvejende er der stadigvæk, om vi så hedder Arne Dahl, Jo Nesbø eller Jesper Stein?

Strømere nu som senmoderne middelklassemennesker. I småtingsafdelingen: Philip Marlowe og Sam Spade hører mere hjemme i 1930'erne end 20'erne, 'Ridderfalken' er fra 1930. Krimithriller er dårlig dobbeltkonfekt og markedsføring.

LÆS ARTIKEL

En thriller er ikke bare en spændingsroman, thi et ’thrill’ betegner et pludseligt nedslag af gys.

Men når det er sagt, er ’Forklædt som krimi’ både frugtbart diskutabel og velbjærget informativ.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden