Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Visionen. Hvor De Danske Spritfabrikker producerede indtil sidste år, ser Martin Ole NIelsen kæmpe muligheder. En kunst- og kulturbydel med art center, skulpturhave, museum og oplevelsescenter for sprit- og chokoladeproduktion, hotel, restauranter, Bjarke Ingels-boliger ved havnefronten, stort møbelcenter og meget gerne Aalborg Teater med om bord. Og så Tomás Saracenos labyrint af skyer som den uomgængelige attraktion. Foto: Cathrine Ertmann

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Aalborgs kreative idemand: »Jeg er skør. Synes du ikke, at jeg er skør?«

Idémand og bygherre Martin Ole Nielsen siger selv, at han er skør, fordi han vil forvandle de nedlagte spritfabrikker i Aalborg til et internationalt kunstcenter.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

De Danske Spritfabrikker har siden 1932 og frem til norsk overtagelsei sommer ligget ved Limfjorden i Aalborg.

Den aalborgensiske developer og kunstsamler, Martin Ole Nielsen, 49, har option på 24.000 kvadratmeter havnegrund og vil for 450-650 mio. kr. opføre Cloud City: et kunstværk, som publikum kan gå i, samt art center, skulpturhave, hotel, restaurant mm.

Martin Ole Nielsen og partner Jan Ghisalberti stiller deres kunstsamlinger til rådighed for kunstcentret. Martin Ole Nielsen, der vil indtage en menig bestyrelsesplads, understreger, at centrets bestyrelse og direktion skal træffe de kunstneriske valg.

Aalborg Kommune behandler ansøgningen om anlægs- og driftsstøtte i dette forår. Fonde skal finansiere værket til 100 mio. kr.

Vi har spurgt Martin Ole Nielsen til projektet:

Hvad er det, du vil med Spritfabrikkernes gamle industrianlæg i Aalborg?

»Jeg vil skabe et kunst- og kulturcenter i nogle af landets mest unikke, gamle industribygninger. Vi skal have den her internationale stjerne og det stærke, internationale greb, som Aalborg altid har manglet, og som en gang for alle sætter byen og det her land på verdenskortet. Det skal være grounded lokalt, regionalt og nationalt – men ambitionen er et meget højt internationalt niveau, som vil få kunstelskere til at komme fra hele verden«.

Hvad får dig til at tro, at folk pludselig vil komme valfartende langvejs fra?

»Fordi det vil være noget af det største på kloden, som kunstkendere kan finde«.

Hvorfor er det, at du har lyst til det? Er du forfængelig, er du idealistisk, er du..?

»Jeg er skør. Jeg plejer at sige, jeg er forfordelt, for heldet følger de tossede... Synes du ikke, at jeg er skør?«

Hvorfor siger du, at du er skør?

»Jamen, der er mange, der siger, at jeg er skør, for jeg kunne jo bare bygge gennemsnitslejligheder og caféer på stedet. Det ville være nemt, det tager tre år, og så kan jeg score en masse penge, løbe i banken med armene i vejret og tage hjem og spille golf, Men jeg er skør, for jeg vil hellere lave det her, tjene en fjerdedel og rende ind i en masse besvær. Fordi det er det rigtige for Aalborg og for Danmark«.

Men når du kunne tjene mere på bare at bygge lejligheder, hvad er det så for en interesse, du har her?

»Jeg er gammel Aalborg-dreng og vil gerne give noget tilbage til byen. Er fondene ikke med mig, er den ikke længere, men jeg vil gerne bruge to-tre år af mit liv på at se, om det kan lykkes«.

Er du båret af forfængelighed? Eller idealisme? Eller jeg kunne spørge: Hvad vil du gerne have, at folk siger om dig om 50 år?

»Det interesserer mig ikke, hvad de siger om mig. Men siger de, at det er en genistreg i forhold til kunst og kultur, er jeg glad«.

Er der en tendens til, at kunst skal være så stort som muligt? Aarhus har regnbuen på taget af Aros...Er big bare beautiful?

»Nogle kunstnere laver ultimative ting, der kan ændre verden på mindre end et frimærke, og nogle laver noget, man kan gå rundt i en hel dag. Jeg vil gerne give aalborgenserne noget at være stolte af, ud over det her med at AaB vinder over FCK. Det skal være et meteornedslag, som er så stort og unikt, at når folk sidder i Sydney eller Beijing og bestemmer sig for at tage på rundrejse i Europa – så skal det her ligge på top 10-listen over kulturseværdigheder«.

Det er et stort mål.

»Ja. Men se på Bilbao, og hvad en bygning med en ikke imponerende, men fornuftig kunstsamling har gjort for en by. I forholdt til Prado eller The Met er Bilbaos kunstsamling medium. Det er Frank Gehrys geniale bygning, der gør det. Så får jeg gåsehud - og tænker: Det skal vi også gøre i Aalborg. Og vi har nogle unikke bygninger«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Bilbao ligger i et andet klima med nogle strande i nærheden...

»Det er ikke supervigtigt med strandene, for det er rigtig mange kunstkendere, der nu kommer til Bilbao. Det er den her internationale appel, vi mangler, og den kan vi få med Tomás Saracenos værk«.

Hvorfor lige ham?

»Jeg har set hans værker i Düsseldorf og i New York, og jeg kan se, at han kan få publikum til at komme. Og så kan vi komme til ham for penge: Han var den vildeste affordable, som jeg havde tillid til. Han er ikke billig, men kunstnere som Richard Serra eller sådan nogle er på en helt anden remskive rent økonomisk. Saraceno kan vi overkomme, og han leverer hver gang«.

»Og så matcher han mit ønske om international kunst, der er i øjenhøjde med folk. Kunst skal ikke kun være for de pensionerede overlæger og fruen med franskbrødshår. Desværre er det sådan i Danmark, at nok 75 procent synes, at kunst er for de rige og de få, men alle skal have ret til at møde kunsten. Min mor var kontoruddannet på cementfabrikken, min far var ufaglært, og jeg elsker kunst. Man behøver ikke at få det ind med sølvskeer«.

Man kan sige, at der ikke er meget industriarv eller Aalborg-historie i en Cloud City. Hvordan kommer den installation til at fortælle historien om Spritfabrikkerne?

»Blandt andet vil Arcus (der solgte fabrikken, red.) lave et oplevelsescenter om alkohol med mikrodestilleri, så sprittens historie og fremtid fortælles. Og så er hele fabrikken fredet: Anlæggets fortælling og afkodningen af fabrikken holdes intakt«.

Et 30 meter højt værk med 68 folierede skyer vil være meget synligt på en fredet bygning?

»Se på Reina Sofia-museet i Madrid med Jean Nouvels store kasse uden på en fredet, langt, langt ældre bygning. Man skal ikke være bange for bygningerne. Man må gerne forny, hvis man gør det med respekt, og vi rører netop ikke fabrikken ud over det her greb. Ellers får de lov at stå autentisk med revner i fliserne og det hele«.

Hvad kommer det til at koste - og hvor mange penge er i hus?

»Det samlede budget ligger på 450-650 millioner kroner, og jeg har i princippet lånetilsagn til det meste af byggeriet. Værket er estimeret til 100 millioner kroner, og det forhandler jeg med flere fonde om, og så har jeg ansøgt Aalborg Kommune om anlægstilskud og driftsstøtte til kunstcentret. Kommunen har været fantastisk, så det håber jeg på, går på plads inden for meget, meget kort tid«.

Aalborg har museet Kunsten og Utzon Center, Aalborg har Kunsthal Nord - er her plads til en til?

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Nej, her er behov for det«.

Hvad mener du?

»Vi har ikke det store internationale greb, der kan trække internationale kunstelskere til byen. Kunsten er blevet smukt, og de har fået flere penge og gør det virkelig godt. Og vi har Kunsthal Nord, og der skal være plads til kunst i alle niveauer, der skal ikke peges fingre op eller ned. Men der mangler det her helt store. Og hvis der holder en lille shuttlebus og transporterer japanere og kinesere rundt mellem alle tre steder – jamen, happy happy holiday«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden