De nye planer for Nørreport skal give københavnerne en renere og mindre trafikeret station.
Foto: Public Arkitekter og COBE/Public Arkitekter og COBE

De nye planer for Nørreport skal give københavnerne en renere og mindre trafikeret station.

Kultur

Her er det nye Nørreport

Kommunen har offentliggjort nye, store planer for Nørreport. Stationen omdannes til et åbent torv med ordnede cykelparkeringsforhold.

Kultur

Nørreport skal ikke længere være et uoverskueligt, urinlugtende kaos af biler, bygninger og cykler, der står og flyder.

Fra 2014 omdannes Danmarks travleste station til et stort, åbent torv med nye, runde stationsbygninger i glas, bænke og plads til 2.500 cykler – næsten tre gange så mange som i dag. Samtidig bliver al bil- og bustrafik samlet på Nørreports ene langside.

I stedet for at gemme cyklerne væk vil de fremover blive placeret i ’cykelbede’, der sænkes cirka 45 centimeter ned i jorden ti forskellige steder på Nørreport.

Og det er ikke mindst på grund af disse cykelbede, at en enig dommerkomite i den arkitektkonkurrence, der blev udskrevet af Københavns Kommune i april i år, er faldet for det fælles forslag fra arkitektfirmaerne Public Arkitekter og COBE, ingeniørfirmaet Grontmij / Carl Bro og belysningsfirmaet Bartenbach LichtLabor.

I dag offentliggjorde Københavns overborgmester, Ritt Bjerregaard (S), dem som vinderen af konkurrencen blandt i alt 10 deltagere.

»En drømmeopgave« »København er en cykelby, og det skal man ikke pakke væk. Vi tror, at det vil vinde gehør vidt omkring, at det nye Nørreport fokuserer så meget på cyklerne«, siger arkitekt Søren Arildskov Rasmussen fra Public Arkitekter.

Han betegner det som »en drømmeopgave at lave Nørreport, fordi det er et sted, alle folk forholder sig til«.

Den nuværende stationsbygning, der rummer billetsalg og kiosker, bliver revet ned. I stedet skal der opføres tre mindre glasbygninger, der overdækkes af store blanke tagskiver.

Alt er holdt i runde former, for det nye Nørreport har ingen kanter, for- eller bagsider. Og dermed heller ingen krinkelkroge, hvor man kan strinte op ad – eller stille suspekte kufferter fra sig.

Rundt om på pladsen kommer en række skorstene, der skal sørge for frisk ventilation til perronerne nedenunder, til at rage op. Nogle af dem vil blive anvendt som informationsstandere. Om natten kommer de til at lyse op som gigantiske lamper. Hver skorsten omkranses af bænke.

Ikke for poleret
Hele den side af Nørreport, der vender ind mod Kultorvet, lukkes af for biltrafik, så kun varevogne med ærindekørsel, brandbiler og ambulancer får adgang. I stedet plantes der allétræer – sump-eg – og under træerne er der plads til caféborde og udeservering.

»Men det skal endelig ikke bliver for poleret. Nørreport har en identitet, som det er vigtigt at bevare. Der skal stadig være plads til pølsemanden og den hjemløse«, siger arkitekt Dan Stubbergaard fra COBE.



Busterminalen flytter

Alle biler flytter over på den modsatte side, der vender ud mod Grønttorvet, for fremover skal der kun være ét bilspor i hver køreretning mod to i dag. Planen er at kanalisere den tunge trafik væk fra Nørreport.

Busserne får deres egne kørespor på samme side af Nørreport som bilerne, og her samles alle busstoppestederne. Den nuværende busterminal, der i dag holder til i den ene ende af Nørreport mod Botanisk Have, rykkes ned i den anden ende, hvor der i dag er hundetoilet og midterrabat.

Her opføres et pausehus til buschaufførerne – og måske også en cykelservice, hvor man kan leje en cykel eller få sin cykel lappet. De nye stationsbygninger, cykelbede og belægning er sat til 70 millioner kroner. Lægger man dertil omlægningen af trafikvejene, kommer budgettet op på 160 millioner kroner. Den nye Nørreport Station skal efter planen stå klar til indvielse i 2014.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden