0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Her er det nye Nørreport

Kommunen har offentliggjort nye, store planer for Nørreport. Stationen omdannes til et åbent torv med ordnede cykelparkeringsforhold.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Public Arkitekter og COBE/Public Arkitekter og COBE
Foto: Public Arkitekter og COBE/Public Arkitekter og COBE

De nye planer for Nørreport skal give københavnerne en renere og mindre trafikeret station.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Nørreport skal ikke længere være et uoverskueligt, urinlugtende kaos af biler, bygninger og cykler, der står og flyder.

Fra 2014 omdannes Danmarks travleste station til et stort, åbent torv med nye, runde stationsbygninger i glas, bænke og plads til 2.500 cykler – næsten tre gange så mange som i dag. Samtidig bliver al bil- og bustrafik samlet på Nørreports ene langside.

I stedet for at gemme cyklerne væk vil de fremover blive placeret i ’cykelbede’, der sænkes cirka 45 centimeter ned i jorden ti forskellige steder på Nørreport.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere