Det dybeste greb i lommen bestemmer beboerne på de 30 husbåde i den sydlige del af Københavns Havn, der som led i et pilotprojekt skal danne fortrop for den kommende udbygning af vandet med op til 1.000 husbåde. Bestyrelsen for Københavns Havn valgte tirsdag at lægge de 30 bådpladser ud for kolonihaveområdet Nokken i et offentligt udbud. De 30 højestbydende bliver pillet ud, og det tilbud, som udgør bunden - nummer 30 på listen - lægger niveauet for lejen af havnevandet i den kommende koloni. »Rungsted på vandet« »Det er meget kritisabelt, for det betyder, at markedskræfterne overtager havnen. Vi får Rungsted flyttet ind på vandet, og det er urimeligt i forhold til alle de københavnere og andre, som gerne vil bo på den måde«, siger Morten Kabell (Enhedslisten), der som den eneste i Københavns Havns bestyrelse går ind for at trække lod om de 30 pilotpladser i Sydhavnen. Han vurderer på baggrund af forhåndsinteressen, hvor de første par tusinde har ladet sig skrive op som interesserede til en plads på vandet, at vandlejen snildt kan løbe op i 100.000 kroner om året. Pilotprojekt Formand for havnens bestyrelse og overborgmester Jens Kramer Mikkelsen (S) afviser, at der med den valgte udbudsmodel er lagt et fast niveau for lejen. »Vi laver et pilotprojekt for at blive klogere, og det er lige så retfærdigt med et reguleret udbud som lodtrækning. Det er forkert at tale om markedskræfter på et område, hvor der endnu ikke er et marked. Vi forsøger dette for netop at få en vurdering af, hvor prisniveauet skal ligge«, siger han, der vil forbeholde sig retten til både at hæve og sænke prisen, når pilotprojektet er vurderet.
Lyt til artiklen
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
Festival flopper: Der var plads til 80.000, men der kom nogle få hundrede
-
I nat røg strømmen på Krim. Imens overvejer russerne at tage et risikabelt skridt
-
Det er 139 gange mere klimavenligt end oksekød. »Så hvorfor fanden spiser vi ikke mere af det?«
-
DMI udsender nyt varsel om både hedebølge, tropenætter og tordenvejr
-
Henrik Palle: De kalder det for 'rekreative byrum'. Det bliver et farvel til storbyen København
-
Norsk diplomat: Danmark er gået foran i støtten til Ukraine under krigen. Nu skal I også vise vejen til at vinde freden
1
2
3
4
5
6
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce







