Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Landstræner Richard Møller Nielsen kæmper en ulige kamp med et splittet hold, der nægter at spille efter hans taktik. Ingen forstår, hvad han vil, hverken spillerne eller pressen – kun hans kone Jonna forstår ham. Han er Danmarks mest udskældte mand, og det ser sort ud. Men i sommeren ’92 får Richard en uventet chance, og pludselig er holdet på vej til EM i Sverige. Kilde: SF Film

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Henrik Larsen: Jeg ville være ked af, hvis folk nu husker EM, som det vises i filmen

Henrik Larsen og John 'Faxe' Jensen er glade for filmen om EM '92. Men uenige om, hvorvidt filmen er strammet.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Målene er fantastisk godt klippet sammen.

Og visse figurer fra dansk fodbolds EM-triumf i 1992 er ramt »lige i røven«, som man siger.

Det er to af holdets stjerner enige om.

Men hvor John ’Faxe’ Jensen genkender meget, synes Henrik ’Store’ Larsen, at for meget er strammet, og at især Richard Møller Nielsens konflikt med Laudrup brødrene er fortegnet.

»Jeg vil være ked af, hvis folk nu husker det EM, som de kan se i filmen. Det tror jeg også, at Richard ville være. Han havde et bedre forhold til Michael og Brian, end de viser i filmen, tror jeg. De havde respekt for hinanden«, siger den tidligere fodboldspiller Henrik 'Store' Larsen, som scorede tre mål i EM-slutrunden i 1992, der overraskende gjorde det danske fodboldlandshold til europamestre.

Filmens forbiere

På torsdag er der premiere på filmatiseringen af det sportslige eventyr med instruktør Kasper Barfoeds spillefilm 'Sommeren 92', hvor dramaet på de svenske fodboldbaner genopføres med skuespillere og indlagte historiske klip. I den centrale rolle spiller skuespilleren Ulrich Thomsen den nu afdøde landstræner Richard Møller Nielsen, mens Brian Laudrup spilles af Cyron Melville, Flemming Povlsen af Allan Hyde og Kim Vilfort af Mikkel Boe Følsgaard. Men ikke alle den berømte sommers europamestre genkendte lige meget, da de fik filmen at se.

Jeg tænker også på filmen om Dirch Passer og den om Spies og Glistrup. Der vil jeg nok tænke mig om et par gange, før jeg tænker, at det er sandheden. For det er det jo ikke

»Jeg synes, der er for mange ting, der rammer ved siden af. Det hotel, vi boede på i starten, var meget bedre end det, de viser i filmen. Det var for gammelt og for slidt. Og det er jo nok for at understrege pointen«, siger Henrik 'Store' Larsen, som også mener, at instruktøren af hensyn til filmens dramaturgi har overdrevet konflikten mellem Michael og Brian Laudrup og landstræneren, og at det er decideret forkert, som det fremgår af filmen, at en af Richard Møller Nielsens skarpeste kritikere, næstformand for Dansk Boldspil-Union Hans Bjerg-Pedersen, blev fyret under slutrunden.

»Det blev han ikke. Og han var altså med oppe og spise middag, da vi havde vundet«, siger Henrik Larsen, der alt i alt følte sig godt underholdt af filmen og godt forstår, at instruktøren måtte ændre lidt i kronologien, »så det bliver mere filmagtigt, og hr. og fru Danmark kan se den«.

Måske er det også derfor, at det i filmen virker, som om det var holdlederen Kaj Johansen, der var mentor for Richard Møller, mens de to assistenter i virkeligheden spillede en afgørende rolle, mener han.

»Men der har de nok sparet et par skuespillere«, som han siger.

Sandheden plus minus

Den største forskel mellem filmen og de faktiske begivenheder er i hans øjne imidlertid konflikten mellem brødrene Laudrup, som forlod landsholdet før EM, og kun Brian Laudrup nåede med på holdet.

»I filmen fremstår det, som om Michael og Brian Laudrup bare sidder i et omklædningsrum og fortæller Richard, at nu gider de fandeme ikke spille på landsholdet mere. Det er ikke sådan, det er foregået«, siger Henrik 'Store' Larsen, der efter at have set filmen mener, at han vil forholde sig lidt mere skeptisk, når han ser spillefilm, der bygger på faktiske begivenheder.

»Det giver lidt stof til eftertanke. Om det nu også er sådan, tingene er foregået. Jeg tænker også på filmen om Dirch Passer og den om Spies og Glistrup. Der vil jeg nok tænke mig om et par gange, før jeg tænker, at det er sandheden. For det er det jo ikke«.

Jeg synes, at filmen overordnet er sand i forhold til substansen af, hvad der foregik, selv om det i replikker og scener ikke nødvendigvis er sandfærdigt

Instruktør: Virkeligheden kogt ned

Instruktør Kasper Kofoed svarer, at filmen er en fiktiv historie baseret på virkeligheden, og at udfordringen derfor er, hvordan man skildrer forløb, konflikter og relationer, som kan have udspillet sig over flere år, og koge dem ned til et par samtaler, som rummer konfliktens essens.

»Den enkelte scene har ikke nødvendigvis fundet sted på den måde, vi viser, men intentionen har været at repræsentere, hvad relationen og konflikten var f.eks. i forhold til Richard og Laudrup brødrene. Og jeg synes, at filmen overordnet er sand i forhold til substansen af, hvad der foregik, selv om det i replikker og scener ikke nødvendigvis er sandfærdigt«, siger han.

Så vidt muligt har han anvendt de samme steder i filmen, hvor begivenhederne faktisk fandt sted.

»Men det hotel, spillerne oprindelig boede på, er i dag et fancy wellness-hotel. Så det kunne vi ikke bruge«.

De fleste var imod Richard

Af filmen fremgår det ikke, siger han, at Hans Bjerg-Pedersen blev fyret, men at han sagde op.

»Han var jo en af Richards største modstandere. Ikke fordi han var en skurk, men fordi han bare mente, at han var den forkerte til jobbet, hvilket vi var mange, der mente på det tidspunkt inklusive mig selv. Så hans stemme repræsenterer faktisk et flertal i den danske befolkning på det tidspunkt«, siger han.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Filmens bedste og mest autentiske scener er i Henrik 'Store' Larsens øjne de to mål i finalen.

Det her med, at 'Faxe' sparkede ved siden af målet 37-38 gange, før han ramte plet i finalen, viser de meget godt

»Jeg synes, den er godt klippet sammen mellem billeder fra det rigtige liv og skuespillet. Med Vilfort og Faxe. Det rammer de helt perfekt. Måden Faxe er på er helt præcis. De har jo taget Kim Vilfort og John Faxe og fortalt deres historier, for de kan ikke tage alle 20 spillere. Og det her med, at Faxe sparkede ved siden af målet 37-38 gange, før han ramte plet i finalen, viser de meget godt«.

Finalemålet

Også John 'Faxe' Jensen har selvsagt nydt - de to gange, han har set filmen - at se sig selv, spillet af Esben Smed, da han i finalen mod Tyskland efter netop at være kommet på banen - som han selv sagde dengang - »ramte den lige i røven« og bragte Danmark foran 1-0.

»Jeg var bange for, at de kun havde brugt materiale fra arkiverne, men de har klippet det godt sammen, så man ser skuespillerne filmet tæt på - ved Schmeichels redning på straffe for eksempel og mit og Vilforts mål - som så er klippet sammen med billeder fra kampen«, siger han.

En film om træneren

Før man går ind og ser filmen, skal man dog gøre sig klart, at det først og fremmest er en hyldest til Richard Møller Nielsen, tilføjer han. Ikke en genfortælling af slutrundens forløb.

»Du kan også se, at Richard mente, at vi skulle have det sjovt, og at det var en af grundene til, at vi vandt. Det her sociale sammenhold vi havde uden for banen. Han gav jo lidt los for det og det viser filmen godt«, siger han.

Udover portrættet rummer filmen en håndfuld historier om centrale spillere. Om Brian Laudrup, om ham selv og om Kim Vilfort, hvis seks-årige datter blot seks uger efter triumfen i Sverige døde af kræft, og som ikke har ønsket at bidrage til filmen og heller ikke nu ønsker at kommentere den.

»Der bliver man sgu rørt«, siger John 'Faxe' Jensen, som selv var tæt på Kim Vilfort og delte værelse med ham.

At høre Richards stemme

Men filmens stærkeste scener er i hans øjne portrættet af Richard Møller Nielsen i Ulrich Thomsens skikkelse.

»Nogle gange lukkede jeg øjnene, og så kunne jeg næsten høre Richards stemme. Hele hans attitude, og hvordan han ville have at der skulle spilles fodbold, har de ramt virkelig godt. Han var vældig ihærdig omkring at være bedst muligt forberedt på modstanderne. Og Ulrich Thomsen spiller ham helt fantastisk«, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det er fabelagtigt spillet, og han ligner mig egentlig også meget godt

Sig selv kunne han nu også godt genkende.

»Han ramte mig meget godt, synes jeg. At man var sjov, men samtidig brandhamrende alvorlig, når man trådte ind over kridtstregen. Det er fabelagtigt spillet, og han ligner mig egentlig også meget godt. Men det synes jeg gælder alle spillerne«, siger John 'Faxe' Jensen, der ikke synes, at instruktøren har taget sig unødige filmiske friheder i forhold til virkelighedens forlæg.

»Mange af historierne er rigtige, andre er opdigtede. Men det er ganske få ting. Og der er ikke noget, hvor jeg tænkte, at det her var helt overdrevet«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden