Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Mette Davidsen-Nielsen,  kulturredaktør på Politiken.

Mette Davidsen-Nielsen, kulturredaktør på Politiken.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mette Davidsen-Nielsen: Midt i en eventtid - men giv os gerne mere end dannet underholdning

Med mottoet ’Rethink’ lægger den Europæiske Kulturhovedstad 2017 lørdag fra land med vikingeskibe i gaderne. En del af de mange events ville nok have fundet sted uden kulturåret.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Grønthøsterne kører igen hen over de statslige kulturinstitutioners budgetter. Derfor er det nærliggende at være skeptisk over for den næsten halve milliard, der fyres af i forbindelse med Aarhus 2017.

Der er god grund til at være kritisk over for, hvor stor en andel af budgettet der går til setup på bekostning af kunstnerisk indhold.

Man kan sætte spørgsmålstegn ved, hvorvidt vækstlaget og den rytmiske musik prioriteres højt nok, og hvorfor de etablerede kulturinstitutioner i Aarhus hver har fået tildelt det samme beløb?

Der skal mere til end dannet underholdning

Ligesom lukketheden omkring økonomien i fonden bag kulturhovedstaden er kritisabel.

Sloganet ’Rethink’ er så pivåben en indholdsramme, at det er vanskeligt at få øje på noget, der minder om mål og retning i det 4,5 kilo tunge værk i Europa-blåt, der samler årets begivenheder.

En klar linje er nok også for meget at forlange af 416 begivenheder i regionen i løbet af 2017.

På trods af berettiget kritik af en kokset og derfor dyr opstart er det svært at finde nogen i Aarhus og omegn, der for alvor er utilfredse over udsigterne til et år med stor opmærksomhed og de mange muligheder for at opleve og deltage.

Flere kritiske spørgsmål skal nok dukke op, men manglen på sure miner er bemærkelsesværdig i byen, hvor sangen ’Kom lad os brokke os’ stammer fra. Der er meget at være stolt over i byens udvikling i de senere år.

Det er længe siden, Aarhus havde grund til at føle sig som lillebror til København, hvad angår kreativitet og nye, modige måder at indrette bylivet på. Flere af de store danske provinsbyer rykker i disse år.

De tænker internationalt og handler lokalt. Søvnigheden er en saga blot. Byen er værd at vise frem for verden – nu med vikingeskibe som en del af åbningsceremonien i morgen.

’A Year of Culture. A World of Change’ hedder det i et af flere ’mission statements’ for kulturhovedstaden. Som vi ved fra Obama, kan viljen til forandring skabe tro, håb og kærlighed.

Når det er sagt, er risikoen for symbolske handlinger og flygtige forestillinger, der ikke er bæredygtige på den lidt længere bane, bestemt til stede.

Hvis kunsten og kulturlivet for alvor skal løftes til nye højder, kræver det mod, originale ideer og satsninger, der har andet og mere end eventkarakter.

Lukketheden omkring økonomien i fonden bag kulturhovedstaden er kritisabel.

Det er langtfra nogen nyhed, at vi befinder os midt i en eventtid. Nye festivaler florerer, midlertidige konstruktioner bygges op og rives ned igen, når weekenden, ugen eller året er omme.

En oplagt grund er, at der skal noget ekstraordinært til at skabe opmærksomhed i den kulturelle kakofoni. En anden og mere opløftende årsag er, at vi gerne vil opleve kunst og kultur sammen med hinanden.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

En stor del af begivenhedskulturens voldsomme udbredelse skyldes trangen til fællesskab som kontrast til det moderne liv bag skærmen. Vi vil ud, hvor der er andre levende mennesker. Gerne under åben himmel.

Uden den satsning og kraftanstrengelse, som etableringen af en Europæisk Kulturhovedstad er for regionen, ville man næppe kunne gå en tur i skoven ved Silkeborg og lytte til lydene gennem enorme skovmegafoner, der fungerer som akustiske forstærkere.

Et kunstværk i naturen til fri afbenyttelse er både sjovt, sanseligt og ud over det sædvanlige. Megafonerne, der laves af den estiske kunstner Birgit Olgus, er en solid trækonstruktion, der burde kunne holde på den anden side af 2017.

Det bliver sikkert også flot og festligt, når åbningsoptoget med kor, lanterner og mange frivillige medvirkende bevæger sig gennem gaderne med lette vikingeskibe lavet til lejligheden og dekoreret med tegninger og ønsker til fremtiden.

Der er endda hyret en britisk mester i åbningsceremonier til lejligheden. Hele herligheden transmitteres i tv, så døm selv.

Den udenlandske ledelse af kulturbyen har valgt at sætte alle sejl fra starten – en begivenhed i byens gader med tusindvis af deltagere. Forhåbentlig.

Det er en rigtig prioritering at starte stort og med adgang for alle, men ud over den professionelt iscenesatte åbningsceremoni er det umiddelbart svært at få øje på, at chefen for det hele, Rebecca Matthews, og programchef Juliana Engberg har lagt spor ud, der giver retning og peger fremad.

Ikke meget er aktuelt eller sensationelt.

Det omfangsrige program afspejler et relativt traditionelt kultursyn uden mange formmæssige eller teknologiske eksperimenter. Ikke meget er aktuelt eller sensationelt.

Mange begivenheder har et historisk udgangspunkt. Færre handler om, hvad det vil sige at være menneske lokalt, nationalt og globalt i 2017.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Europæiske kulturhovedstæder skal vurderes på efterklangen – på forandringskraften og indflydelsen på det liv, der leves. Derfor skal der mere til end dannet underholdning.

De mange ressourcer, der kastes i satsningen, bør give et varigt løft. Den lokale ambition må være, at Aarhus og omegn har flyttet og løftet sig, når året er omme.

Hvis det sker, vil Den Europæiske Kulturhovedstad 2017 være alle pengene værd.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden