Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Alene. Det var Dot Wessman, som sendte pressemeddelelsen ud: Forholdet med Morten Messerschmidt er forbi, skriver hun.
Foto: Peter Klimt

Alene. Det var Dot Wessman, som sendte pressemeddelelsen ud: Forholdet med Morten Messerschmidt er forbi, skriver hun.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Valget på nettet: Den dag Dot forlod valgkampen

Der er valgtemaer, som slår bedre igennem end andre på de sociale medier. Som når Dot og Messerschmidt går fra hinanden.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er midt i valgkampen, og det eneste, der fanger min opmærksomhed på de sociale medier, er nyheden om, at Lars Løkke Rasmussen vil skærpe asylpolitikken, hvis han skulle gå hen og vinde folketingsvalget.

Wow! Var der nogen, der havde gættet dén?

Jeg gaber og scroller videre. Bevæger mig rutinemæssigt forbi TV2 Nyhedernes valgside. Og her er den så, nyheden som kan vende valgkampen. Det er for tidligt at sige, om det bliver til fordel for rød eller blå blok.

Bakkesangerinden Dot Wessman og DF'eren Morten Messerschmidt er ikke længere kærester! De har været sammen i otte år, og nu er det slut, slubrer jeg i mig. Måske er det den vanvittige aldersforskel, gættes der indirekte i artiklen. Dot er 57, Messerschmidt blot 34!

Morten Messerschmidt og Dot Wessmann går fra hinanden efter otte år.

Posted by TV 2 NYHEDERNE on 9. juni 2015

Hverken Dot eller Morten ønsker at kommentere bruddet. Så man må vente på, at TV 2 får gravet flere detaljer frem. Selv Ekstra Bladet er på bar bund.

Der deles og diskuteres også politisk substans på Facebook og de andre sociale medier, det er klart. Det er bare ikke substansen, der klikkes på. Det har journalist og underviser Filip Wallberg dokumenteret via sin omhyggelige overvågning af Twitter.

Wallberg har samlet de 33 mest virale tweets fra politikere og journalister. Altså de valg-tweets, der indtil nu har skabt mest opmærksomhed på Twitter.

De kongelige arbejder altså hårdt

Øverst ligger et tweet af den borgerlige blogger Anne Sophia Hermansen, som skriver til Venstres statsministerkandidat: »Kære Løkke, du efterlyser bistandsklienter, for hvem det ikke kan betale sig at arbejde. Her er de ...«. Og så er der et foto af dronningen og hele hendes familie, der slænger sig i en eller anden slotspark.

En mand, der kalder sig DenGladeBankansatte, synes ikke, det er sjovt.

»De arbejder altså hårdt - de fleste af dem. Jeg har sejlet som gast på Kongeskibet, hvor jeg har set, hvor hårdt det reelt er«, kommenterer bankmanden.

Ellers er topscorerne Venstres valgplakat med den tankevækkende tekst: »Ja, til dem, der kan og vil Nej til kriminelle udlændinge«. Enegængeren John Erik Wagners nøgenplakat med revolver og penis. Og Politiken-tegneren Philip Ytournels tegning af en politisk journalist med vældige nosser, som får den vildeste udløsning, da valget udskrives.

»Det er det kulørte, der fungerer på de sociale medier«, konstaterer Filip Wallberg, da jeg sludrer med ham i telefonen.

Det gælder også Tumblr-projektet Moltke&Meinert , der har påtaget sig at oversætte valgkampens væsentligste begivenheder til gif-sprog. De tager for eksempel søndagens duel mellem Lars Løkke og Helle Thorning og forklarer den med korte videoklip, der kører i sløjfe. Stumperne er hentet fra film og tv-serier, og det sammenklippede resultat rammer virkeligheden med forbløffende præcision.

Et klip med Winona Ryder fra filmen 'Jennifer's Body' illustrerer således, hvad Venstre mener om salafister og lignende rabiate muslimer. »I will eat your soul and shit it out«, siger Winona igen og igen.

Så kedelig at det er skægt

Der er en række politikere, man trygt kan klikke sig ind på, hvis man gerne vil underholdes.

Der er Henrik Dahl, kandidaten for Liberal Alliance, som ifølge sig selv har en vild effekt på kvindekønnet, og som skaber trafikpropper på Facebook, da han lader sine lange lokker klippe af.

»Du ser tæske godt ud. Jeg stemmer ikke på dig eller på LA men du er en skøn mand og jeg inviterer snart på et godt måltid ...«, skriver en af de mange kvindelige fans.

Der er socialdemokraten Claus Larsen-Jensen, der stiller op på Bornholm og informerer om sin kampagne fra minut til minut på Facebook. Det er så kedeligt, at det bliver skægt:

»Får lige spist noget hurtig frokost og læst Bornholms Tidende på kampagnebilen, inden vi skal videre«. Eller:»Efter travl valgindsats på torvet i Rønne delte vi ud ved Netto ved rundkørslen Åkirkeby vej i Rønne. Eva Fatum tidl. S MF'er på Bornholm kom forbi«.

Og der er Ida Auken, som vist nok for tiden er hos de radikale. Hun foråsager et stormvejr på Facebook, fordi hun skriver, at det efter hendes mening er fint at lade drengebørn omskære, men at denne religiøse og kulturelle frihedsrettighed ikke bør gælde omskæring af piger.

»Mener du, at pigers kønsdele fortjener specifik lovbeskyttelse, mens drenges ikke gør?«, spørger komikeren Lasse Rimmer på Twitter.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Mener du, at man kan sammenligne mandlig og kvindelig omskæring en til en?«, spørger Ida Auken tilbage.

Lars, situationen er ved at blive håbløs

Så er der de mere mystiske indslag på nettet. Dem, man ikke lige kan aflæse, men som man alligevel ikke kan lade være med at klikke på.

Som nu de sort-hvide fotografier af Helle Thorning-Schmidt, som de seneste dage er blevet hængt op både på virkelighedens plankeværker og på Facebooks vægge. Helle Thorning hopper på billederne. Hun svæver i luften. Med et uvant skælmsk udtryk i ansigtet.

Der er ingen tekst på plakaterne. Man må selv i gang med at tænke.

Hvilket jeg opgiver. I stedet klikker jeg mig frem til, hvem der står bag serien. Det viser sig at være fotografen Klaus Holsting. Han tog billederne i 2002, og skriver på sin FB-væg:

»Jeg fandt dem i mine gemmer, kort før valget blev udskrevet, og studsede over, hvor glad jeg blev for at se statsministeren i en udgave, der kunne være os alle sammen ...«.

Skulle denne selvbestaltede Thorning-kampagne føles for mangetydig, kan man heldivis altid opsøge de unge socialdemokrater i DSU. Hvad angår forudsigelighed i en valgkamp har denne organisation endnu ikke svigtet.

Denne gang har DSU fremstillet en plakat, hvor Lars Løkke Rasmussen sidder på noget, der ved første øjekast ligner jerntronen i tv-serien 'Game of Thrones'. Her er tronen fremstillet af vinflasker og øldåser, og Løkke sidder på den i sine underbukser.

»Hvordan forholder Tuborg/Carlsberg sig til at blive associeret med og brugt i en (formatløs og tåbelig) DSU kampagne«, spørger en, der hedder Lotte Finck.

»Tuborg og Carlsberg ligger ufrivilligt produkt til meget tåbeligt hver eneste dag«, svarer den politiske ungdomsorganisation.

Og nu vi er ved Lars Løkke Rasmussen, så må jeg hellere lige tjekke, hvordan hans nye asylstramninger bliver modtaget.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Der skal stoppes totalt for flere personer fra Afrika og Mellemøsten og det er fuldstændig ligegyldigt hvad de påberåber sig at være. Deres bedrageriske flygtningecirkus skal stoppes lige nu ...«, skriver Venstre-tilhængeren Annette Skov Andersson.

En anden fan, hun hedder Lone Sørensen, skriver sådan her:

»Danskerne mangler boliger og alligevel, ryger vi om bag i køen, fordi flygtninge skal have før os ... Lars..situationen herude i samfundet er ved at blive håbløs ...«.

Jeg gaber og scroller videre.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden