Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Stabelstol. Ditte Hammerstrøms værk er et af de mest vellykkede på Snedkernes Efterårsudstilling. I kraft af sin størrelse og den fine skyggevirkning kan man nemlig se værket. Det er ikke tilfældet med alle værker på udstillingen.
Foto: Alexander Arnild Peitersen

Stabelstol. Ditte Hammerstrøms værk er et af de mest vellykkede på Snedkernes Efterårsudstilling. I kraft af sin størrelse og den fine skyggevirkning kan man nemlig se værket. Det er ikke tilfældet med alle værker på udstillingen.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Møbeludstilling er pokkers flot, men hey, I skal altså lige skrue op for lyset!

Snedkernes Efterårs-udstilling er iscenesat så gennemført, at man ikke kan se en pind. Det giver udstillingen kant, men det gavner desværre ikke værkerne.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er godt, at der i designverdenen er fokus på, hvordan man bedst sætter en udstilling op. De seneste år har designduoen GamFratesi haft stort held med danske Mindcraft-udstillinger på forårets designuge i Milano, der har været så ekspressive, at den samlede verdenspresse er stormet til for at opleve, hvordan dansk design ser ud, når det bliver smukt udstillet på spejle og små bevægelige podier.

I Milano skal man råbe højt, hvis man vil have nogen til at se ens udstilling, og det er takket være GamFratesi, at der i løbet af de seneste år har været så meget fokus på alt, hvad der er dansk, i designugen.

Samme grad af råben er ikke helt så nødvendigt herhjemme. Alligevel virker det, som om Norm Architects, der står bag udstillingsdesignet til Snedkernes Efterårsudstilling, har tænkt, at nu skulle den fandeme have hele armen. Det virker jo i det store udland, så mon ikke det også vil virke i København?

Og jo, det har da en vis effekt, at lyset i Christian IV’s Bryghus, der også kaldes Kongernes Lapidarium, er skruet så voldsomt ned, at man ikke kan se ret meget.

Det har især den effekt, at man forlader udstillingen, hvor 48 værker af unge og gamle, erfarne og mindre erfarne snedkere og designere viser deres formåen inden for møbelkunst, med en følelse af, at man er gået glip af noget. Detaljerne, de lækre overflader og en hel del af de møbler, som man gerne ville have studeret nærmere.

Lidt for sort

Temaet for årets Snedkernes Efterårsudstilling er ’Pitch Black’, og samtlige møbler er fremstillet, så de er sorte og en del med udgangspunkt i det sted, de skulle placeres i Kongernes Lapidarium blandt 384 hvide skulpturer på podier og piedestaler.

Nu skulle den fandeme have hele armen. Det virker jo i det store udland, så mon ikke, det også vil virke i København?

Det sorte tema har Norm Architects ført videre ved at slukke alt lys på de to etager, hvor værkerne udstilles, bortset fra den ene projektør, der står ved hvert værk. Det har en fantastisk effekt, og det giver møblerne et tiltrængt skud dramatik, men det har altså også den kedelige effekt, at man ikke kan se en pind.

Nogle værker kan dog sagtens klare den barske præsentation. Ditte Hammerstrøms enorme stoleskulptur ’Stabelstol’, der er placeret, så den matcher modellen til Sallys Rytterstatue i højde og størrelse, er vidunderlig.

Stolene er udført i pulverlakeret stål og svæver som streger i luften, mens de kaster markante skygger hen over gulvet. Hammerstrøm spiller helt konsekvent op til Sallys hest, og fordi hendes værk er så stort – det består af 36 stole – ærgrer man sig ikke over, at der er detaljer, man ikke kan fange.

Det gør man heller ikke på Christina Strands bænk ’Restless’, der er skåret ud i en stålplade. Bænken ligner et stykke foldet papir, et gækkebrev, og den leger bevidst med lys og skygge og er så indbydende, at man får lyst til at sætte sig.

Også hos Erling Christoffersen fungerer udstillingsdesignet. Han har skabt små sammenklappelige lænestole i røget eg med sæde og ryg i faldskærmssnor. Virkelig smukt og med lysets spil igennem snorene opnår han, at møbel og arkitektur går op i en højere enhed.

Der er faktisk ikke en finger at sætte på særlig mange af de udstillede værker. Møbeldesignerne, snedkerne og producenterne har gjort deres yderste for at skabe møbler, der både er smukke og har en interessant fortælling. Problemet er bare, at man i mange tilfælde ikke kan se det gode arbejde, der er udført. Der er for mørkt i salene.

Den store lygte

Derfor er det først, når man læser i kataloget, at man opdager, at Chris Liljenberg Halstrøm og Troels Flensted i deres respektive værker har anvendt den japanske shou sugi ban-teknik, hvor overfladen er brændt helt sort. Det giver en helt særlig smuk og sprød overflade, men det kan ikke ses her.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Man fornemmer heller ikke, hvad Nils-Ole Zibs polsterstol ’Forklædt som stol’ handler om, og de fine detaljer i Mogens Tofts skuffemøbel ’The Black Box’ forsvinder i mørket. I kataloget kan man se, at han har skabt møblet, så man kan hive skufferne ud fra alle sider af det lille firkantede møbel, men det opdager man slet ikke på udstillingen.

SE OGSÅ:

Statens Kunstfond har præmieret den samlede udstilling, og det er godt for Snedkernes Efterårsudstilling. De fortjener masser af støtte og ros for deres insisteren på at passe på det gode håndværk og hjælpe nye talenter frem.

Men som gæst er det sværere at forstå, hvorfor netop denne udstilling skulle præmieres. Statens Kunstfond må have haft en stor lygte med, da de så udstillingen, eller fået det hele grundigt forklaret af nogle søde snedkere.

For almindelige mennesker virker det som en lukket fest, hvor man ikke føler sig velkommen. Og det var vel ikke den oplevelse, Norm Architects ønskede at give os med sit højtråbende udstillingsdesign, vel?

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden