Tusinder fulgte de lysende vikingeskibe rundt i Aarhus, da  Kulturhovedstaden i aftes holdt åbningsshow
Foto: Ivan Riordan Boll

Tusinder fulgte de lysende vikingeskibe rundt i Aarhus, da Kulturhovedstaden i aftes holdt åbningsshow

Kultur

Kulturfest åbner med vikingeskibe og 70.000 gæster i Aarhus' gader

Der var fest og fyrværkeri ved åbningsceremoni, men en kulturby skal også vove et øje og involvere sig i samfundsudvikling, siger arrangørerne.

Kultur

Måske skal man være udlænding for at turde gribe en ceremoni så storladent an, som den britiske instruktør og ceremonimester fra blandt andet OL i Sydney, Nigel Jamieson gjorde, da Danmark åbnede for året med kulturhovedstad i Jylland.

Men aarhusianerne tog det til sig, fra lysende rådhustårne til rullende vikingeskibe med melodrama om bord, alt tilsat gungrende trommer og børnekor om drømme for en ren klode, hvor »alle har bare én ven, uanset hvad«, som et af de mange børneønsker lød.

Et kulturår kan også bruges til at konfrontere samfundsrelevante temaer, sagde kulturhovedstadens programchef, Juliana Engberg, på et pressemøde, nogle timer inden sejlene blev sat, og flygtningestrømmene i Europa var et af hendes eksempler:

»Kultur kan minde folk om at se de nye tilflyttere som et potentiale og en fordel for vores samfund. Danskerne er traditionelt gode til at agere i fællesskaber, og uden at løfte pegefingre, vil fortællingen i optoget gerne minde os om, at vi kan opnå noget sammen«, sagde hun og skyndte sig at gå i party-mode igen:

»Og så kaster vi ellers det hele op i luften og holder en fest«.

Og fest var der. De mange tusinder af mennesker, der havde fundet ind i Aarhus’ gader i det stille, klare vejr havde allerede på forhånd spottet den forreste af aftenens vikingeskibe, der lå fortøjet foran Føtex på Frederiks Allé.

På slaget syv skridtede dronningen, iført pels, hen imod skøjtebanen foran Musikhuset Aarhus med et lille, lysende vikingeskib i hænderne, og da hun trådte op på en lille scene og hævede skibet mod himmelen, eksploderede Aarhus i et orgie af projektører, lyd, farver og et festfyrværkeri, hvis ekko må have rullet hele vejen ud forbi Messehallerne i Herning og videre ud til Hvide Sande i den vestligste ende af Region Midtjylland, der er en del Kulturhovedstad Aarhus.

»Ej, de lyser!«, jublede en lille dreng på skuldrene af sin far, da det første vikingeskibe med lysende Jellinge-stene om bord begyndte at rulle ned mod Rådhuspladsen, mens musikken rullede fra højttalere foran os, bag os og omkring os i et udendørs totalteater.

Der var sangere i Rådhustårnet, sangere på altaner og mandskor på taget af en bankbygning, mens Danmarks ældste folkevise rejste sig mod himlen i et højstemt messende:

»Drømte mig en drøm i nat«.

»Det er stort«, udbrød en yngre kvinde fremme ved afspærringshegnet, mens vikingeskib efter vikingeskib gled forbi, og over 4000 frivillige borgere fulgte efter i et optog med deres små, hjemmelavede vikingeskibe lysende i mørket i en slange, som strakte sig over 100 meter.

Titusindvis af gæster har indtaget Aarhus.
Foto: Boll Ivan Riordan

Titusindvis af gæster har indtaget Aarhus.

Kultur med mening

Hvert af de store vikingeskibe i optoget bar højttalere og sejl, der kunne agere filmlærreder, og på vejen fra Rådhuset til havnen blev de tusinder af tilskuere mindet om vigtige hjørner af danmarkshistorien. Et skib fortalte vikingehistorie på sit sejl, et andet viste historien om det danske demokrati og Grundloven, mens et tredje med ræve og grævlinger om bord fortalte om en natur, det er værd at bevare.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Og ved Aarhus Rutebilstation stødte meget symbolsk et sidste skib i fortællingen til og gled ind sammen med de fem andre: Med 21-årige Luna Ersahin syngende på dansk og tyrkisk var fortællingen på det sidste skib fortællingen om et Danmark og et Europa, som i de senere år har modtaget 'folk, der er kommet til med ny energi og nye håb og tanker', som Juliana Engberg udtrykte det:

»Vi søsætter diskussioner og debatter i løbet af kulturåret, og også her ved det store åbningsoptog har vi elementer i fortællingen, der handler om at være åbne og tage imod fremmede og være forskellige«, sagde hun.

Også Jens Nymand-Christensen, den danske vice-generaldirektør i det EU-direktorat, der administrerer kulturhovedstadsordningen, var inde på i sin tale ved åbningsceremonien, at kultur er mere end tandløs underholdning:

»Vi må respektere og bevare mangfoldighed og opretholde respekten for menneskelig værdighed og menneskerettigheder«, sagde han.

»Og kultur spiller en nøglerolle, når det gælder om at gå nye veje og sikre kreative løsninger«.

Rene børnestemmer gik klart igennem

Rebecca Matthews, kulturhovedstadens britiske direktør, omtalte åbningsceremonien som en »enorm demokratisk event'«

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»6.000 borgere deltager i optoget og showet, 45 kor synger sammen«, sagde hun og tilstod, at hun selv blev rørt allerede ved generalprøverne, da de mange rene børnestemmer gik klart igennem med uimodsigelige budskaber om, at verden kan blive et bedre sted, hvis vi lader være at skyde hinanden.

Efter et optog, der varede 50 minutter gennem byen, nåede skibene Dokk1 ved havnen og ’lagde til’ foran siloer og lagerbygninger, hvorefter en længere lyd- og billedsession med klip fra kloden kørte på et gigantisk lærred, der til daglig går som Dansk Landbrugs Grovvareselskabs hvide lagerbygninger. Og da folk troede, at det nok var ved at ebbe ud, fyldte raketter og fyrværkeri himlen over Dokk1.

Ifølge Ritzaus oplysninger havde op mod 70.000 mennesker valgt at tilbringe en lørdag aften i januar i byen. At dømme efter klapsalverne foran Dokk1 var de mere end tilfredse.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce