Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
FINN FRANDSEN
Foto: FINN FRANDSEN

TABT. I 2015 spillede Kraftwerk otte koncerter på fire dage i DR Koncerthuset. I går tabte de en retssag om ophavsret i den tyske højesteret.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kraftwerk taber to sekunders erstatningssag mod rapper

Tysk rapper var i sin gode ret til at bruge lydklip fra Kraftwerks track 'Metal on Metal', fastslår Tysklands højesteret

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

To sekunder.

Så lang tid varer den lydbid af en trommerytme fra Kraftwerks 1977-hit 'Metal on Metal', som den tyske rapper Moses Pelham i 1997 samplede ind i sit track 'Nur Mir'. Og det var han i sin gode ret til. Det afgjorde den tyske højesteret i går, skriver BBC.

Den to sekunder lange lydbid, som bliver gentaget flere gange i løbet af nummeret 'Nur Mir', som Pelham producerede for den tyske rapper Sabrina Setlur, var det, som startede disputten tilbage i 2012.

Den kom Kraftwerk-medlemmet Ralf Hütter for øre og fik ham til at lægge sag an mod Pelham tilbage i 2012. Men den kunstneriske frihed vægter altså i denne sag højere end hensynet til Kraftwerk, fastslår den tyske højesteretsdom altså i dag.

Musikformand: Kunstnerisk frihed trumfer

I en udtalelse fra den tyske højesteret lyder det i følge BBC, at det at nægte Pelham at bruge lydbidden ville være »helt at ekskludere skabelsen af musikstykker i en bestemt stil«.

Op til afgørelsen i går har formanden for det tyske musikerforbund Bundesverband Musikindustrie, Florian Drücke, advaret mod at et tankesæt, hvor »kunstnerisk frihed trumfer alt«, kan få vidtrækkende konsekvenser for musikindustrien.

Det vil være »vand på møllen for dem, som mener at alt bør være tilladt på internettet«, siger Florian Drücke til BBC.

Kraftwerk blev skabt i Düsseldorf i 1970 af Ralf Hütte og Florian Schneider, og fik sit store gennembrud med albummet 'Autobahn' i 1974.

Bandet har i løbet af sin lange karriere cementeret sig som pionerer inden for den elektroniske musik med deres udprægede brug af synthesizere og lyde fra eksempelvis maskiner og reallyde som støj fra toge og biler.

FOTO

Kraftwerk har spillet i Danmark flere gange, blandt andet på Roskilde Festival i 2013 og i DR Koncerthuset i 2015, hvor de gav otte koncerter på fire dage i en koncertrække, de kalder 'The Catalogue'. Her er konceptet, at otte af gruppens albums bliver fordelt over otte koncerter på fire dage.

Næste stop i Kraftwerks 'The Catalogue'-koncertrække er i Oslo, hvor bandet giver otte koncerter i Den Norske Opera mellem den 4. og 7. august.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden