0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Cirkus er i byen

Cannes gør knæfald for Hollywood ved den 57. udgave af verdens mest prestigefyldte filmfestival, som i dag skydes i gang med verdenspremieren på Pedro Almodóvars delvist selvbiografiske 'Bad Education'.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Store lastbiler har forstyrret den almindelige trafik langs strandpromenaden - den navnkundige La Croisette - i Cannes de seneste dage. I snesevis har de blokeret den smalle kørebane ud for de mondæne hoteller, mens hærdebrede mandfolk har tømt dem for deres indhold af telte, stilladser, plakater, bannere, og hvad der nu ellers hører til, når det store filmcirkus kommer til byen.

Og for en gangs skyld finder de ellers meget lidt tålmodige indbyggere i den smukke ferieby her på kanten af Middelhavet sig i at blive forstyrret. De ved nemlig, at filmfestivalen hvert år i maj måned er selve Cannes' hjerte. Tidspunktet, hvor store dele af årsindtægten for byens næringsdrivende skal hales i land, når et halvt hundrede tusinde filmfolk, presse og almindelige nysgerrige invaderer Cannes i små 14 dage.

Derfor får bygningsarbejderne lov til i ro og mag at udsmykke hele det mondæne Hotel Carltons facade med enorme billeder og bannere, der reklamerer for Wolfgang Petersens storfilm 'Troja', med bl.a. Brad Pitt, Eric Bana, Orlando Bloom og Peter O'Toole i hovedrollerne. Derfor bliver de ikke buhet ad, når de hænger megaplakater op over vejen, der reklamerer for 'Spiderman 2'. Og derfor forventer heller ingen, at den igangværende strejke blandt franske kunstnere overhovedet vil kunne mærkes i Cannes de kommende to uger - trods trusler om det modsatte.

Når cirkus er i byen, bliver klovnerne inde i teltene, lyder den gængse opfattelse, uanset hvor rimelige de strejkendes krav om bedre vilkår end måtte være.

Tøbrud
Mens indbyggerne i Cannes gør knæfald for den internationale filmbranche i almindelighed, så bøjer organisationen for filmfestivalen sig ærbødigt for Hollywood i særdeleshed. Det er mindre end en halv snes år siden, at forholdet mellem Cannes og Hollywood var på frysepunktet. Men det har især den nye kunstneriske leder af festivalen, Thierry Frémaux, hurtigt fået tøet op igen.

Af de 35 film, som festivalens hovedkategori består af - 18 i konkurrence, 15 uden for konkurrence samt åbnings- og afslutningsfilmen - er de 12 således helt eller delvist krediteret USA. Læg dertil, at årets præsident for juryen er amerikanske Quentin Tarantino, og at han har tre landsmænd med i den ni mand/kvinde store jury. En lignende amerikansk slagside ville være utænkelig blot for få år siden.

»Jo mere jeg besøger USA, desto mere føler jeg, at forholdene mellem dem og os (i Cannes, red.) bliver bedre og bedre«, siger Thierry Frémaux. Og hans overordnede, Cannes Festivalens præsident gennem en menneskealder, Gilles Jacob, ser ud til at støtte sin kunstneriske leder. Om (over)repræsentationen af de store amerikanske selskaber siger h