Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Netværker. Uformelle netværk er vigtigere end bestyrelsesposter i kulturlivet, mener formanden for Ny Carlsbergfondet, Karsten Ohrt.
Foto: EHRBAHN JACOB

Netværker. Uformelle netværk er vigtigere end bestyrelsesposter i kulturlivet, mener formanden for Ny Carlsbergfondet, Karsten Ohrt.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forskere: Her er kulturens magtelite

Det er administratorerne, der sidder på indflydelsen i dansk kulturliv, viser ny kortlægning.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Når de danske musikeres formand, Anders Laursen, af både venner og fjender bliver betegnet som magtfuld, så er beskrivelsen ret præcis. Det fremgår af en ny bog fra forskere på CBS, 'Organisationers magt i Danmark – et atlas over netværk og indflydelse', der udkommer til efteråret.

Her kortlægger forskerne blandt andet de mest indflydelsesrige personer og institutioner i den danske kultur- og medieverden.

Musikernes formand gennem de sidste 24 år kommer ind på en suveræn førsteplads over de 10 personer med det største netværk i dansk kulturliv.

Og man skal kigge langt efter udøvende kunstnere på den liste. Der er tværtimod udelukkende tale om administratorer – formænd for kunstnerforbund og fondsbestyrelser og en enkelt museumsdirektør.

»Det er dem, der ved mest om, hvad der foregår i dansk kulturliv, og det er de 10, som folk helst vil have med i bestyrelser. Enten fordi de er gode til at skaffe penge, giver adgang til andre ressourcer eller kan få ting til at ske. De opfattes som vigtige at have med«, siger en af forskerne bag den nye bog, sociolog og adjunkt på CBS Christoph Ellersgaard.

Han udgav sammen med Anton Grau Larsen sidste år 'Magteliten', der kortlagde de 423 mest indflydelsesrige danskere, og hvilke netværk de sidder i. I den nye bog bygger de videre på det arbejde.

Rækkevidde giver magt

Formanden for Danmarks Radio, Michael Christiansen, er nummer to på listen, mens formanden for Ny Carlsbergfondet, Karsten Ohrt er nummer tre.

»Anders Laursen er ikke nødvendigvis den mest magtfulde mand i dansk kulturliv. Michael Christiansen er mere magtfuld, fordi han også har et stor netværk uden for kulturlivet. Det har Anders Laursen ikke. Men Anders Laursen er den med det mest vidt forgrenede netværk. Listen siger noget om, hvor central en figur og hvor vigtigt et bindeled man er«, forklarer Christoph Ellersgaard.

De personer med et stort netværk har adgang til masser af informationer om, hvad der foregår, og de deltager i beslutninger om, hvem der skal have penge, eller hvilken strategi der skal være i de forskellige organisationer og projekter.

»De har muligheden for at sprede deres egne holdninger og overbevise andre beslutningstagere om deres opfattelser af, hvad der er god kultur eller for eksempel den rigtige mediestrategi. De har uformel adgang til mange beslutningstagere, hvor det har allermest værdi – nemlig når man sidder på møder sammen eller kan drøfte tingene ansigt til ansigt. På den måde giver netværket magt«, siger Christoph Ellersgaard.

Forskernes opgørelse viser, at musikernes formand, Anders Laursen, har en rækkevidde på 717 personer i dansk kulturliv, enten direkte eller indirekte, mens nummer to, Michael Christiansen, har en rækkevidde på 564.

De samme på kryds og tværs

Michael Christiansen og Anders Laursen er henholdsvis formand og næstformand for Det Danske Kulturinstitut, og det er ifølge forskerne et af de helt centrale steder, hvis man vil være forbundet til mange beslutningstagere i dansk kulturliv. Forskerne har også kortlagt, hvilke bestyrelser og udvalg der har den største rækkevidde i kulturlivet.

De fem vigtigste er ifølge forskerne bestyrelsen for Det Kongelige Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering, Kulturværdiudvalget under Kulturministeriet, Det Danske Kulturinstitut, Fonden Musikkens Hus i Aalborg samt bestyrelsen for Det Kongelige Teater.

Deres forskning viser også, at i en række centrale bestyrelser sidder de samme mennesker på kryds og tværs.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Der er en relativt stor koncentration af magten i kulturlivet, og det karakteristiske er, at det er netværk omkring den etablerede kultur, mens den alternative og nye kultur ikke er lige så tæt forbundet. Det kan medføre, at der bliver tænkt for traditionelt, og at man får for meget af det samme«, siger Christoph Ellersgaard.

Lukkede kredsløb

Kulturkommentator og redaktør på onlinemagasinet Søndag Aften Tom Ahlberg advarer også om, at kulturen stagnerer og mister den tiltrængte nytænkning, hvis beslutningstagerne er for ens og sidder sammen for mange steder.

»Det giver ofte lukkede kredsløb, hvor man stivner i sit kunstsyn eller sin måde at løse problemer på. Skal man tænke i nye pengestrømme, er det jo rart at have nogen med, der har prøvet alternativer som eksempelvis crowdfunding. Skal man tænke i medier og markedsføring, er det ofte en fordel at have folk med, der ved noget om Facebook, viral markedsføring og den slags«, siger han. Derfor burde mange bestyrelser og Kulturministeriet være mere opmærksomme på at få nyt blod ind, når der udpeges nye medlemmer.

Tom Ahlberg hæfter sig også ved, at det er midaldrende og ældre mænd, der dominerer top-10-listen over mennesker med størst netværk.

»Når man tænker på, hvor mange virkelig dygtige kvindelige administratorer der findes i dansk kulturliv, så er det udtryk for, at de, der udpeger bestyrelsesmedlemmer, er alt for traditionsbundne. De trænger til en opsang«, siger han. Til gengæld er det helt forståeligt, at det er administratorer og ikke udøvende kunstnere, der fylder i kulturens netværker, mener Tom Ahlberg.

»Kunstnere skal kunne beskæftige sig med kunst og kunne lukke sig inde i et halvt år. Det kræver noget andet at kunne trække i trådene«, siger han.

Louisianas direktør mangler

Formanden for Ny Carlsbergfondet, Karsten Ohrt (nummer 3 på listen), giver ikke meget for forskernes kortlægning af indflydelse. Han undrer sig over, at en mand som Louisianas direktør, Poul Erik Tøjner, ikke er med.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Han er måske den herhjemme med det allerstørste netværk«, siger Karsten Ohrt.

Han siger også, at han som direktør på Statens Museum for Kunst var meget mere afhængig af at have formelle netværk og bruge dem, fordi han dengang skulle ud og skaffe penge. I dag fordeler han derimod pengene. Og generelt er det sådan i kulturlivet, at de uformelle netværk betyder mest, mener Karsten Ohrt.

»Uformelle møder med kunstnere, museumsfolk, politikere, både på Christiansborg og ude i landet, embedsfolk, folk fra erhvervslivet og fondspersoner giver mig inspiration. Det betyder meget mere for mit arbejde end formelle netværk«, siger han.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden