Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Lauren Silberman/www.laurensilberman.com
Foto: Lauren Silberman/www.laurensilberman.com

»Jeg ville understrege, at kvinder kan være stærke, højtråbende, smukke, feminine, skingre, sexede, aggressive«, siger newyorkerfotograf Lauren Silberman.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Opfordringen er gået viralt: Kvindelige kunstnere giver Trump fingeren

Næsten 700 kvindelige kunstnere har bidraget til udstillingen ’Nasty Women’ i New York, og nu breder protestfænomenet sig, for kunst kan være med til at skabe sociale forandringer, forklarer deltageren og newyorker-kunstfotograf Lauren Silberman.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tonen i den amerikanske valgkamp var hård. Under den tredje og sidste store tv-debat lænede Donald Trump sig frem mod mikrofonen og afbrød sin demokratiske modkandidat, Hillary Clinton, med ordene »Such a nasty woman!«. Emnet for diskussionen var offentlig sygesikring, men for mange var det, der stod tilbage, Trumps beskrivelse af Clinton som »en modbydelig kvinde«.

Alligevel gjorde kunstneren Roxanne Jackson og hendes venner i New York sig klar til at fejre valget af den første kvindelige præsident i landets historie. Usikkerheden forekom ikke stor, meningsmålingerne og de politiske kommentatorer pegede mod en demokratisk sejr, og Trump kunne da umuligt vinde, tænkte de.

Så da byggematadoren trådte frem på Manhattan-hotellet natten efter valgdagen og holdt sin sejrstale, så Roxanne Jackson chokeret til. Dernæst blev hun ramt af rådvildhed. Og seks dage efter postede hun spontant et par sætninger på Facebook.

»Hej kvindelige kunstnere og kuratorer! Lad os arrangere en Nasty Women-gruppeudstilling! Hvem er interesseret?«.

I de følgende dage havde Roxanna Jackson travlt med at undervise i keramik, og da hun igen gik på Facebook, viste det sig, at hun havde fået i hundredvis af tilmeldinger, har hun fortalt til Huffington Post. Hendes opdatering var gået viral, det unge amerikanske kunstnermiljø delte hendes trang til en feministisk kunstmanifestation, og 12. januar åbnede den første Nasty Women-gruppeudstilling med deltagelse af omkring 700 kunstnere i The Knockdown Center i New York. En af dem er Kelsy Gossett, der siger til Politiken:

»Da jeg hørte om udstillingen, blev jeg begejstret over muligheden for at vise solidaritet med andre kvinder i protesten mod Trumps diskriminerende retorik og politiske visioner. Hans stemme er ikke min stemme. Jeg føler meget stærkt, at det er mit ansvar som kunstner og som borger i USA at vise modstand mod hans hadefulde idealer på alle tænkelige måder«.

Ud af depressionen

Siden er ideen begyndt at knopskyde og har bredt sig til 30 andre byer i USA, Europa og Australien, således at man inden længe kan opleve gruppeudstillinger med titlen ’Nasty Women’ i byer som San Diego, San Francisco, Melbourne, Bruxelles og Amsterdam.

Debra Broz
Foto: Debra Broz

Debra Broz har ikke lavet et politisk værk siden Irakkrigens begyndelse. Hun står nu bag keramikværket ’Pussies grabbing back’, der viser Trump i defensiven under angreb af pussies.

På den første ’Nasty Women’-udstilling i The Queens fandt man også den etablerede kunstfotograf Lauren Silberman. Newyorkeren så Facebook-opdateringen og tilmeldte sig, fordi også hun gik rundt i rådvildhed i dagene efter valget med en følelse af »tab«.

»Jeg havde svært ved at komme ud af sengen om morgenen 9. november. Det føltes som depression, og jeg havde aldrig tidligere i mit liv reageret sådan på politik. Følelsen mindede mig om dengang, jeg vågnede op dagen efter 11. september 2001 – jeg boede også i New York dengang. Valget af Trump føltes, som om jeg ikke længere forstod den verden, jeg levede i, og det var ekstremt fremmedgørende«.

Lauren Silbermans bidrag til udstillingen er fotoværket ’Birds’. Her ser man en flok fuckfingre med velmanikurerede røde negle, som skal udtrykke »vrede og frustration i et universelt sprog«, forklarer Silberman, der også underviser på International Center of Photography i New York.

Ligesom mange af de andre kunstnere havde hun ikke tidligere arbejdet politisk. Nu blev det en nødvendighed.

»Kunst har ikke direkte politisk indflydelse, men den har indflydelse på vores oplevelsen af verden, og det kan over tid  føre til social forandring«, siger hun.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Kelsy Gossett/www.kelsygossett.com
Foto: Kelsy Gossett/www.kelsygossett.com

Videoværket ‘Tick Tock’ skildrer et forældet syn på kvinder: »Det handler om forventninger til moderskabet og det skrøbeligheden i kvinders rettigheder«, forklarer Kelsy Gossett.

Oprindelig havde Lauren Silberman forestillet sig, at der skulle være én fuckfinger i værket, men så duplikerede hun den, så vi nu ser 12.

»For der er mange af os!«, siger hun.

Men virkeligheden er også denne: På trods af Trumps udtalelser om kvinder stemte 53 procent af hvide amerikanske kvinder på ham ved valget. Det afskrækkede dem tilsyneladende ikke, at kandidaten i valgkampen udtalte, at han ville indskrænke abortrettighederne, at han kyssede kvinder uden deres samtykke eller kunne finde på at »grab them by the pussy«, som han blev afsløret i at sige på en lydoptagelse fra 2005.

Det har været meget svært for mig at forstå, hvorfor kvinder kunne stemme på ham

»Det har været meget svært for mig at forstå, hvorfor kvinder kunne stemme på ham« siger Silberman.

»Men jeg tror, at de har været i stand til at vende det blinde øje til hans fejl og ignorere hans tomme løfter. Han talte om deres personlige mærkesager, og det reagerede de positivt på«.

De 700 værker på udstillingen i The Knockdown Center i The Queens var alle prissat til højst 100 dollar. Den relativt lave pris betød, at alt blev solgt i løbet af få dage, og den samlede indtægt på i alt 280.000 kroner er nu blevet doneret til Planned Parenthood, en amerikansk organisation, der blandt andet hjælper kvinder med rådgivning om prævention og abort.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det er også kravet til de mange andre Nasty Women-udstillinger verden over: Bruger de navnet, skal kunstnerne på udstillingen identificere sig med en feministisk dagsorden og indtægterne gå til organisationer, der arbejder for kvinders rettigheder.

Protesten fra det amerikanske kunstmiljø er ikke isoleret til græsrodskonceptet fra New York, og kunstens protest mod den nye amerikanske præsident antager mange former. I går protesterede en række kunstinstitutioner under hashtagget ’#J20 Art strike’ ved at holde lukket – selv her til lands i Kunsthal Aarhus. Og I sidste uge trådte en af de toneangivende amerikanske mandlige kunstnere, Richard Prince, frem og udtalte, at han ikke længere ville lægge navn til et portræt, han havde lavet af præsidentens datter, Ivanka Trump, i 2014. Værket havde Ivanka Trump købt til sin samling, men nu sendte Prince de 240.000 kroner retur, som han havde fået i betaling, og kaldte værket »fake«. At kunstnerne brugte netop det ord, var en hilsen til Trumps misbrug af ordet fake news, og til New York Times forklarede Prince sin protest mod Trump-familien således.

»Det er min måde at sige til dem, at jeg ikke ønsker mine værker i deres samling. Jeg ønsker ikke at have noget at gøre med deres familie«.

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden