Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Ændring. Berlingske, med Lisbeth Knudsen her i spidsen, vil i fremtiden fokusere på nationale medier, siger hun.
Foto: Joachim Adrian (arkivfoto)

Ændring. Berlingske, med Lisbeth Knudsen her i spidsen, vil i fremtiden fokusere på nationale medier, siger hun.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jysk Fynske Medier køber Midtjyske Medier: »Kampen internt i dagbladsbranchen intensiveres«

Berlingske Media vender blikket mod kerneforretning efter fejlslåen strategi, siger mediekommentator.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Berlingske Media har solgt en ordentlig bunke regionale og lokale aviser og medier til Jysk Fynske Medier, der i forvejen sidder på blandt andet JyskeVestkysten og Fyns Stiftstidende.

Handlen drejer sig om Midtjyske Medier, som mere præcist består af 20 ugeaviser, en stribe online-medier, to radiostationer, to trykkerier samt en distributionsvirksomhed.

Lasse Jensen, mediekommentator og tidligere medlem af DR’s chefredaktion, hæfter sig først og fremmest ved, at Jysk Fynske Medier nu overtager pladsen som Danmarks næststørste private mediekoncern fra Berlingske Media, der rykker ned på en tredjeplads.

»Kampen internt i dagbladsbranchen intensiveres«, siger han:

»Vi har samme antal ejere, men styrkeforholdene ændrer sig. Og vi ser en meget ekspansionsglad Jysk Fynske Medier, der sidder på et ret stort geografisk område«.

Tilbage til kerneforretningen

Belgiske De Persgroep overtog sidste sommer hele Berlingske-koncernen fra den tidligere ejer Mecom.

Beslutningen om at sælge Midtjyske Medier vidner om, at den nye belgiske ejer har valgt at ændre strategi for koncernen, vurderer Lasse Jensen.

»Berlingske Media, som i mange år har fulgt en strategi om at prøve alt muligt over det hele, vender nu tilbage til kerneforretningen under en professionel belgisk ejer«, siger han med henvisning til, at fokus nu ser ud til at være på de landsdækkende aviser BT, Berlingske og Weekendavisen:

»Den belgiske ejer har sagt, at strategien fra de sidste mange år, ikke kan bruges til noget. Belgierne er da også kendt for ikke at ville sprede sig for meget«.

Ifølge Lisbeth Knudsen fokuserer Berlingske Media da nu også på de nationale medier i forretningen.

»For Berlingske Media betyder handlen, at vi fra 2016 kan koncentrere alle kræfter om en ny og mere offensiv strategi for vores nationale forretning - digitalt såvel som på print«, siger hun ifølge Berlingske Business.

Ny kampplads i Aarhus

De seks dagblade, som nu bliver en del af Jysk Fynske Medier, er Randers Amtsavis, Viborg Stifts Folkeblad, Folkebladet Lemvig, Dagbladet Struer og Århus Stiftstidende.

Og netop Århus Stiftstidende skal man følge ekstra nøje efter dagens handel, siger Lasse Jensen.

»Det bliver interessant at se, hvad der sker i Aarhus, hvor vi får en reel kampplads mellem JP Politikens Hus og en regionalt baseret koncern. Hvad vil de for eksempel stille op med Aarhus Stiftstidende?«, spørger han.

Aftalen skal først godkendes af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, før handlen endeligt går igennem.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden