Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Godt så, lad os se nærmere på de store dumme svin

Myten om det kunstneriske geni, der som regel er en mand, synes selv i vore dage at retfærdiggøre den mest grænseoverskridende adfærd, især over for kvinder. Det er der masser af fortællinger om, både fra virkelighedens og fiktionens verden – fra 1800-tallets skuespillere til tidens filminstruktører, skriver kritikredaktør Per Theil i dette essay.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Lad os begynde med en herlig – men alt andet end uskyldig – scene. Den er hentet i P.O. Enquists skuespil ’Fra regnormenes liv’ (1981), hvor 1800-tallets store skuespillerinde Johanne Luise Heiberg får sagt et par sandheder om livet og kunsten, og hvor stykkets anden hovedrolle, forfatteren H.C. Andersen, er tæt på at tabe både næse og mund, inklusive gebisset.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden