Indvielse. Efter at have have været lukket for offentligheden i århundreder er Christian d. 4. Bryghus nu åbnet som 'Kongernes Lapidarium. Det ny museum blev indviet af kulturminister Marianne Jelved og Dronning Margrethe tirsdag 3. juni. Fra onsdag 4. juni er alle velkomne i bygningen fra 1608.
Foto: PETER KLINT

Indvielse. Efter at have have været lukket for offentligheden i århundreder er Christian d. 4. Bryghus nu åbnet som 'Kongernes Lapidarium. Det ny museum blev indviet af kulturminister Marianne Jelved og Dronning Margrethe tirsdag 3. juni. Fra onsdag 4. juni er alle velkomne i bygningen fra 1608.

Kultur

Hemmelig historisk bygning åbner som Kongernes Lapidarium

Dronningen har indviet et gammelt bryggeri fyldt med sine forgængeres magtmanifestationer.

Kultur

En gipsversion af Christian d. 4.s fyldige hoved med flettet hårpisk bag øret, laurbærkrans om lokkerne, fipskæg på hagen og elefantordenen om halsen byder velkommen i det, der fra nu af hedder Kongernes Lapidarium.

Det er det store røde, 400 år gamle Christian 4.s Bryghus, der efter 10 års forberedelser nu åbner som museum for 384 stenskulpturer og gipsafstøbninger, der gennem historien alle har tjent som magtmanifestationer for skiftende regenter.

Bygningen, der ligger lige ved Christiansborg, har i århundreder været lukket land for offentligheden, men nu åbnes der ind til de rustikke hvælvinger og det stemningsfulde pakhusloft, så gæster kan betræde 4.000 ud af de i alt 8.000 kvadratmeter.

LÆS ARTIKEL

På åbningsdagen er pressen inviteret på rundvisning i det gamle bryggeri, hvor Christian d. 4. fik brygget op mod 11 millioner liter øl per sæson - sur soldaterøl og fin, hvid øl til hoffet.

Den fredede bygning med de metertykke mure er fredet, og det har været svært at finde passende anvendelse af de uisolerede rum med den lange historie, fortæller chef for Projekter og Rådgivning i Styrelsen for Slotte og Kulturejendomme, Annette Straagaard.

»Løsningen her løfter bygningen, lige såvel som bygningen løfter skulpturerne«, mener hun.

Vandre blandt undersåtter

Stuetagen, kaldet kasematten, er tilegnet skulpturer fra Frederik d. 5.s regeringstid. En fredstid, hvor kunst og videnskab var på mode, og hvor kongen fulgte sin egen smag.

Da en postfører i Norge (der dengang hørte under Danmark) sendte ham små, håndsnittede figurer af de lokale beboere han mødte på sin sejlads i de norske fjorde, blev han for eksempel så begejstret, at han fik dem hugget i fuld størrelse i sandsten og fik dem placeret i Fredensborgs Slotshave, så han kunne spadsere mellem sine undersåtter.

'Nordmandsdalen' er titlen på flokken af fisker- og håndværkerægtepar, der står så tæt, som var man på et travlt marked i 1780'erne - lige over for billetlugen i det ny museum. Gæster opfordres til at gå rundt iblandt, lige som Frederik d 5. yndede.

Almueskulpturerne var foragtet i samtiden, fortæller stenhugger og arkitekt, Mette Marciniak.

»Det blev anset for at være provinsiel kunst«.

Flokken er noget medtaget af århundreders vejr og vind, og nye kopier er fremstillet og placeret i slotshaven - et princip, der gælder for alle skulpturer i lapidariet.

SE FOTOS

Tre store i hestestalden

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

I næste hvælvede lokale ledsages skulpturerne af sort-hvide videoprojektioner med tekst og billeder på loftenderne, mens klassisk musik i højtalerne giver en højtidelig taffel-stemning, så man næsten glemmer den bulede, sandbestrøede brostensbelægning på gulvet.

Foto: PETER KLINT

Så kommer vi til det, der præsenteres som 'hestestalden'. Her står tre imponerende store rytterstatuer: En lettere sammensunken original blyversion af Christian 5. til hest er Danmarks ældste rytterstatue fra 1688, som oprindeligt var belagt med bladguld, da den blev opstillet på Kongens Nytorv.

En gipskopi af den samme og så det, arkitekt Mette Marciniak stolt præsenterer som »én af verdens fem fineste rytterstatuer«, nemlig den enorme Frederik d. 5 til hest. Så højt til hest, at der kun er fire centimeters luft til overs mellem hans hoved og loftet.

Menageri med løver og frøer

På næste etage - via en nyopsat trappe i det gamle bryggeris skorsten - er der en kalket, tør luft og en søjleskov af bærende bjælker hen over det gamle, gule teglstensgulv.

»Vi tænker det som et åbent depot, hvor nye kopier skal opbevares, indtil de skal placeres, og hvor håndværkere og stukkatører vil arbejde, så der vil være skiftende oplevelser«, siger Mette Marciniak, før hun demonstrerer, hvordan man opmåler en gipsafstøbning og overfører det millimeterpræcise mål til sten.

Foto: PETER KLINT

Hele etagens samling er inddelt i 12 temaer med blandt andet 'menageri' (skulpturer af dyr), Herkules- og Diana-skulpturer, og trofæopsatser.

Det er også her, man kan se film om, hvilket håndværk, der ligger bag skulpturerne (det tager en mand seks år at lave én i menneskestørrelse) og afholde kulturarrangementer, for udstillingen kan rokeres rundt, så der er plads til for eksempel koncerter (som det blev forsøgt under Frost-festivalen i februar).

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Unik samling

Forud for etableringen af Kongernes Lapidarium har ansatte fra Styrelsen for Slotte og Kulturejendomme kigget mod udlandet for at få inspiration, men det viser sig, at ingen har været så nøje med at bevare og tage hånd om de kongelige skulpturer, som vi har herhjemme.

Derfor kan besøgende i det ny museum i Christian d. 4s Bryghus godt forberede sig på en unik oplevelse.

Kongernes Lapidarium er åbent for offentligheden fra 4. juni. Åbningstider dagligt kl. 10-17 (oktober til april lukket mandag). Læs mere på kongerneslapidarium.dk

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce