Kultur

Godt så, lad os se nærmere på de store dumme svin

Myten om det kunstneriske geni, der som regel er en mand, synes selv i vore dage at retfærdiggøre den mest grænseoverskridende adfærd, især over for kvinder. Det er der masser af fortællinger om, både fra virkelighedens og fiktionens verden – fra 1800-tallets skuespillere til tidens filminstruktører, skriver kritikredaktør Per Theil i dette essay.

Kultur
FOR ABONNENTER

Lad os begynde med en herlig – men alt andet end uskyldig – scene. Den er hentet i P.O. Enquists skuespil ’Fra regnormenes liv’ (1981), hvor 1800-tallets store skuespillerinde Johanne Luise Heiberg får sagt et par sandheder om livet og kunsten, og hvor stykkets anden hovedrolle, forfatteren H.C. Andersen, er tæt på at tabe både næse og mund, inklusive gebisset.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce