0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

»Selvfølgelig skal man være bekymret«: Danske forlag forbereder sig på Amazons indtog i Norden

Rygterne har lydt i årevis, men nu anses det for en realitet i bogbranchen, at Amazon kommer. Hele foråret har netgiganten søgt medarbejdere i Sverige.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Jobannoncerne fortæller det hele. Netgiganten Amazon er på vej. Hele foråret har netgiganten søgt folk i Sverige.

»De har skabt store forandringer i detailhandlen i de lande, hvor de tidligere har åbnet, og det vil også ske i Danmark«, siger Morten Hesseldahl, Gyldendals nytiltrådte, administrerende direktør.

Lars Boesgaard, administrerende direktør i Lindhardt og Ringhof, fortæller, at forlaget allerede i kraft af sine digitale aktiviteter i udlandet har haft kontakt med Amazon, men han ønsker ikke at gå i detaljer.

»Mit bud er, at de etablerer sig sidst på året, og man skal være en idiot for ikke at interessere sig for det«, siger han.

En del af de nye folk, som Amazon hidtil har søgt i Sverige, skal ifølge jobannoncerne holde firmaets nye datacentre i gang, for i dag sælger selskabet ikke kun bøger, men også datalagring og alt fra tøj til forbrugerelektronik, film, haveudstyr, motorcykler og fødevarer. Da Amazon for alvor fik fat i bogkøberne i USA, gik det i stort omfang ud over de etablerede boghandlerkæder, som i flere tilfælde måtte lukke, og netboghandlen har i perioder bragt bogbranchen i oprør med sine ekstremt lave priser på populære titler.

Hos Gyldendal ser man Amazon som endnu en salgskanal, hvor man selvfølgelig skal være til stede. Morten Hesseldahl forudser dog, at netgigantens indtog formentlig vil medføre et pres på priserne.

»Hvis det kun handler om pris, kan Amazon være svær at hamle op med, og er man kun ude efter den nyeste bog af Dan Brown, vil den nok blive købt hos Amazon, men vi kan jo se, at indie-boghandlere i eksempelvis USA har fremgang, for bogkøbere er ofte nogle, der køber flere bøger, og over for dem gælder det om at gøre sig forskellig fra Amazon, hvis man vil overleve«, siger Hesseldahl.

Hos bogbranchens leverandør af grundstof, forfatterne, skæver man nervøst til Amazon.

Forfatteren Jan Thielke er for få dage siden gået af som formand for Danske Skønlitterære Forfattere, og i sin tid som formand har han løbende fulgt med i udviklingen på bogmarkedet.

»Vi kan se, at Amazon har det med at presse priserne i alle led, hvor de kommer frem. Forfatterne er på mange måder det svageste led i branchen, så det er med frygt og bæven, vi følger, hvad der sker. Amazon har det jo med at blive et næsten-monopol, når de går ind på et marked«, siger Thielke.

En port til resten af Norden

Det beroliger ham ikke, hvis netkoncernen i første omgang kun etablerer sig i Sverige.

»For dem vil det bare være porten til resten af Norden«, siger han.

Selvfølgelig skal man være bekymret, når en så stor aktør kommer ind ad døren ...

Hos netboghandlen Saxo.com er direktør Jørgen Balle Olesen ikke særlig bekymret. I hvert fald ikke på det korte sigt.

»Vi kan godt frygte dem, men bøger er i dag et marginalt område for dem. Jeg tror snarere, de vil satse på områder som populær elektronik«, siger han.

Saxo har i dag 650.000 aktive kunder, og Jørgen Balle Olesen påpeger, at den danske netboghandel i dag har bygget et indhold op med viden om forfattere, bøger og kunder, som Amazon ikke uden videre kan kopiere.

»De har solgt bøger i mange år, men ikke danske bøger, og jeg tror heller ikke, de kan levere bøger hurtigere end os. Når det gælder prisen, sælger vi allerede bøgerne tæt på indkøbsprisen til vores mange abonnementskunder«, siger Saxos direktør.

Hos boghandlerkæden Arnold Busck siger administrerende direktør Helle Busck Fensvig:

»Selvfølgelig skal man være bekymret, når en så stor aktør kommer ind ad døren, men mange andre detailhandlere skal måske være mere nervøse, end vi skal i bogbranchen. Amazons langsigtede mål er jo at få så mange som muligt over på deres Prime-abonnement og dermed få dem til at købe ikke bare bøger, men også alle mulige andre varer på deres platform«.

Hos Plusbog.dk, som har været et af de hurtigst voksende firmaer i den danske bogbranche, følger man Amazon med opmærksomhed, og koncerndirektør Mia T. Wagner går også ud fra, at netgiganten snart åbner i Skandinavien. Hos Plusbog.dk betaler kunderne et medlemskontingent og får til gengæld bøger til indkøbspris.

»Det vil påvirke os og hele resten af detailmarkedet, når Amazon kommer, men vi er noget andet end bare en netboghandel. Vi er en klub, og det giver en anden loyalitet i forhold til kunderne. Amazon vil give skærpet konkurrence, og derfor skal vi med arrangementer og kommunikation være ekstra gode til at markere, at vi er et fællesskab af læsere og ikke bare et sted, hvor man køber bøger«, siger Mia T. Wagner.

Marianne Withen, som i mange år har haft boghandel på Godthåbsvej på Frederiksberg, er helt på det rene med, at det vil få en betydning for bogmarkedet, når Amazon etablerer sig i Skandinavien. Men hun er ikke rigtig nervøs.

»Jeg kan jo ikke gøre noget ved det. Vi lod os i første omgang skræmme af at få frie bogpriser, men det fungerer jo fint i dag. Nethandlen er også steget de seneste år, men alligevel er vi her stadig som boghandlere, og vi må bare blive bedre til det, vi gør«, siger Marianne Withen.

Hun ser det som en fordel at være lokal boghandler, hvor man lærer sine kunder at kende, og hvor bogkøberne kan mærke, at personalet faktisk kan lide det arbejde, de udfører.

I Arnold Busck-kæden er man i gang med en forandring, der skal sikre, at kunderne går ind i et hus med oplevelser og ikke bare træder ind i en butik.

»Vi skal være interessante og relevante for kunderne og ikke bare være et sted, hvor de henter en vare«, siger Helle Busck Fensvig.

Hos L&R ser Lars Boesgaard ingen umiddelbar grund til panik.

»Vi betragter Amazon som en ny forretningsmulighed. Selvfølgelig skal vi være årvågne over for sådan en stor aktør, men man skal også huske på, at mange danskere allerede køber mange engelske bøger hos Amazon. De fylder allerede meget på det danske bogmarked«, siger Lars Boesgaard.

Ved redaktionens slutning havde Amazon ikke reageret på en henvendelse.

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts